کد خبر: 46340
A

سخنگوی جمنا: روحانی با چرخش در سیاست خارجی مواضع نظام و رهبری را گرفت

عضو شورای مرکزی جبهه مردمی انقلاب اسلامی درباره طرح موضوع تلاش‌های انتخاباتی این جریان گفت: هنوز وارد مسائل انتخاباتی نشده‌ایم و در شرایط فعلی فکر می‌کنیم که باید به دولت کمک کنیم تا از وضعیت کنونی خارج شود.

سخنگوی جمنا: روحانی با چرخش در سیاست خارجی مواضع نظام و رهبری را گرفت
سیدمحمد حسینی، عضو هیئت‌رئیسه جبهه نیروهای مردمی (جمنا) و وزیر ارشاد در دولت دهم در گفت و گویی از آمادگی اصولگرایان برای کمک به دولت گفت.
 
 
به گزارش نامه نیوز، مشروح این گفت و گو به شرح زیر است: 
 
*آقای حسینی، با توجه به شرایط کشور و تحت‌فشار بودن دولت، شرایط این روزهای کشور را چگونه می‌بینید؟
 
 بخشی از اوضاع فعلی کشور ناشی از فشارها، تحریم اقتصادی و جنگ روانی دشمن است که تلاش می‌کند تا روزبه‌روز بر مشکلات مردم افزوده و نارضایتی سبب شود از دولت و حاکمیت فاصله بگیرند و آن‌ها بتوانند به اهداف خود دست پیدا کنند.
 
 
 بخشی از این اتفاقات هم به دلیل رویکرد ناصحیحی بود که از ابتدا به‌وسیله دولت اتخاذ شد. علی‌رغم هشدارهایی که نیروهای منتقد و دلسوز مطرح کردند که تکیه و اعتماد به غربی‌ها و به‌ویژه آمریکا برای برون‌رفت از مشکلات ناصواب وبی نتیجه است زیرا آن‌ها با اساس انقلاب و نظام اسلامی خصومت دارند و هرگز به برطرف شدن مشکلات اقتصادی ما کمک نخواهند کرد. حال با گذشت چندسال همان تحلیل‌ها و پیش‌بینی‌ها عینیت یافت و دیدیم که به تعهدات خود پایبند نبودند، الان هم که رئیس‌جمهور آمریکا شمشیر از رو بسته و عزم خود برای براندازی نظام اسلامی و ضربه زدن به کشور با صراحت مطرح می‌کند.
 
 
 حضور مشاور ترامپ در جلسه منافقین در پاریس و حمایت از آن‌ها و اینکه این گروه را به‌عنوان آلترناتیو جمهوری اسلامی مطرح می‌کنند، نشان‌دهنده عنادشان است.  متاسفانه در حال حاضر شرایط معیشتی و اقتصادی مردم دشوار شده و به حق گلایه‌ها و مطالباتی دارند که به جد رسیدگی نمی‌شود، دستورالعمل منافقین و سلطنت‌طلب‌ها و حمایت رسانه‌ای که غربی‌ها می‌کنند به خاطر این است که از هر سوژه‌ای بهره‌برداری کنند و هر التهابی را به یک آشوب و تنش تبدیل کنند. همین روزها شاهد بودیم در خرمشهر که مردم به دلیل مشکلات آب اعتراض داشتند عده‌ای مسلحانه وارد شدند تا تنش‌ها بالا بگیرد و افرادی کشته شوند و بتوانند از این شرایط سوءاستفاده کنند.
 
 
*چند روز پیش حسن روحانی دستش را برای همکاری با منتقدانش دراز کرد، رویکرد جمنا در این‌باره چیست و آیا اصلاً بین اعضا در این‌باره صحبتی شده و تمایلی به کمک دارید؟
 
 در این شرایط تغییر رویکرد آقای رئیس‌جمهور که گفتند راهی جز ایستادگی در مقابل آمریکا نداریم و از همه مردم و جناح‌ها دعوت کردند تا در این شرایط کمک کنند، مورد توجه است. الان چون صیانت از مصالح ملی در برابر کینه‌توزی‌های بدخواهان و معاندان مطرح است صرف بیان اشکالات و ضعف‌های دولت در 5 سال اخیر مشکل‌گشا نیست و مردم مشکلات وعدم تحقق وعده‌ها را با تمام وجود لمس می‌کنند بنابراین همه باید کمک کنند تا کشور از این شرایط خارج شود و راه سوءاستفاده معاندین بسته شود و اثر تحریم‌ها و فشارهای خارجی کاهش یابد نه اینکه تشدید شود. اگر در داخل با هم باشیم این مرحله سخت و دشوار را هم‌پشت سر خواهیم گذاشت، همان‌طور که در چهار دهه گذشته آمریکایی‌ها نتوانستند، به اهداف خود برسند.  البته برخی از دولتمردان که مدیران شرایط عادی هستند، نمی‌توانند در شرایط دشوار که کشور با چالش مواجه است باروحیه جهادی و تلاش مضاعف گره‌گشا باشند بدون ملاحظه کنار گذاشته شوند و عناصر باانگیزه و کارآمد جایگزین شوند.
 
 
*به صورت مستقیم تابه حال از چهره‌های جمنا درخواست کمک نشده است؟
 
 
 آقای رئیس‌جمهور که صحبت کردند و از همه جناح‌ها کمک خواستند، از طرف ما هم افراد مختلف مانند آقای حداد عادل، آقای چمران و ... مصاحبه کرده و اعلام آمادگی کردند که آماده انجام هرگونه کمک و همکاری هستیم.
 
 فکر می‌کنیم الان زمان مناسبی نیست که بخواهیم ایرادات و ضعف‌های دولت را به رخ بکشیم و بر روی آن‌ها مانور دهیم هم مسئله روشن است وهم فرصت این مباحث در آینده و شرایط مناسب‌تر وجود دارد؛ در حال حاضر دشمن به منازعات و صف‌بندی‌های داخلی دل‌بسته است تا فشارهای بیرونی کارساز شود و عقل سلیم حکم می‌کند در زمین دشمن بازی نکرد.
 
 
*مدتی است بحث لزوم تغییر در کابینه مطرح می‌شود، شما هم موافق این تغییرات هستید؟
 
 به‌هرحال بعضی از سیاست‌های اقتصادی دولت و بانک مرکزی و عملکرد بعضی مدیران جواب نداده است و این فقط نظر منتقدان نیست حتی حامیان دولت هم به این جمع‌بندی رسیده‌اند که باید تحولی ایجاد شود تا امیدواری در مردم به وجود آید و احساس کنند که دولت مشکلات آن‌ها را درک می‌کند و راهکار هم دارد.
 
 
 براین باوریم برای تک‌تک مسائل و معضلات کنونی راه برون‌رفت از مشکلات وجود دارد، باید در یک فضای آرام مجلس، دولت، قوه قضاییه و دستگاه‌های مرتبط حاکمیتی دست‌به‌دست هم دهند تا این مرحله و گردنه نفس‌گیر را پشت سر بگذاریم و نیروهای انقلاب، جبهه مردمی و اصولگرا هم اعلام کرده‌اند که در این شرایط هر کمک و مساعدتی از دستشان برآید انجام می‌دهند. درعین‌حال مواضع سیاسی خود را دارند اما شرایط فعلی می‌طلبد فراتر از منافع جناحی همه کمک کنند و حداقل این اتمام‌حجت از طرف ما صورت گیرد حال اگر برخی اصلاح‌طلبان و کارگزاران با تنگ‌نظری حزبی خودرایی نیاز از همکاری و همیاری نیروهای دلسوز بدانند موضوع دیگری است! به‌هرحال معتقدیم قوای سه‌گانه و دستگاه‌ها و نهادهای اجرایی باید همکاری کنند و ستاد سران قوا باید مثل یک قرارگاه عملیاتی دوران جنگ فعال باشد و لحظه‌به‌لحظه مسائل را رصد کند و پیش از اینکه بخواهد بحرانی ایجاد شود اقدام پیش‌دستانه کند و مشکلات را از سر راه بردارد؛ یعنی در حال حاضر به یک دولت چابک، پویا و فعال نیاز داریم و با روال عادی نمی‌توان این مشکلات را از سر راه برداشت.
 
 
*چند روز پیش خبری مبنی بر جلسه‌ای انتخاباتی بین چهره‌هایی همچون ابراهیم رئیسی، غلامعلی حدادعادل و محمدباقر قالیباف منتشر شد. شما این تشکیل این جلسات را تایید می‌کنید؟
 
 ما هنوز نه ستاد انتخابات مجلس را تشکیل داده‌ایم و نه هنوز بحث‌های جدی را دراین‌باره شروع کرده‌ایم. ما فکر می‌کنیم مسائل فعلی کشور بسیار مهم است و اصلاً جبهه برای این شکل نگرفت که صرفاً هر دو سال یا چهار سال در انتخابات نقش‌آفرینی کند. بلکه الان زمانی است که باید به دولت کمک کرد تا وظایف خود را انجام دهد و اشکالات را برطرف کند. معنی این رویکرد این نیست که نقدی نداریم، نقد در جای خود است، اما اینکه برخی از نزدیکان دولت مانند آقای موسویان و ... بحث انتخابات زودهنگام را مطرح کرده‌اند یا تغییر دولت و ... این بحث‌ها را در این شرایط ضروری نمی‌دانیم.
 
 
*پس شما با تغییر دولت موافق نیستید و معتقدید این دولت همچنان کارآمد است؟
 
 فکر می‌کنیم دولت باید تقویت شود، ترکیب قوی‌تری پیدا کند و کارآمدتر شود و بتواند وظایف و مأموریت‌های چنین دورانی را انجام دهد. مفهوم اتخاذ چنین موضعی این نیست که دست از مواضع گذشته برداشته‌ایم و دچار چرخش شده‌ایم بلکه فکر می‌کنیم آقای رئیس‌جمهور با تصحیح رویکرد خود در سیاست خارجی موضع خوبی گرفتند؛ یعنی همان مواضع قاطع نظام و رهبری را بیان کردند.
 
 
 حتی در پاسخ آن 100 نفر که نامه نوشتند و مذاکره مستقیم با آمریکا را مطرح کردند، سخنگوی دولت و برخی از اصلاح‌طلب‌ها این کج‌فهمی یا خیانت را محکوم کردند. این موضع ما هم هست، از قبل معتقد بودیم والان هم مصر هستیم که تجربیات و شناخت ما از رویکرد و عملکرد و ماهیت پلید آمریکا نشان می‌دهد که مذاکره در شرایط کنونی کار عبث و بیهوده بلکه مضر است. به هر صورت تصحیح رویکردی در دولت مشاهده می‌شود که ما هم قطعاً از این مسئله استقبال و همراهی می‌کنیم.
 
 
*آقای حسینی، شما فکر می‌کنید با توجه به وضعیت کنونی کشور و نقدهایی که به دولت وجود دارد، در انتخابات بعدی اصولگرایان موفق به کسب رأی مردم شوند؟
 
 همان‌طور که گفتم الان مهم‌ترین مسئله این است که دشمن نتواند به اهداف خود دست یابد، چون دشمنان همه توان و ابزارهای خود را بکار گرفته‌اند تا بتوانند مردم را مأیوس کنند و ضربه بزنند. بحث انتخابات اولویت امروز ما نیست. فکر می‌کنیم باید از این مرحله عبور کنیم البته طبیعی است وقتی که ایده دولت به نتیجه نرسید مردم هم قطعاً تجدیدنظر خواهند کرد.
 
 
  موضوعاتی مانند استیضاح و عدم‌کفایت رئیس‌جمهور در مجلس و محافل مطرح شده است، اما در این شرایط فکر می‌کنیم درست نیست که دولت تحت‌فشار خارج و داخل باشد. باید همه توجهمان متمرکز بر آمریکا و دشمنان باشد که نتوانند موفق شوند اما درعین‌حال طبیعی است که کارنامه دولت در این پنج‌ساله ضعف‌هایی داشته که در رأی آینده مردم تأثیر خواهد داشت، حتی کسانی که از حامیان جدی بوده‌اند الان جزء منتقدان هستند.
 
 
 در حال حاضر دولت باید تواناتر، کوشاتر و فعال‌تر پای‌کار باشد و از مفاسد جلوگیری کند. به‌هیچ‌وجه قابل‌قبول نیست در اوضاع سخت معیشتی مردم، یک جوان 31 ساله 38 هزار و 500 قطعه سکه دریافت خریداری کند و صاحب ثروت نجومی و سود بادآورده شود یا پنج هزار خودرو بدون رعایت مقررات وارد کشور شود باید به این موضوعات رسیدگی شود چون این اتفاقات به مهم‌ترین سرمایه نظام که اعتماد مردم است لطمه شدید می‌زند.
 
 
*به نظر شما به تجدیدنظر مردم در انتخابات پیش‌رو و تغییر موضع آن‌ها به سمت اصولگرایان خوش‌بین هستید. درست است؟
 
بالاخره چه‌بسا اگر کشور دیگری بود با این شرایطی که در حال حاضر وجود دارد، تغییر و تحولاتی به وجود می‌آمد. اما چون در کشور ما معمولاً روال عادی طی می‌شود بنا نیست که در نیمه کار اتفاقی رخ دهد و دولت کنار رود یا برکنار شود، فکر می‌کنیم باید این مرحله به پایان برسد ولی آن خوش‌بینی که مردم به وعده‌ها و برنامه‌های دولت داشتند، تحقق پیدا نکرده و طبیعی است که مردم گلایه داشته و ناراضی باشند.
 
 
منبع: اعتماد آنلاین

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر