کد خبر: 45238
A

نماینده اصفهان: اعضای فراکسیون امید را بین کمیسیون‌ها تقسیم کرده‌اند تا اکثریت را از دست بدهند/ چاره‌ای جز تعامل نداریم

اگر به ترکیب کمیسیون‌ها نگاه کنیم می‌بینیم که تعداد افراد عضو فراکسیون مستقلین از دو فراکسیون دیگر بیشتر است و آن‌ها نقش تعیین کننده‌ای را در رای و انتخاب اعضای هیات رییسه کمیسیون‌ها ایفا می‌کنند. از این‌رو اگر این افراد در انتخابات، با نمایندگان ولایی به توافق برسند گزینه ولایی‌ها موفق می‌شود و اگر به سمت امیدی‌ها بیایند گزینه ما انتخاب خواهد شد.

نماینده اصفهان: اعضای فراکسیون امید را بین کمیسیون‌ها تقسیم کرده‌اند تا اکثریت را از دست بدهند/ چاره‌ای جز تعامل نداریم

دیده بان ایران؛ این هفته نمایندگان مجلس برای بار سوم به انتخاب هیات رییسه کمیسیون‌های خود پرداختند. انتخاباتی که تصور می‌شد متاثر از ترکیب جدید هیات رییسه مجلس خواهد بود. اصلاح‌طلبان مجلس که در دو سال گذشته تنها دو کمیسیون برنامه و بودجه و بهداشت و درمان را در اختیار داشتند در انتخابات اخیر، کمیسیون بهداشت و درمان را هم به رقیب واگذار کردند هرچند دیروز -سه‌شنبه- آن‌ها موفق شدند ریاست کمیسیون‌های فرهنگی و کشاورزی، آب و منابع طبیعی را به دست آورند. عده‌ای همچنان بر این باورند که فراکسیون امید برای انتخابات کمیسیون‌ها به مانند گذشته خیلی برنامه‌ای ندارد و شاید این بی‌انگیزگی در این دوره ریشه در معامله بر سر 5 کرسی داشته باشد که آن‌ها موفق به کسب آن در هیات رییسه مجلس شدند.

در انتخاب رییس کمیسیون بهداشت، 2 نفر زیر عهد خود زدند

حیدرعلی عابدی، نماینده اصفهان و در توضیح این مسئله که وقتی اصلاح‌طلبان ریاست کمیسیون بهداشت و درمان را به اصولگرایان واگذار کردند این شائبه پیش آمد که فراکسیون امید برای انتخابات هیات رییسه کمیسیون‌ها بی‌برنامه بوده یا اینکه چون دو کرسی بیشتر در هیات رییسه مجلس را تصاحب کردند، ریاست کمیسیون‌ها را بصورت آگاهانه در اختیار رقیب گذاشتند، گفت: هیچکدام از این دو فرض وجود ندارد. بنده عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس هستم. صبح روز انتخابات هیات رییسه کمیسیون بهداشت، 11 نفر از اعضا کنار هم نشستیم و با هم عهد بستیم که به آقای دکتر نوبخت رای دهیم. یعنی 9 نفر از این تعداد، عضو فراکسیون امید بودند و 2 نفر هم خارج از فراکسیون به ما پیوستند. در این بین یک نفر هم غیبت کرد که قرار بود ایشان هم به آقای نوبخت رای دهد. اما در زمان رای گیری 2 نفر به عهد خود عمل نکردند و از قرار معلوم نه تنها با ما، بلکه با طرف مقابل هم موضوع را بسته بودند. از این‌رو آقای نوبخت 9 رای و آقای شهریاری 11 رای آوردند.

برای موفقیت در انتخابات کمیسیون‌ها نیاز به رای مستقلین داریم

او افزود: درباره کل کمیسیون‌ها و رویکرد فراکسیون امید باید بگویم ما 90 نفر عضو واقعی در فراکسیون امید داریم و از طرفی 54 نفر هم عضو فراکسیون ولایی هستند و مابقی در فراکسیون مستقلین جای می‌گیرند. اگر به ترکیب کمیسیون‌ها نگاه کنیم می‌بینیم که تعداد افراد عضو فراکسیون مستقلین از دو فراکسیون دیگر بیشتر است و آن‌ها نقش تعیین کننده‌ای را در رای و انتخاب اعضای هیات رییسه کمیسیون‌ها ایفا می‌کنند. از این‌رو اگر این افراد در انتخابات، با نمایندگان ولایی به توافق برسند گزینه ولایی‌ها موفق می‌شود و اگر به سمت امیدی‌ها بیایند گزینه ما انتخاب خواهد شد.

نماینده اصفهان در خصوص اینکه آیا این افراد (اعضای فراکسیون مستقلین) در انتخابات هیات رییسه کمیسیون‌ها و مخصوصاً کمیسیون بهداشت و درمان به دنبال این بودند که انتقام نامزدی عارف برای ریاست مجلس را بگیرند، اذعان کرد: خیر، هر کمیسیونی از ترکیبی خاص تشکیل شده که رای افراد براساس علایق، رفاقت و تخصص تعیین می‌شود؛ از این‌رو و با این معیارها هیات رییسه کمیسیون‌ها مشخص شدند و با همین متر اندازاه‌گیری آقای نوبخت نتوانست ریاست خود بر کمیسیون بهداشت را تجدید کند.

عده‌ای آگاهانه اصلاح‌طلبان را در اقلیت قرار دادند

عابدی در پایان خاطرنشان کرد: اصلاح‌طلبان حاضر در کمیسیون‌ها، دست پایین را دارند و برای پیروزی در انتخابات نیاز به حمایت مستقلین را دارند که بنا بر هر دلیلی آن‌طور که باید و شاید این افراد در انتخابات هیات رییسه کمیسیون‌ها در کنار اصلاح‌طلبان قرار نمی‌گیرند. ما هم چاره‌ای نداریم و باید تعامل کنیم، حال امکان دارد مثل کمیسیون بهداشت این تعامل دو سال جواب دهد و از طرفی هم امکان دارد که مثل انتخابات سال سوم کمیسیون، نتیجه دلخواه ما رخ ندهد. متاسفانه از روز اول مجلس، کار به نحوی تنظیم شد که عده‌ای آگاهانه اصلاح‌طلبان را طوری در کمیسیون‌ها توزیع کردند که هیچ‌کجا در اکثریت نباشند./رویداد24

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر