کد خبر: 45468
A

مهاجری: اصولگرایان باید به "خود انتقادی صریح" دست بزنند

جدا شدن برخی چهره‌ها از جمنا و دور شدن رییسی از جمنا نشانه چیست؟ آیا این تشکل می‌تواند منجر به وحدت اصولگرایان شود؟

مهاجری: اصولگرایان باید به "خود انتقادی صریح" دست بزنند

به گزارش دیده بان ایران؛ روزنامه اعتماد با محمدمهاجری در باره "جمنا" مصاحبه ای انجام داده که بخشی از این مصاحبه را می خوانید:

جدا شدن برخی چهره‌ها از جمنا و دور شدن رییسی از جمنا نشانه چیست؟ آیا این تشکل می‌تواند منجر به وحدت اصولگرایان شود؟

تشکیلات جمنا از ابتدا هم یک تشکل جدی نبود. به بیان درست‌تر، اصولگرایان اصلا آن را جدی نگرفتند. ترجیح می‌دهم به جای تشکل و تشکیلات از واژه دکان و مغازه استفاده کنم. یعنی جمنا یک مغازه موقت و فصلی بود برای انتخابات ریاست‌جمهوری. ترکیب شورای مرکزی آن از ابتدا نشان می‌داد قرار نیست کاری کنند. منهای یکی دو نفر از اعضای شورا که تردید ندارم توی رودربایستی دیگران عضو شورای مرکزی شده بودند، سایر اعضا نه وزنی در فضای سیاسی کشور داشتند و نه در بین اصولگرایان از جایگاه قابل ذکری برخوردار بودند. در غیرجدی و ناکارآمدبودن جمنا همین بس که نه آقای رییسی برای آن مایه گذاشت نه آقای قالیباف. با این حال جمنا دورهمی‌های خودش را برگزار کرد و نتیجه کارش هم کمترین تاثیری در نتیجه انتخابات نداشت. اگر جمنا نبود چه بسا رای آقای رییسی قدری بیشتر هم می‌شد. درباره آینده جمنا و نقشی که در انتخابات آینده می‌تواند داشته باشد باید به گذشته‌اش مراجعه کرد و به نظر من این تاثیر نزدیک به صفر خواهد بود. ضمن اینکه اصولگرایان عادت ندارند از یک تشکل فصلی در ٢ فصل استفاده کنند. وقتی می‌شود یک تشکل فصلی دیگر درست کرد، اصراری بر حفظ تشکل ناکارآمد ندارند.

چقدر از جدایی چهره‌ها از جمنا ناشی از مشکلات مالی این تشکل است؟

من از مسائل مالی جمنا خبر ندارم و نمی‌دانم مشکل دارند یا نه. اما فکر می‌کنم اگر شفاف و روشن بگویند در انتخابات پارسال چقدر خرج کردند و از کجا درآمد داشتند خدمت بزرگی به جریان اصولگرایی کرده‌اند.

بهترین راه پیش پای اصولگرایان در انتخابات آتی برای توفیق چیست؟

اصولگرایان باید بدون ترس از جناح رقیب به «خودانتقادی صریح» بپردازند و همه اشتباهات سال‌های گذشته خود را مرور کنند. به این ترتیب قادر خواهند بود با بدنه فکری و نخبگی جامعه آشتی کنند و پیروزی را برای بعد از چنین اقدامی برنامه‌ریزی کنند.در غیر این صورت پیشنهادم این است که چندسالی به خودشان مرخصی و استراحت بدهند تا جریان جوان‌تر و خردمندتری زمام کار را در دست بگیرد.

قالیباف قبلا نقد کرده بود که راس تصمیم‌گیری اصولگرایان دچار اختلال است. موافق هستید؟

این از انگشت‌شمار حرف‌های آقای قالیباف است که درست گفته؛ آن هم با حداقل ١٢سال تاخیر.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر