کد خبر: 47159
A

حجت الاسلام ذوالنور: ایران از حق قانونی و مشروع خود در تنگه هرمز استفاده می کند/ایران اجازه نمی دهد تا از تنگه هرمز برای جلوگیری از صدور نفت خود و تسهیل صدور نفت عربستان استفاده شود

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه 14 گذرگاه استراتژیک و آبراه بین المللی مهم در دنیا قراردارد که 2 تا از آنها در ایران هستند، افزود: ما مثل آمریکا و دیگر کشورها از حق قانونی و مشروع خود در تنگه هرمز استفاده می کنیم.

حجت الاسلام ذوالنور: ایران از حق قانونی و مشروع خود در تنگه هرمز استفاده می کند/ایران اجازه نمی دهد تا از تنگه هرمز برای جلوگیری از صدور نفت خود و تسهیل صدور نفت عربستان استفاده شود

به گزارش دیده بان ایران؛ حجت الاسلام و المسلمین مجتبی ذوالنور نماینده قم در مجلس با اشاره به اظهارات رئیس جمهور در خصوص تنگه هرمز در سفر به کشور سوئیس گفت:رئیس جمهور در بیان خود تعیین نکردند که نحوه عمل ایران چگونه خواهد بوداما مفهوم سخنانش شفاف و برای طرفهای مقابل قابل فهم است.

وی افزود: اگر بناست حضور قدرتهای بزرگ در منطقه به ضرر جمهوری اسلامی ایران باشد و نفت دیگر کشورها مثل عربستان را صادر کنند ولی اجازه صدور نفت ایران را ندهند، ایران ساکت نخواهد بود.

رئیس کمیته هسته ای مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اینکه آمریکا و غربیها اجازه ندهند تا نفت ایران صادر شود، 2 وجه دارد یا در گفتار و حرف است یا اینکه در عمل و بصورت فیزیکی می خواهند از صادرات نفت ایران ممانعت کنند.

حجت الاسلام و المسلمین ذوالنور تاکید کرد: اگر آنها بصورت فیزیکی بخواهند غلطی بکنند، جمهوری اسلامی ایران بیکار نمی ماند و از ابزارها و راهکارهایی که در اختیار دارد، استفاده می کند.

وی با بیان اینکه یکی از این راهها ممکن است استفاده از حق قانونی در تنگه هرمز باشد، تصریح کرد: ما نمی گوییم تنگه هرمز را می بندیم. اما از حق قانونی و مشروع خود در این زمینه استفاده می کنیم.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: آن حق قانونی این است که تنگه هرمز و سه جزیره تنب بزرگ، کوچک و ابوموسی در اختیار ماست و این 2 گذرگاه مهم از 14 گذرگاه استراتژیک دنیا هستند.

حجت الاسلام و المسلمین ذوالنور با نام بردن تنگه برینگ آمریکا، تنگه های بسفر و داردانل در ترکیه، کانال سوئز و پاناما، افزود: هر قانونی که در خصوص این تنگه ها و کانال ها حاکم است ما هم از آن قانون برای این تنگه های خود استفاده می کنیم. ما تافته جدابافته ای نیستیم.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران حقوقی دارد، افزود: شرایط فیزیکی تنگه هرمز طوری است که هر شناور سنگین یا ناوگان های بزرگ برای عبور از آن باید از آبهای اختصاصی جمهوری اسلامی ایران استفاده کنند. بنابراین اجازه نمی دهیم دیگران از آبهای سرزمینی ما برای جلوگیری از صدور نفت ما و تسهیل صدور نفت عربستان که عامل همه بدبختی های منطقه است، استفاده کنند.

رئیس کمیته هسته ای مجلس شورای اسلامی گفت: ما از حقی که قوانین بین المللی به ما داده و قوانینی که بر آبراههای جهان حاکم است، استفاده می کنیم و اجازه عبور و مرور به کسانی که بخواهند ما و منافع ما را تهدید کنند، نخواهیم داد.

حجت الاسلام و المسلمین ذوالنور با تاکید بر اینکه این حق مسلم ماست و به کسی هم زور نمی گوییم، افزود: آمریکا این حق را در تنگه برینگ و کشورهای دیگر هم این حق را استفاده نکنند، ما هم استفاده نخواهیم کرد اما وقتی همه دنیا از این حق برخوردار هستند، ما هم باید برخوردار باشیم.

وی گفت: ما این قدرت و توانائی را داریم که از منافع خود در تنگه هرمز، دریای عمان اقیانوس هند و خلیج فارس به نحو کامل دفاع کنیم.

حسن روحانی رئیس جمهور در شامگاه دوشنبه 11 تیر در جریان فر به سوئیس در دیدار ایرانیان مقیم سوئیس، گفت: آمریکایی ها مدعی شده اند که می خواهند به طور کامل جلوی صادرات نفت ایران را بگیرند. آنها معنی این حرف را نمی فهمند، چرا که این اصلا معنی ندارد که نفت ایران صادر نشود و آن وقت نفت منطقه صادر شود. اگر شما توانستید این کار را بکنید تا نتیجه اش را ببینید./الف

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر