کد خبر: 46393
A

نماینده یزد: مسیری که آب را به یزد می‌برد 10 بار مورد تعرض قرار گرفته است

سید ابوالفضل موسوی نماینده مردم یزد در مجلس شورای اسلامی در مورد بحران آب در کشورگفت: در اینکه آب نیست شکی نیست و در اینکه چندسالی است ما سیر نزولی داشته ایم نیز شکی نیست ‌‌و این در حالی است که همه ما به آب نیاز داریم.

نماینده یزد: مسیری که آب را به یزد می‌برد 10 بار مورد تعرض قرار گرفته است

به گزارش دیده بان ایران؛ عضو کمیسیون عمران در گفت‌وگو با عصر ایران ادامه داد: خیلی از مشاغل استان های یزد، اصفهان ،چهارمحال بختیاری و‌خوزستان متکی بر کشاورزی است و همه آب خواه هستند، در دوره ای ما سد تاسیس می کردیم و آب جمع می کردیم اما در حال حاضر موضوع آب بین حوزه ای نیز منتفی شده است

این نماینده مجلس خاطر نشان کرد: ما یک مرکز بارش داریم که سمت زاگرس است و استان‌های چهارمحال بختیاری و قسمتی از لرستان را شامل می شود و سرچشمه رودخانه های کرخه و کارون نیز هست و اگر بخواهیم این آب را توزیع کنیم چون منشا آن این استان‌ها است لذا صاحبان خاص خود را دارد و اگر برفرض مثال بخواهیم از این آب برای استان ها چون یزد و کرمان استفاده کنیم باید با تصمیم حاکمیت باشد .

وی تاکید کرد: در حال حاضر ما حتی در بحث آب آشامیدنی نیز مشکل داریم چراکه مردم ما عادت کرده اند که خودشان را صاحب آبهای جاری بدانند، یا حتی مردم اصفهان می گویند در زمانی که شیخ بهایی نحوه توزیع آب را مشخص کرده است ما حق‌آبه داریم این مالکیت مردم بر آب به این دلیل است که آب مایع حیات است و اگر نباشد بدترین بحران ها ایجاد می شود.

موسوی با اشاره به حساسیت مردم در مورد آب گفت:در طی  ۴الی ۵ ماه اخیر بیش از ده بار انتقال آب بین حوزه ای از زاینده رود توسط مردم قطع شده است، در مسیری که آب به سمت یزد می آید 10 بار به این آب تعرض شده است و‌آخرین بار آن هفته گذشته بود که سه حوزچه را شکسته بودند و آخرین بار حتی با بیل مکانیکی اقدام به شکستن این حوزچه ها کرده بودند.

وی با تاکید بر اینکه حفظ امنیت در این بخش به عهده وزارت کشور گفت: طول لوله انتقال بیش از صد کیلومتر است و نیروی انتظامی اذعان کرد که نمی تواند برای حفاظت از این مسیر نیرو بگذارد.

موسوی ادامه داد:در حال حاضر که آمریکا در حال دشمنی آشکار با ماست تلاش دارد در هر زمینه ای ورود پیدا کنند،بعضا عامل می فرستند که آنها تخریب را داشته باشند و شاید اصلا خود مردم مطلع نباشد.

موسوی با بیان اینکه در روزهای آینده بحران کم آبی تشدید می شود گفت:ما در بازدیدی که به اتفاق کمیسیون عمران از استان خوزستان داشتیم به این نتیجه رسیدیم که آب آنها نصف شده است این در حالی است که نصف مشاغل آنها وابسته به آب است و با این بحران این افراد عملا بیکار می شوند یا کشاورزان شرق اصفهان چون آب کشت بهاره شان را اختصاص ندادند عملا آنها در حال حاضر بیکار هستند .

وی با تاکید بر توزیع عادلانه آب در استان های دچار بحران کم آبی توسط دولت گفت:دولت باید بحث انتقال آب هم از آبهای ژرف و هم از دریا را که در حال کار مطالعاتی آن است هر چه سریعتر انجام دهد و اتاق فکری را تشکیل دهند و بررسی کنند آیا مشکل ما بحث اقلیم خشک است یا مسئله چیز دیگری است

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر