کد خبر: 47143
A

حسین مرعشی: دولت نمی‌تواند از احزاب در مقابل قوه قضاییه حمایت کند

حسین مرعشی ‌سخنگوی حزب کارگزاران گفت: نگرانی‌ها و عصبیت‌ها آنقدر گسترده است که ممکن است نتوانیم شعارها را در تجمعات کنترل یا چارچوب‌ها را رعایت کنیم. ما به هیچ‌وجه آمادگی نداریم که چنین مسوولیتی را قبول کنیم. اگر اعتراضی هم داشته‌باشیم به صورت مکتوب آن را بیان می‌کنیم.

حسین مرعشی: دولت نمی‌تواند از احزاب در مقابل قوه قضاییه حمایت کند

به گزارش دیده بان ایران، عبدالرضا رحمانی‌فضلی، ‌وزیر کشور دهم تیر در نشست خبری در مورد درخواست تجمعات اعتراضی اعلام کرد که «ماده 13 احزاب تاکید کرده که شرایط لازم را برای تجمعات فراهم کنیم. تجمعات باید با توجه به ویژگی‌های قانونی که هر تجمعی مکان، مسوول و شعارهایش کاملا مشخص باشد برگزار شود؛ تاکنون ما درخواست مشخصی نداشتیم. اگر این درخواست بشود ما بررسی می‌کنیم. » اشاره رحمانی‌فضلی به مصوبه اخیر دولت در مورد تعیین مکان‌های دوازده‌گانه‌ای بود که بر اساس آن احزاب و تشکل‌ها می‌توانند در مکان‌هایی مشخص تجمع قانونی برگزار کنند اما آنطور که وزیر خبر داده هیچ حزبی برای اخذ مجوز اقدام نکرده است. در زمان تصویب این لایحه نقدهای بسیاری به آن مطرح شد؛ از جمله اینکه مشخص نیست آیا امنیت شرکت‌کنندگان در حین برگزاری و پس از اتمام تجمعات تامین خواهد شد یا نه؟ اما چه موضوعی باعث شده این نهادهای مدنی برای تشکیل تجمعات اعتراضی با وجود دلایل بسیار برای اعتراض پیشقدم نشوند.

 

در ادامه گفت وگو با حسین مرعشی ‌سخنگوی حزب کارگزاران را در این خصوص می خوانید:

 
باتوجه به اینکه تنها احزاب و تشکل‌ها می‌توانند برای اعتراض درخواست مجوز کنند آیا کارگزاران قصد ندارد از این مصوبه استفاده کند؟

 

خیر. ما هیچ‌وقت این موضوع را جدی نگرفتیم.

 

چه نقدهایی به این مصوبه دارید که باعث شده این موضوع محلی از اعراب برای کارگزاران نداشته‌باشد؟

 

نقدی به مصوبه نداریم منتها حوصله وارد شدن به برخی موضوعات را نداریم.

 

به نظر شما الان اینگونه اعتراضات موضوعیتی ندارد؟

 

هیچ‌کس نمی‌تواند مسوولیت چنین اجتماعاتی را بپذیرد. فقط بحث درخواست مجوز نیست. وقتی تقاضای مجوز برای تجمعی اعتراضی دارید باید مسوولیت و عواقب آن را هم بپذیرید. به نظر من هیچ حزبی نمی‌توان مسوولیت بپذیرد چرا که می‌توان جمعیتی را در یک مکان جمع کرد اما نمی‌توان آن جمعیت را کنترل کرد. هیچ حزب مسوولی نمی‌تواند مسوولیت اجتماعات اعتراضی و عواقب آن را برعهده بگیرد.

 

به عنوان یک حزب باید چه ضمانتی به وزارت کشور بدهید تا درخواست را بپذیرد؟

 

مساله ضمانت به وزارت کشور نیست. بحث این است که نگرانی‌ها و عصبیت‌ها آنقدر گسترده است که ممکن است نتوانیم شعارها را کنترل یا چارچوب‌ها را رعایت کنیم. ما به هیچ‌وجه آمادگی نداریم که چنین مسوولیتی را قبول کنیم. اگر اعتراضی هم داشته‌باشیم به صورت مکتوب آن را بیان می‌کنیم.

 

پس به نظر می‌رسد که این مصوبه کارکرد آنچنانی ندارد چون این نگرانی برای همه احزاب وجود دارد.

 

من اصراری ندارم که بگویم این مصوبه مفید نیست اما ما به عنوان حزب کارگزاران بنا نداریم از این ظرفیت استفاده کنیم.

 

فکر می‌کنید چه شرایطی باید فراهم شود که احزاب حاضر شوند چنین مسوولیتی را بپذیرند و در جهت مسوولیت اجتماعی خود گام بردارند؟

 

اساسا این اقدامی نیست که در ایران از سوی دولت انجام شود. دولت که بعدا نمی‌تواند از احزاب در مقابل قوه قضاییه حمایت کند.

 

منبع: روزنامه اعتماد

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر