کد خبر: 47300
A

محمدرضا خاتمی: ما اصلاح‌طلبان سوپاپ اطمینان نظامیم/ تغییر نظام بر مشکلات کشور اضافه می کند

دولت آقای روحانی دولت کار آمدی نیست و غیر از شخص روحانی و دو، سه وزیر بقیه خیلی مناسب با این اوضاع کشور نیستند

محمدرضا خاتمی: ما اصلاح‌طلبان سوپاپ اطمینان نظامیم/ تغییر نظام بر مشکلات کشور اضافه می کند

«اصلاح‌طلبان ابایی از این ندارند که بگویند ما سوپاپ اطمینان نظامیم. ‌ما معتقدیم تغییر نظام بر مشکلات و مشقات کشور خواهد افزود.»

به گزارش دیده بان ایران، گزیده‌ گفتگوی محمدرضا خاتمی با روزنامه همشهری را با هم می‌خوانیم:

- ماحصل عدم‌ حضور مدیران شایسته در بهترین حالتش منجر به روی کار آمدن مدیران ساکتی می‌شود که استرات‍‍ژی‌شان این است: «سری را که درد نمی‌کند، دستمال نبندیم.»

- مردم وقتی می‌بینند نتیجه حضورشان در انتخابات راه به‌جایی نمی‌برد، اسیر احساسات خودشان می‌شوند و اعتراضات‌شان این گونه عیان می‌شود.

- آقایان هنوز دنبال جاسوس گرفتن هستند. من نمی‌گویم جاسوسی صورت نمی‌گیرد نه بلکه منظورم این است که فرمت و شکل ارتباطات واقعا دگرگون شده است.

- من به آقایان پیشنهاد می‌دهم، بیایند از آحاد ملت نظرسنجی کنند که اگر امکان مهاجرت داشتند، چند نفرشان در مملکت می‌ماندند؟ این یک سؤال کلی و جانداری است که اعتماد مردم، ‌امید به آینده و مسائل دیگر را نشان می‌دهد.

- در موضوعات مهم باید با گفت‌وگوی ملی همه مردم به نقاط مثبت و منفی آنها آگاه شوند، نه این که باز از پشت تریبون‌ها تعیین کنیم ما باید در برجام بمانیم یا نمانیم!

- یک عده‌ای باور اصلی‌شان این است که همه‌‌ چیزمان خوب است جز دولتمان و بخشی از مجلس‌مان و همه‌‌ چیز را با توهم توطئه می‌بینند.

- اصلاح‌طلبان ابایی از این ندارند که بگویند ما سوپاپ اطمینان نظامیم. ‌ما معتقدیم تغییر نظام بر مشکلات و مشقات کشور خواهد افزود.

- همه کسانی که خودسر بودند، قدرت با آنها کاری کرده است که چشم و گوش‌شان بسته شده است. آنها حرف‌ها را می‌شنوند اما به سبک دیگری تعبیر می‌کنند.

- شاید مناسب‌ترین تعبیر درباره موقعیت اصلاح‌طلبان به‌ عنوان یک جریان سیاسی این است که به جریانی بدل شده‌ایم که روز به‌ روز امید مردم نسبت به ما کمتر شده است.

- الان بحث جدی اصلاح‌طلبان این است که اصلا صلاح است که اصلاح‌طلبان در انتخابات شرکت کنند؟ البته عدم‌ شرکت در انتخابات به‌ معنای قهر یا گوشه‌نشینی اصلاح‌طلبان نخواهد بود، بلکه به‌این معناست که برنامه بلندمدتی را دنبال خواهد کرد.

- اصلاحات برای خودش اعتباری دارد که نمی‌خواهد آن را خرج ناکارآمدی‌ها کند و می‌خواهد اعتبارش را در جای مناسب به‌ کار بگیرد اما این اعتبار می‌تواند در بزنگاهی به کمک حاکمیت بیاید.

- ما در جریان اصلاحات برای انتخابات آینده با چهره‌های اصیل وارد میدان شویم و اگر حذف شدند هم که هیچ این وظیفه از ما ساقط می‌شود.

- دولت روحانی باید دولت آشتی ملی باشد؛ یعنی یک جمعی باشد بین اصولگراها، تندروها، اصلاح‌طلبان، کند‌روها و اعتدالیون.

- دولت آقای روحانی دولت کار آمدی نیست و غیر از شخص روحانی و دو، سه وزیر بقیه خیلی مناسب با این اوضاع کشور نیستند.

- چه اشکالی دارد که بیاییم بگوییم مردم ببخشید ما این وعده را داده‌ایم اما حالا شرایط و توانایی انجام آن را نداریم و فقط می‌توانیم این کارها را انجام دهیم؟

- روحانی برای پیشبرد برنامه‌هایش به‌ جای مشاجره تریبونی با دیگر مسئولان باید رایزنی کند. یکی از کارهای روحانی در رایزنی‌هایش باید این باشد که ما باید از همه نیروهای متخصصمان استفاده کنیم.

- ما باید با مردم صادق باشیم و اوضاع را به آنها توضیح بدهیم. رئیس‌جمهور باید به مردم بگوید مشکلات اقتصادی مردم راه‌حلش اقتصادی نیست و سیاسی است.

- دولت باید دقت کند که اگر بخواهد مسیر را بر همین منوال ادامه دهد فرصت‌سوزی کرده است و موفق نمی‌شود.

- خیلی از اعضای فراکسیون امید آن شجاعت و درایتی را که باید به‌ عنوان نماینده کل مردم وارد مباحث شوند ندارند و به همین دلیل به محافظه‌کاری می‌افتند.

- فراکسیون امید، امیدی میان مردم ایجاد نکرده است.

- روحیه و منش محمدرضا عارف همین است و ما نباید انتظار دیگر از او داشته باشیم.»

ایسنا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر