کد خبر: 46439
A

رییس جمهور: اگرمنافع ایران تضمین شود، برجام را ادامه می دهیم

رییس جمهوری اسلامی ایران گفت: در صورتی که ایران بتواند از منافع برجام به خوبی استفاده کند، از آن حراست خواهد کرد و اگر بقیه امضاء کنندگان توافق، بتوانند منافع ایران را تضمین کنند، ایران برجام بدون آمریکا را ادامه خواهد داد.

رییس جمهور: اگرمنافع ایران تضمین شود، برجام را ادامه می دهیم

به گزارش دیده بان ایران؛ و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، حجت الاسلام حسن روحانی روز چهارشنبه در این نشست خبری گفت: اتریش برای ما به عنوان یک کشور دوست در اتحادیه اروپا و در این منطقه است و روابط دو ملت ایران و اتریش به صدها قبل برمی‌گردد و همواره در دهه‌های اخیر روابط دو کشور رو به گسترش بوده است.

وی ادامه داد: پس از برجام، تبادل هیئت‌های بسیار فراوانی بین دو کشور انجام گرفته و امروز صدها شرکت اتریشی در ایران مشغول فعالیت هستند. اراده دو کشور در این مذاکرات این بود که ما باید روابط تجاری، اقتصادی، فرهنگی، منطقه‌ای و بین‌المللی خودمان را ادامه دهیم.

رییس جمهوری اسلامی ایران از برجام به عنوان یک توافق بسیار مهم برای ایران، اتحادیه اروپا و جهان نام برد و اظهار کرد: کار آمریکا خلاف قانون، مصوبات شورای امنیت و تعهدات چندجانبه است و بی‌تردید به ضرر آمریکا و ضرر دیگران خواهد بود، یعنی تصمیمی که آمریکا اتخاذ کرده به نفع هیچ‌کس نبوده و نیست و این جزو تصمیمات عجیبی است که حکومت و دولتی برخلاف منافع ملی خودش و برخلاف ملی دیگران، تصمیمی را اتخاذ می‌کند.

روحانی خاطر نشان کرد: ماندن ایران در صورتی است که بتواند از منافع برجام به خوبی استفاده کند، از آن حراست خواهد کرد، اما این دو کفه باید کاملاً متوازن باشد و اگر غیرآمریکا بقیه امضاء کنندگان برجام بتوانند منافع ایران را تضمین کنند، ایران برجام بدون آمریکا را ادامه خواهد داد.

وی گفت: امیدواریم همانگونه که همه کشورها در اراده سیاسی، قاطع و مستحکم هستند در اراده تجاری و اقتصادی هم به همان نسبت مستحکم باشند و مشکلاتی اگر پیش‌رو است، بتوانیم با کمک یکدیگر رفع و حل کنیم.

رییس جمهورایران افزود:در مذاکرات امروز بر این نکته تأکید کردیم که دوران یکجانبه‌گرایی به سر آمده و کشوری نمی‌تواند درباره جهان و ملت‌های دیگر تصمیم بگیرد و استقلال و حاکمیت ملی کشورها را نقض کند چرا که این برخلاف منشور، مقررات بین‌المللی و منافع جهان و صلح جهانی است. خرسندم به دو کشوری مسافرت کرده ام که تأثیرگذار در توافق برجام و میزبان مذاکرات بودند تا توانستیم به موفقیت دست یابیم.

روحانی مسایل مرتبط با منطقه حساس غرب آسیا را از دیگر موضوعات گفت‌وگو با مقام‌های اتریشی بیان کرد و گفت: در همین ارتباط در خصوص موضوعاتی همانند اقدامات تهران برای مبارزه با تروریسم و کمک‌ به مردم عراق و سوریه، لزوم کمک رسانی به مردم یمن و نقش مخرب بعضی از کشورها از جمله آمریکا و رژیم صهیونیستی، گفت و گو کردیم.

وی تصریح کرد: بازگرداندن کامل صلح و امنیت به این کشورها به نفع منطقه و جهان خواهد بود. ما همچنین راجع به مسایل دیگر بین‌المللی با هم گفتگوهایی داشتیم . نظرات ایران و اتریش در مسأله برجام و ضرورت توسعه روابط مشترک و درباره مسایل منطقه‌ای و بین‌المللی نظرات ما نزدیک و شبیه به هم است.

رییس جمهوری اسلامی ایران در پایان ابراز امیدواری کرد که این سفر باعث استحکام روابط ایران و اتریش به عنوان دو کشور دوست، شود.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر