کد خبر: 44479
A
نماینده مجلس ششم در گفت و گو با دیده بان ایران؛

عارف در انتخابات هیئت رئیسه مجلس از هیچ شانسی برخوردار نیست/ برخی از اعضای فراکسیون امید محافظه کارند/ فراکسیون ولایی بیش از این که فراکسیونی اعتقادی باشد، منفعت طلب و معامله گر است

علی تاجر نیا در خصوص ساختار کنونی هیئت رئیسه و عملکرد آن ها بیان کرد: بنده معتقدم ساختار کنونی هیئت رئیسه به صورتی که ریاست مجلس تمامی اختیارات پارلمان را در دست خود قرار داده است و نواب و سایر اعضای هیئت رئیسه نیز عمدتاً صاحب هیچ گونه اختیار و واکنشی از خودشان نیستند به غیر از اداره بخشی هایی از جلسات مجلس. در حقیقت در پارلمان ملی کشور، قدرت رئیس مجلس بیشتر از آن چیزی است که باید باشد و این مسئله از جهتی آسیب زننده است چراکه در تصمیم گیری سایر اعضای مجلس اختلال بزرگی ایجاد می کند.

عارف در انتخابات هیئت رئیسه مجلس از هیچ شانسی برخوردار نیست/ برخی از اعضای فراکسیون امید محافظه کارند/ فراکسیون ولایی  بیش از این که فراکسیونی اعتقادی باشد، منفعت طلب و معامله گر است

دیده بان ایران_ سپیده اجلالی: بر اساس اعلام پارسایی سخنگوی فراکسیون امید محمد رضا عارف پس از 2سال وفاداری به صندلی آرام خود در مجلس و کمیسیون آموزش، قصد برخاستن و کاندیداتوری ریاست مجلس دارد. صندلی که نزدیک به 11 سال است از آنِ علی لاریجانی است. این در حالی است که فراکسیون بانفوذ ولایی مجلس، پشتیبانی خود را از علی لاریجانی در هفته گذشته اعلام داشت به طوری که لاهوتی، سخنگوی فراکسیون ولایی، در خصوص ائتلاف بین فراکسیون ها اظهار داشت در صورتی ائتلاف می کنیم که تنها نامزد ریاست مجلس؛ لاریجانی باشد.  

در نهایت؛ مجمع عمومی فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی صبح امروز(سه شنبه هشتم خرداد) و پیش از جلسه علنی پارلمان، به منظور بررسی گزینه‌های انتخابات هیئت‌رئیسه پارلمان در سال سوم دوره دهم مجلس با حضور تمامی اعضا و اعضای هیئت‌رئیسه برگزار شد.

براساس رأی اکثریت اعضای فراکسیون، محمدرضا عارف به عنوان گزینه فراکسیون امید برای ریاست مجلس شورای اسلامی و رقابت با علی لاریجانی انتخاب شد.

 

لذا د ر تشریح همین موضوع علی تاجرنیا، نماینده مجلس ششم در مجلس شورای اسلامی، به خبرنگار دیده بان ایران گفت: بنده معتقدم آقای عارف هیچ شانسی جهت تکیه بر کرسی ریاست مجلس نخواهد داشت چراکه با توجه به این که فراکسیون مستقیلن مجلس و بر خی از اعضای محافظه کار لیست امید(که جزء فراکسیون مستقلین ) و مجموعه ای از اصولگرایان حمایت خود را از علی لاریجانی اعلام کرده اند. همین مسئله باعث می شود که گمانه زنی ها حاکی از این باشد که ریاست مجلس شورای اسلامی مطابق همان ترکیب قبلی خود استمرار یابد.

 

وی افزود: تجربیات ادوار گذشته مجلس نیز نشان دهنده همین موضوع است. هیچ زمانی ریاست مجلس در میان دوره تغییر ویا تعویض نشده است مگر این که رئیس مجلس از جایگاه خود کوچ کرده باشد همانند آقای هاشمی رفسنجانی که رئیس جمهور شدند.

 

تاجر نیا ادامه داد: بنابراین بار دیگر تاکید می کنم که آقای عارف هیچ شانسی جهت به دست آوردن آرای نمایندگان به جهت نشستن بر کرسی ریاست مجلس ندارد مگر این که اتفاق خاصی در خفا بین نمایندگان جهت رای به عارف رخ داده باشد که حتی این فرضیه نیز دور از ذهن و غریب است.

 

نماینده مردم مشهد در مجلس ششم در پاسخ به این سوال که هیئت رئیسه مجلس آیا توانسته است در این دو سال انتظارات اصلاح طلبان را برآورده کند یا خیر، بیان کرد: در وهله اول باید گفت که به طور کلی مجلس نتوانسته است انتظارات تمامی نمایندگان را  برآورده سازد. عمده دلیل آن هم عدم حضور چهره های شاخص، تشکیلاتی و جدی اصلاح طلب در مجلس است.  از طرفی نیز فضای موجود سیاسی کشور که منجر به حمایت از آقای روحانی شد که در واقع موضع گیری های آقای روحانی نسبت به مجلس و تعامل آن ها و همچنین رضایت دادن دولتیان به ماندگاری آقای لاریجانی به عنوان ریاست مجلس، مجموعه ای بوده است که منجر به شکل گیری این عقیده شد که "مجلس تنها نامی از لیست امید را بر دوش می کشد و در واقع اصولگرایان سکانداران پارلمان ملی هستند."

 

عضو شورای مرکزی جبهه منحله مشارکت درباره نبود زنان و اقلیت ها در ترکیب هیئت رئیسه تصریح کرد: بنده معتقدم لازم است همه ما ملاک خود را شایسته سالاری قرار دهیم. براساس همین مسئله مجلس بیش از پیش باید از نمایندگان زن در ترکیب کلی مجلس حضور و نفوذ داشته باشند ولی وجود یک نماینده از اقلیت های مذهبی، می توانست به نوعی تابلو و نشانه تعامل مسالمت آمیز بین قوم ها مذاهب متفاوت کشور باشد. لازم به ذکر است که نگاه ما نباید به ترکیب هیئت رئیسه به صورت سهمیه بندی باشد بلکه باید هیئت رئیسه بر اساس شایسته سالاری و کارآمد بودن نمایندگان انتخاب و تفیکیک شوند.

 

وی تاکید کرد: بنده معتقدم ساختار کنونی هیئت رئیسه به صورتی که ریاست مجلس تمامی اختیارات پارلمان را در دست خود قرار داده است و نواب و سایر اعضای هیئت رئیسه نیز عمدتاً صاحب هیچ گونه اختیار و واکنشی از خودشان نیستند به غیر از اداره بخشی هایی از جلسات مجلس. در حقیقت در پارلمان ملی کشور، قدرت رئیس مجلس بیشتر از آن چیزی است که باید باشد و این مسئله از جهتی آسیب زننده است چراکه در تصمیم گیری سایر اعضای مجلس اختلال بزرگی ایجاد می کند.

 

این تحلیلگر سیاسی در مورد اظهارات اخیر لاهوتی مبنی بر این که فراکسیون ولایی در صورتی با فراکسیون ها ائتلاف خواهد کرد که تنها نامزد ریاست مجلس، لاریجانی باشد، گفت: لازم است ما حقی برای احزاب و گروه های سیاسی جهت ارائه اظهارنظرات خود داشته باشیم. بنده معتقدم این قبیل ادبیات باید در ایران ترویج شود زیرا لازم است هرکدام از فراکسیون ها به رسمیت شناخته شوند. اگر فراکسیونی اصرار بر روی کارآوردن شخصی را دارد، این موضوع در دراز مدت باعث می شود که باقی فراکسیون ها نیز جهت اتخاذ تصمیم خود دست به ائتلاف و رقابت برای مبارزه با انحصارطلبی بزنند.

 

تاجر نیا همچنین اضافه کرد: فضای مجلس با دولت بسیار متفاوت است لذا در همین خصوص لازم است هیئت رئیسه خود را متناسب با شرایط و فرآیند خود انتخاب کند اما این درک باید در گروه های سیاسی نیز وجود داشته باشد. این مسئله متاسفانه نشانگر "سست عنصر بودن فراکسیون امید شده است."

 

 

وی در رابطه با گمانه زنی های فراکسیون ولایی مبنی بر حذف علی مطهری در انتخابات هیئت رئیسه مجلس تشریح کرد: آقای مطهری از جمله نمایندگی است که به تنهایی بخش عمده ای از وظایف و بار مجلس را به دوش می کشد. یکی از بخش های مهم مجلس مرتبط با بحث نظارت است واین نظارت در قالب سخرانی ها و پرسش ها در مباحث متفاوت است. آقای مطهری عملکرد بسیار مطلوبی از خود به یادگار گذاشته است به طوری که می توان گفت از معدود نمایندگان کارآمد مجلس دهم است.

 

نماینده مجلس ششم در پایان گفت: هرمجموعه و یا فراکسیونی که با چنین نماینده ای که نماد انسان های شفاف و آزاد است مقابله کند و از لیست خود آن را محذوف کند، نشان دهنده این است که با آرمان های نمایندگان شایسته  فاصله دارد. فراکسیون ولایی، بیش از این که فراکسیونی اعتقادی باشد، در واقع فراکسیونی منفعت طلب و معامله گر است و طبیعی است در فراکسیون این گروه افرادی که حریت و آزادگی داشته باشند جایی ندارند.

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر