کد خبر: 45144
A
فریدون مجلسی در گفت وگو با دیده بان ایران :

ترامپ در حل چالش کره شمالی بسیار موفق عمل کرد اکنون به صورت جدی به موضوع ایران می پردازد/توافق امروز، به پیروزی حزب جمهوری خواه در انتخابات میاندوره ای مجلس آمریکا کمک می کند

فریدون مجلسی : توافق ترامپ با رهبر کره شمالی به پیروزی حزب جمهوری خواه در انتخابات میاندوره ای مجلس این کشور کمک می کند اینکه بگوییم حل بحران هسته ایی کره شمالی بر روند پرونده هسته ایی ایران تاثیر می گذارد حرف درستی است اما این تاثیر گذاری تنها از سوی دولت فعلی آمریکا خواهد بود. آمریکا پس از مذاکرات کره؛ سعی خواهد کرد فشار را بر ایران افزایش دهد. اما نتیجه امر بستگی زیادی به نظر مقامات ایران نحوه تعامل آنها با جهان دارد. مسلما تندروهای آمریکا می خواهند فشار بیشتری بر این وارد کنند و این امر سایه جنگ را بر سر ایران افزایش خواهد داد

ترامپ در حل چالش  کره شمالی بسیار موفق عمل کرد اکنون به صورت جدی به موضوع ایران می پردازد/توافق امروز، به پیروزی حزب جمهوری خواه در انتخابات میاندوره ای مجلس آمریکا کمک می کند

دیده بان ایران: چند دقیقه مذاکره کرد بعد  امضا کرد  و تمام! ظاهرا این شیوه مذاکره سکاندار جدید کاخ سفید است.

امضای یک سند بحران هسته ایی "نیم قرن گذشته" شبه جزیره کره را مسیر آرامش قرار داد. امضای سند در پس یک مذاکره محرمانه چند دقیقه ایی نشان داد؛ ترامپ در مذاکرات مهم بین المللی مانند قرارداد های تجاری عمل کرد و روبروی طرف اصلی نشست،  امضا کرد و تمام!

خبرگزاری فرانسه درباره محتوای این سند این گونه نوشته است که:

ترامپ متعهد به ارائه ضمانت های امنیتی به رهبر کره شمالی شده و انتظار می‌رود روابطی جدید بین آمریکا و جمهوری خلق کره ایجاد شود.در مقابل کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی در این توافق،  متعهد به خلع سلاح کامل شبه جزیره کره شده است.آمریکا و کره شمالی در سند مشترک به ایجاد یک رژیم صلح پایدار و ماندگار در شبه جزیره کره متعهد شدند.آمریکا و کره شمالی همچنین در این سند متعهد به بازیابی و بازگرداندن بقایای افراد مفقود شده از جنگ کره شدند.ترامپ و کیم جونگ اون در سند مذکور متعهد به ایجاد روابطی جدید بین آمریکا و کره شمالی شدند.

 

دیده بان ایران در خصوص مذاکرات کره شمالی با آمریکا، تاثیر آن بر روند پرونده هسته ایی ایران و جایگاه ترامپ پس از توافق با کره شمالی  با کارشناسان سیاست خارجی گفت و گو کرده است:

متن گفت و گو در ذیل آمده است:

 

فریدون مجلسی در پاسخ به سوال خبرنگار دیده بان ایران مبنی بر تاثیر گذاری روند مذاکرات کره شمالی و آمریکا بر روند پرونده هسته ای ایران گفت:

پرونده هسته ای ایران و پرونده کره شمالی؛ دو موضوع متفاوت با محتوایی غیر متناسب هستند. وضعیت ایران و کره شمالی هم با یکدیگر یکسان نیست بنابراین نمی توانیم و نباید ایران و کره شمالی را با یکدیگر مقایسه کنیم. کره شمالی یک کشور دارای سلاح هسته ای محسوب می شود این کشور یک تهدید بالقوه هسته ای در منطقه شبه جزیره کره و حتی اقیانوس آرام است. ایران کشوری فاقد سلاح هسته ای است. ایران قادر نیست از سلاح هسته ایی استفاده کند باید بدانیم کره شمالی یک تهدید جدی تر و عملی تر محسوب می شود. بحث پرونده هسته ای ایران بیشتر از هر چیز یک تهدید توهمی و زاییده تفکرات عربستان و تندروهای آمریکا است.

 

 فریدون مجلسی در ادامه افزود: اما دو پرونده یک وجه اشتراک هم با هم دارند. هر دو آنها برای دولت فعلی آمریکا یک چالش محسوب می شوند. ترامپ در واقع موفق شده است چالش عملی تر و جدی تر که کره شمالی بود را از میان برداشته است و اکنون این فرصت را پیدا می کند که به صورت جدی به موضوع ایران بپردازد.

 اینکه بگوییم حل بحران هسته ایی کره شمالی بر روند پرونده هسته ایی ایران تاثیر می گذارد حرف درستی است اما این تاثیر گذاری تنها از سوی دولت فعلی آمریکا خواهد بود. آمریکا پس از مذاکرات کره؛ سعی خواهد کرد فشار را بر ایران افزایش دهد. اما نتیجه امر بستگی زیادی به نظر مقامات ایران نحوه تعامل آنها با جهان دارد. مسلما تندروهای آمریکا می خواهند فشار بیشتری بر این وارد کنند و این امر سایه جنگ را بر سر ایران افزایش خواهد داد.

 

وی در خصوص عملکرد ترامپ و میزان محبوبیت او به دیده بان ایران گفت:

ترامپ شخصیتی پوپولیستی دارد و با شعارهای پوپولیستی توانست آرای لازم را به دست آورده و راهی کاخ سفید شود. او از ایجاد بحث های مقطعی مانند افزایش اشتغال، بیرون کردن مهاجران، خروج از موافقتنامه پاری  و نمایش های تبلیغاتی بیشترین  بهره برداری را برای استفاده را خواهد برد. رفتار ترامپ چیزی شبیه به هوداران "کوکلاکس کلان هاست" همین تندروی و نژاد پرستی برای کشور بزرگی مانند آمریکا حاشیه ایجاد خواهد کرد. مسلما برای نخبگان آمریکایی این تندروی قابل پذیرش نخواهد بود.

 این تحلیل گر سیاست بین الملل در پاسخ به این سوال که ترامپ به خاطر حل بحران شبه جزیره کره  رئیس جمهور دوره آینده خواهد بود یا خیر گفت:

 اما اینکه در آینده چه اتفاقی خواهد افتاد هنوز مشخص نیست تا پایان دوره ترامپ بیش از دو سال باقی مانده و باید بدانیم آرایی که به صورت موج به ایشان رای دادند ممکن است جریان دیگری در پیش بگیرند. به خصوص اینکه رفتار رهبر جوان کره شمالی هم قابل پیش بینی نیست. با توجه به رویکردهای ناشیانه ترامپ در تعامل با دوستان آمریکا و جامعه بین الملل تصور نمی رود نخبگان آمریکا  در دور بعدی انتخابات ریاست جمهوری به وی اعتماد کنند.

 

اما آنچه امروز اتفاق افتاده افزایش محبوبیت ترامپ در آمریکا، شبه جزیره کره، ژاپن، حتی چین و روسیه است. اینکه توانسته یک خطر هسته ایی بالقوه را از ژاپن، کره شمالی و به خصوص کشور خودش دور کند نقطه قوت ترامپ محسوب می شود. این امر سبب افزایش محبوبیت حزب جمهوری خواه در انتخابات میان دوره ایی مجلس آمریکا خواهد شد و وضعیت بغرنج این حزب را بهبود خواهد داد. اینکه ساکنان کاخ سفید بتوانند از مذاکرات با کره شمالی بهره بیشتری در داخل آمریکا و سیاست خارجی ببرند باید منتظر وقایع دو سال آینده و تعامل آمریکا با جامعه بین الملل باشیم. هنوز زمان زیادی برای پیش بینی داریم

 

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر