کد خبر: 45809
A

ظریف: هارت و پورت‌های ترامپ در درازمدت به نفع ما خواهد شد

وزیر خارجه کشورمان تاکید کرد: اگر چه در کوتاه‌مدت هارت و پورت‌های ترامپ به ضرر ماست اما در دراز مدت این وضعیت به نفع ما خواهد شد.

ظریف: هارت و پورت‌های ترامپ در درازمدت به نفع ما خواهد شد

به گزارش دیده بان ایران؛ محمدجواد وزیر امور خارجه اجلاس ماهیانه اتاق بازرگانی با اشاره به مسائل اعضای پارلمان بخش خصوصی کشور گفت: دوستان نکات بسیار مهمی را امروز مطرح کردند که آن نگرانی‌ها به حق بود. البته بخشی از آنها مربوط به سیاست داخلی که من آنها را حتما به دوستان منتقل خواهم کرد و بخشی دیگر مربوط به روابط بین الملل بود.

وی ادامه داد: دوستان بر اهمیت قدرت اقتصاد در اقتدار ملی تاکید داشتند این در حالی است که یکی از مواردی که افراد دلواپس به من ایراد می‌گرفتند عدم اهمیت دادن به قدرت نظامی است در حالی که در کنار این قدرت، قدرت اقتصادی هم از اهمیت بسزایی برخوردار است.

ظریف ادامه داد: زمانی دیپلماسی قایق‌های توپسار قدرت یک کشور را تعیین می‌کرد که این رفتار مربوط به قرن ۱۸ میلادی است اما از ابتدای قرن بیستم این قدرت اقتصادی است که در دنیا حرف اول را می‌زند. از همان زمان دیگر دیپلمات‌ها فقط نماینده بخش سیاسی نبودند بلکه در حوزه اقتصادی نیز فعالیت می‌کردند.

وی ادامه داد: قدرت‌ها دیگر براساس برد تانک و موشک سنجیده نمی‌شوند بلکه برد کلام و قدرت مهم است. در تحریم‌های گذشته یکی از عواملی که باعث کار نکردن با ایران بود عامل بدنامی بود که امروز این هزینه بدنامی را باید ترامپ پرداخت کند. اگر چه در کوتاه‌مدت هارت و پورت‌های ترامپ به ضرر ماست اما در دراز مدت این وضعیت به نفع ما خواهد شد.

وزیر خارجه کشورمان تصریح کرد: آمریکایی‌ها مجاری تنفسی ما را شناسایی کرده‌اند و اگر نکرده بودند با دستگیری ضراب و پسر آقای صدر هاشمی تاکنون شناسایی کردند.  نکته‌ای که ما باید در نظر داشته باشیم متکثر شدن منابع قدرت است. ما باید مراقب باشیم که از این تکثر قدرتمان را از دست ندهیم.

وی ادامه داد: یک مسئول فقط نباید پیش‌بینی کند بلکه آن را باید محقق کند. اگر شما به عنوان سهامدار یک بنگاه اقتصادی اعتقاد داشته باشید که سهام آن بنیاد در آینده سقوط خواهد کرد پس شروع به عرضه سهام خواهید کرد و بازار در اثر عرضه بیشتر از تقاضا قیمت سهام پایین خواهد آمد و درواقع پیش‌بینی شما درست خواهد شد. در برجام نیز اگر این پیش‌بینی را کنیم پس برجام نیز شکست خواهد خورد.

وزیر امور خارجه افزود:‌ ادعا می‌کنند چون آمریکا از برجام خارج شده پس برجام ایراد داشته است. آمریکا از پیمان‌های نفتا، پاریس و همکاری‌های اقیانوس آرام هم خارج شد. آیا آنها هم ایراد داشته‌اند؟ چرا باید با دست خودمان دستاوردهای خودمان را زیر سوال ببریم. الان که دو سال از برجام گذشته دوستانی که می‌گفتند توافق هسته‌ای هیچ دستاوردی نداشته امروز در خبرگزاری‌ها، در روزنامه‌های خودشان تیتر می‌زنند که چرا فلان شرکت خارج شد.

وی افزود: ما امروز نباید خیالبافی کنیم بلکه نیاز به امید داریم. اگر براساس رفتار و عملکرد خودمان به جامعه امید را تزریق نکنیم.

ادامه دارد...

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر