کد خبر: 45088
A
یک عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در گفت و گو با دیده بان ایران مطرح کرد؛

دلیل تعویق در تصویب FATF ، بررسی بیشتر در این رابطه و همچنین جویا شدن نظر مقام معظم رهبری بود/ حکومت ما در جهان منحصر بفرد است

این عضو فراکسیون امید در خصوص دلیل به تعویق افتادن تصویب FATF بیان کرد: در رابطه با تعلل صورت گرفته در امر باید گفت که مجلس با توجه به شرایطی لزوم بر بررسی هرچه بیشتر پیوستن به این کنوانسیون را در نظر گرفت لذا جلسات متعددی چه کمیسیون ها و چه تمامی نمایندگان برای بررسی کارشناسانه این موضوع و همچنین مسئله مهم و به روز برجام را در ارتباط با این مسئله خواهند داشت. از طرفی نظر مقام معظم رهبری نیز در این امر بسیار کارساز و برای ما راه گشا خواهد بود لذا تصمیم و نظر ایشان نیز در این مسئله تاثیر گذار خواهد بود.

دلیل تعویق در تصویب FATF ، بررسی بیشتر در این رابطه و همچنین جویا شدن نظر مقام معظم رهبری بود/ حکومت ما در جهان  منحصر بفرد است

دیده بان ایران- سپیده اجلالی؛ مجلس شورای اسلامی روز یکشنبه (20 خرداد) تصمیم به مسکوت ماندن لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم (CFT) به مدت دو ماه گرفت.

این لایحه که یکی از بخش‌های اجرای مقررات گروه ویژه اقدام مالی (FATF) برای حذف ایران از لیست سیاه این گروه مبارزه با پولشویی است، از ۳۰ اردیبهشت توسط نمایندگان و فراکسیون‌های مجلس ایران بررسی می‌شود.

پس از کشمکش‌ها و اعتراضات گروه‌های مختلف از جمله نمایندگان طیف جبهه پایداری به این لایحه و برجام مالی خواندن آن، بررسی این لایحه دو ماه به تاخیر افتاد.

البته در این رابطه نیز حسین نقوی حسینی، عضو فراکسیون رهروان ولایت در مخافت با پیوستن به این کنوانسیون، آن را باعث هدف قرار گرفتن ایران برای تحریم‌های آمریکا خواند و گفت: بیش از ۵۰ هزار امضای مردم پای این طومارهاست که آنها از نمایندگان خواسته‌اند به این لایحه رای ندهند. طوماری که حتی علی لاریجانی وقتی برخی نمایندگان مجلس در حال پهن کردن ان روی میزش بودند را به پایین پرتاپ کرد و با عصبانیت خطاب به انها گفت شما حقوق نمیگیرید که این کارها را انجام دهید.

 

با این وجود مسکوت ماندن دو ماهه این لایحه به پیشنهاد غلامرضا تاجگردون در صحن علنی مجلس به رای گذاشته شد و با ۱۳۸ رای موافق و ۱۰۳ رای مخالف، تصویب شد.غلامرضا تاجگردون، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس وعضو فراکسیون امید پیشنها کرد که لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با تامی مالی تروریسم تا زمان مشخص شدن نتیجه مذاکرات ایران و اروپا برای حفظ برجام مسکوت بماند.

 

نکته حائز اهمیت این است که مخالفان این لایحه می‌گویند به دلیل قرار داشتن گروه‌هایی نظیر حزب‌الله لبنان در فهرست سازمان‌های تروریستی، پیوستن به این کنوانسیون، فشارهای بیشتر به ایران را در پی خواهد داشت.

 

لذا در خصوص به دلیل به تعویق افتادن تصویب ملحق شدن ایران به این کنوانسیون توسط مجلس شورای اسلامی، به سراغ محمد وحدتی هلان، عضو فراکسیون امید و نماینده مردم بستان آباد، رفتیم تا جزئیات مسئله را از ایشان جویا شویم.

 

مشروح گفت و گوی دیده بان ایران با این نماینده مجلس به شرح زیر می باشد:

 

آقای وحدتی چرا با وجود این که مهلت پیوستن ایران به FATF رو به اتمام است بازهم دو ماه به تعویق افتاد؟ آیا این مصوبه مجلس به معنای عدم تصویب نیست؟

 

خیر چراکه اگر قرار بر عدم تصویب الحاق ایران به این کنوانسیون بود، تصویب اولیه آن هم صورت نمی گرفت. اما در رابطه با تعلل صورت گرفته در امر باید گفت که مجلس با توجه به شرایطی لزوم بر بررسی هرچه بیشتر پیوستن به این کنوانسیون را در نظر گرفت لذا جلسات متعددی چه کمیسیون ها و چه تمامی نمایندگان برای بررسی کارشناسانه این موضوع و همچنین مسئله مهم و به روز برجام را در ارتباط با این مسئله خواهند داشت. از طرفی نظر مقام معظم رهبری نیز در این امر بسیار کارساز و برای ما راه گشا خواهد بود لذا تصمیم و نظر ایشان نیز در این مسئله تاثیر گذار خواهد بود.

 

با توجه به اعلام تصویب پیوستن به این کنوانسیون توسط آقای لاریجانی در روز گذشته و همچنین اظهارات صبح امروز سخنگوی وزارت امور خارجه مبنی بر اینکه نهادهای ذیربط موافق تصویب هستند، به نظرشما علت تغییر موضع مجلس در امر تصویب چه بود؟ آیا این امر خلاف قانون مجلس نیست؟

 

خیر خلاف قانون نیست زیرا تصویب هر ماده و لایحه ای بستگی به تعداد آرای موافق و مخالف نمایندگان دارد قرار می گیرد و همچنین در رابطه با تصویب هرلایحه ای پیشنهادات نمایندگان مورد بررسی قرار می گیرد و سپس به اشتراک آرا گذاشته می شود. در خصوص مبحث مورد مذکور نیز تعدادی از نمایندگان مخالف و تعدادی نیز پیشنهادی در این مورد داشتند. همین پیشنهادات باعث شد تا رئیس مجلس دستور بر به تعویق افتادن تصویب این لایحه بپردازد.

 

باتوجه به تاکید آقای عراقچی مبنی بر اینکه "الحاق ایران به این کنوانسیون به معنای تحویل دادن شخصیت هایی مانند سردار سلیمانی نیست" چرا بازهم برخی از تندروها تاکید بر تحقق این امر در صورت پیوستن به این کنوانسیون دارند؟

 

هرکشوری برای خود خط قرمزهایی دارد که ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست. از طرفی نیز این خط قرمزها ارتباطی به برجام و FATF  و بسیاری از  عوامل بین المللی ندارد. بخشی از این خط قرمزها هم شامل دفاع از آزادی و شخصیت های آزادی بخش همانند سردار سلیمانی است  که خدمات شایانی را تاکنون به ملت های مظلوم ارائه کرده است. مجلس قرار است در این رابطه به بررسی کامل بپردازد و در نهایت با در نظر گرفتن سخنان و نظرات رهبری اقدام به تصویب و یا عدم تصویب این کنوانسیون خواهد کرد.

 

به نظرشما عدم تصویب FATF با وجود اینکه بارها مورد تمدید قرار گرفته است چه تبعاتی را در پی خواهد داشت؟

 

این مسائل بسیار دقیق و حساس است.مشکل کشور ما نیز مسئله برجام و FATF نیست.حکومت ما نیز حکومتی منحصر به فرد در جهان است چراکه فاکتورهایی که در کشور ما وجود دارد که برای هیچ یک از کشورها قابل فهم و درک نیست.  لذا لازم است تمامی مسئولان کشور با تکیه به موازین و ارزش های خود تمام تلاش خود را بر روی مصائب و مشکلاتی از قبیل گرانی که اخیرا گریبانگیر مردم شده است بکنند. در صورت تحقق این امر حتی در نبود برجام و بسیاری  از این کنوانسیون ها خللی در زندگی اجتماعی و رفاهی مردم ایجاد نخواهد شد.

 

چرا برخی نگران پیوستن ایران به کنوانسیون FATF هستند؟

 

اگر ما تعریف تروریسم را برای برخی از مسئولان و حتی مردم شفاف نکنیم، مسلماً معایب زیادی دامن گیر جامعه ما خواهد شد. در صورت شفاف سازی این موضوع نیز نگرانی بسیاری از مسئولان و مردم در رابطه با پیوستن به این کنوانسیون و همچنین سالم ماندن شخصیت های آزادی خواه نظیر سردار سلیمانی و حزب الله برطرف خواهد شد.

 

 

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر