کد خبر: 46189
A

اصولگرایان چرا از استیضاح روحانی، پا پس کشیدند؟

عقب‌نشینی نمایندگان مخالف دولت در مجلس از طرح عدم کفایت رئیس‌جمهوری با چرخش کامل آنها ادامه پیدا کرده است. حالا این نمایندگان به کمک رسانه‌های خود نه تنها مواضع قبلی را پس گرفته‌‌اند، بلکه آن را به فراکسیون امید و اصلاح‌طلبان مجلس نیز نسبت می‌دهند!

اصولگرایان چرا از استیضاح روحانی، پا پس کشیدند؟

به گزارش دیده بان ایران؛ این اخبار و ادعاها تا جایی پیش رفت که فراکسیون امید که طرح پیشنهاد استیضاح رئیس‌جمهور را تصفیه‌حساب سیاسی مخالفان می‌دانست، مجبور به واکنش در برابر این اتهامات شد. سخنگوی فراکسیون امید تأکید کرد چنین موضوعی به هیچ وجه در این فراکسیون مطرح نشده است و حتی اعضای فراکسیون امید امضای خود درخصوص سؤال از رئیس‌جمهور را هم پس گرفته‌اند. بهرام پارسایی به «ایسنا» گفت: «مواضع این فراکسیون از طریق رئیس یا سخنگو اعلام می‌شود». جلیل رحیمی، رئیس فراکسیون اهل سنت، هم درباره طرح استیضاح رئیس‌جمهوری به «ایسنا» گفت: «فراکسیون اهل سنت طرح استیضاح رئیس‌جمهوری را در شرایط فعلی به صلاح کشور نمی‌داند».
اجازه استفاده ابزاری از این شرایط را نمی‌دهیم
روز گذشته خبرگزاری «تسنیم» در گزارشی مدعی شد که شماری از اعضای فراکسیون امید به‌دنبال طرح استیضاح رئیس‌جمهوری هستند. در این گزارش از قول جلال محمودزاده، نماینده مهاباد گفته شد که طرح اولیه حدود سه ماه پیش تدوین شد و 12 نماینده نیز آن را امضا کرده بودند که هفت نفر از امضاکنندگان عضو فراکسیون امید بودند. این ادعا در حالی مطرح شد که موضوع این نامه هیچ ارتباطی با وقایع اخیر ندارد. نایب رئیس فراکسیون امید در ‌این‌باره به «شرق» گفت: «اصل موضوع بسته‌شدن مرزها بوده و نامه نیز در راستای ابراز مشکلات معیشتی در مناطق مرزی نوشته شده است». عبدالکریم حسین‌زاده ادامه داد: «همه افرادی که آن نامه را امضا کردند در شرایط فعلی دلسوز دولت‌اند و با اینکه همچنان به بسته‌شدن مرزها و مبادلات مرزی نقد دارند اما از دولت حمایت می‌کنند و با دولت تعامل سازنده دارند». حسین‌زاده تأکید کرد که اجازه فضاسازی سیاسی و استفاده ابزاری از این شرایط را نمی‌دهیم.
جریان انقلابی دنبال استیضاح یا استعفای رئیس‌جمهور نیست
فرافکنی مخالفان دولت اما به همین‌جا ختم نشد. جواد کریمی‌قدوسی، یکی از نمایندگان عضو فراکسیون ولایی مجلس، اصلاح‌طلبان را به سهم‌خواهی از دولت متهم کرد و گفته که آنها در شرایط فعلی به جای کمک به دولت سهم بیشتری طلب می‌کنند. روزنامه «کیهان» از قول کریمی‌قدوسی نوشت: «جریان انقلابی به دنبال استیضاح یا استعفای رئیس‌جمهور نیست». او در ادامه گفت: «ما معتقدیم باید زمان بیشتری در اختیار جریان غرب‌گرا باشد تا مشتشان برای مردم بیشتر باز شود و مردم خود تصمیم بگیرند با آنها چه کنند». عنوان‌شدن این صحبت‌ها از سوی مخالفان همیشگی دولت در مجلس حاکی از عقب‌نشینی‌شان از مواضع و اقدامات قبلی است.

هنوز زمان زیادی از گفته‌های نصرالله پژمانفر و حسینعلی حاجی‌دلیگانی، دو نفر دیگر از نمایندگان فراکسیون ولایی، درباره طرح عدم کفایت رئیس‌جمهور نمی‌گذرد. پژمانفر به «رجانیوز» گفته بود: «به این جمع‌بندی رسیدیم که اگر دولت به همین منوال بخواهد مسیر اقتصادی را ادامه دهد، بر خلاف میل باطنی خود دست به جراحی بزرگی خواهیم زد. با ادامه این روند مصلحت کشور در استیضاح رئیس‌جمهور است». همچنین هفته پیش حاجی‌دلیگانی از تشکیل اتاق فکر برای طرح عدم کفایت سیاسی رئیس‌جمهوری در مجلس خبر داده و گفته بود: «ما در حال تنظیم طرح عدم کفایت رئیس‌جمهوری هستیم و به نظر می‌رسد که هفته آینده بتوانیم به جمع‌بندی برسیم و جمع‌آوری امضا را دنبال کنیم».

در ادامه این صحبت‌ها امیر خجسته، رئیس کمیسیون شوراهای مجلس، نیز از کلیدخوردن عدم کفایت رئیس‌جمهوری در صورت مقابله‌نکردن با توطئه‌های اقتصادی دشمن خبر داد. اما ناگهان همه‌چیز تغییر کرد و رئیس فراکسیون ولایی از مواضع جدید این فراکسیون رونمایی کرد. حمیدرضا حاجی‌بابایی گفت که این فراکسیون دنبال استعفا یا عدم‌کفایت رئیس‌جمهوری نیست و در حال حاضر عدم کفایت رئیس‌جمهوری یا هر سخنی که به‌نوعی از نبودن دولت صحبت کند، به صلاح کشور نیست.

از طرفی این اتفاق بی‌شباهت به چرخش موضع فراکسیون ولایی در زمان انتخابات هیئت‌رئیسه هم نبود. فراکسیونی که همواره ادعای پایبندبودن به شعارهای خود را داشت، آن زمان هم با وجود تأکید بر مستقل‌بودن خود در لحظه آخر به نفع لاریجانی کنار از دور رقابت کنار رفت. اما حالا اوضاع فرق کرده و این نمایندگان طرح‌های خود را به فراکسیون امید نسبت می‌دهند؛ اقدامی که تا به اینجا با واکنش‌های منفی روبه‌رو شده است.  /شرق

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر