کد خبر: 45149
A
دیده بان ایران بررسی می کند:

بازی با قانون "تجمعات مردم" در زمین فوتبال/ خرمشاهی: خلاف قانون است/ صالح نقره کار: دیر اما در خور ستایش است/نماینده اصلاح طلب مجلس: خیلی هم عالی!!!

صالح نقره کار در رابطه با مصوبه اخیر دولت مبنی بر تعیین مکان بر برپایی تجعات خاطرنشان کرد: البته تحقق اصل 27 نظیر سایر مصادیق حقوق ملت مستلزم تمهیدات و برنامه ریزی است. تصمیمات اخیر در این رابطه دیرهنگام اما درخور ستایش است.

بازی با قانون "تجمعات مردم" در زمین فوتبال/ خرمشاهی: خلاف قانون است/ صالح نقره کار: دیر اما در خور ستایش است/نماینده اصلاح طلب مجلس: خیلی هم عالی!!!

دیده بان ایران: پس از آنکه هئیت دولت روز یکشنبه با هدف ساماندهی برگزاری تجمعات، تصمیم گیری کرد و با معرفی چند ورزشگاه محل های مناسب برای برگزاری تجمعات را تعیین کرد حواشی بسیاری پیرامون این موضوع بوجود آمد و توجه بسیاری از کارشناسان و مردم به این مسئله جلب شد. برخی از نمایندگان و کارشناسان سیاسی نزدیک به جریان اصولگرایی کشور با انتقاد از پرداختن دولت به این موضوع اظهار داشتتند که در شرایط کنونی کشور اصولا" نیازی به چنین تصمیم گیری هایی نیست و در نقطه مقابل آن اصلاح طلبان با تقدیر از این حرکت دولت آنرا گامی مهم در برداشتن حق اعتراض مردم معرفی کردند. اما در این بین برخی کارشناسان حقوقی کشور تعیین یک مکان خاص برای اعتراض و یا برپایی تجمعات را مغایر اصل 27 قانون اساسی دانستند.

از همین روی عبدالصمد خرمشاهی وکیل پایه یک دادگستری روز گذشته (دوشنبه) ضمن انتقاد ازاین تصمیم دولت به دیده بان ایران گفت: اجرای این قبیل تصمیم ها امکان پذیر نیست. ضمن اینکه این تصمیم دولت برخلاف قانون اساسی است که مصوبه ای این اجازه را بدهد تا  تجمعات تحت "شرایطی خاص" برگزار شود. خرمشاهی اعتقاد دارد که آزادی های مشروع مردم را حتی با قانون هم نمیتوان گرفت و دولت نمی تواند این قبیل تجمعات اعتراضی را محدود کند زیرا به جای اینکه جاهای خاصی را در نظر بگیرد که اساسا" امکان پذیر نیست باید به حرف دل مردم گوش بدهد. (اینجا)

طبق اظهارات این وکیل دادگستری در اصل 27 قانون اساسی کشور حق اعتراض و برپایی تجمع (بدون استفاده از سلاح) حق مسلم مردم دانسته شده اما دولت دوازدهم در نظر دارد مردم معترض تنها در مکان هایی که خودش صلاح می داند دست به تجمع بزنند.

تصمیمی که یکی از نمایندگان اصلاح طلب مجلس هم بر اجرای آن تاکید میکند و اعتقاد دارد که زین پس برپایی تجمع در مکان هایی غیر از آنچه دولت تصمیم گرفته است خلاف قانون است. (اینجا)

 

اما صالح نقره کار یکی دیگر از وکلای دادگستری در رابطه با حواشی بوجود آمده پیرامون همین موضوع نظر دیگری دارد. او ظهر امروز در گفت و گو با خبرنگار دیده بان ایران ضمن احترام به حق اعتراض مردم اظهار داشت: از جمله تکلف مسلم حکمرانان تقید به میثاق قانون اساسی است و مهم ترین وجه آن فصل حقوق ملت است.  تمهید و تدارک تحقق پذیری اصول بر زمین مانده  قانون اساسی خصوصا اصل 27 قانون اساسی که یک تکلیف عینی است.

نقره کار با اشاره به این نکته که مردم حق دارند شنیده شوند و اعتراض و نقد کنند تصریح کرد: هر قدمی در راه استیفای این حق نه یک منت اعطایی که یک ضرورت معلق مانده است.

این وکیل دادگستری همچنین خاطرنشان کرد: البته تحقق اصل 27 نظیر  سایر مصادیق حقوق ملت مستلزم تمهیدات و برنامه ریزی است. تصمیمات اخیر در این رابطه دیرهنگام اما درخور ستایش است.

 

نقره کار که این تصمیم دولت را هر چند ناقابل اما اندکی قابل تقدیر دانسته در ادامه گفت و گوی خودش با سایت دیده بان ایران گفت: البته مقنن عادی مجاز نیست خلاف نظر مقنن اساسی و قوه موسس قیود تخصیصی بر این حق وضع کند بلکه باید در زمینه تحقق و دسترسی آسان مردم بدان را لحاظ نماید. بستر به روز اعتراض مردم باید با ملاحظه همه جوانب از جمله مقتضای آزادی و نظم و امنیت تحقق پذیرد و عوامل و موانع استیفای این حق رفع گردد.

حال با توجه به تمامی این اظهارات باید منتظر ماند و دید که بالاخره اصل 27 قانون اساسی هر چند به صورت دستوری و کنترل شده اجرایی خواهد شد یا به گفته میرزایی نیکو نماینده اصلاح طلب مجلس؛ شرکت کنندگان در این تجمعات پس از خروج از این مکان های تعیین شده دچار پرونده سازی خواهند شد.

 

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر