کد خبر: 47309
A
جلال میرزایی عضو کمیسیون انرژی مجلس در گفت و گو با دیده بان ایران؛

وزارت نیرو در افزایش ظرفیت تولید "اهمال " کرده است / 5 هزار مگابایت کمبود برق در تولید داریم/ ظرفیت های تولید برق در ایران کاهش یافته است

عضو کمیسیون انرژی مجلس دهم در رابطه با زیاد شدن ساعات قطعی برق در کشور اظهار کرد: کارشناسان و هواشناسان با تکیه بر مطالعات و پژوهشات خود، اظهار کرده بودند که در سال های پیش رو دمای هوای ایران افزایش (2-3 درجه) پیدا می کند. اما متاسفانه مسئولان ذیربط با آگاهی از این موضوع، در جهت کاهش خسارات این امر غفلت نموده اند. از طرفی کاملا مشهود است که مطابق با گرم شدن هوا، مصرف انرژی هم افزایش می یابد که متاسفانه مسئولین در این رابطه، اهمال کرده اند.

وزارت نیرو در افزایش ظرفیت تولید "اهمال " کرده است / 5 هزار مگابایت کمبود برق در تولید داریم/ ظرفیت های تولید برق در ایران کاهش یافته است

بالاخره دلیل این قطعی های برق مشخص نشد؛ آیا مشکل از تجهیزات است یا واقعا مصرف برق تا حدی بالایی افزایش یافته است؟ زیرساخت با مشکل رو به رو شده یا ضعف مدیریتی است! عضو کمیسیون انرژی مجلس موضوع ضعف مدیریتی را پیش کشید. وی اصلی ترین مشکل در وضعیت کنونی برق کشور و خاموشی های پی در پی را ضعف مدیریتی اعلام کرد.

 

در ابتدا مردم نسبت به خاموشی های پی در پی برق اعتراض داشتند و خواهان اعلام برنامه خاموشی برق شدند. با وجود انتشار جدول زمانبندی قطعی برق ، خاموشی های همچنان ناگهانی است و براساس جدول زمانبندی انجام نمی شود. بنابراین در چنین شرایطی انتشار جدول زمانبندی چه مشکلی را حل می کند اگر خاموشی ها براساس آن صورت نگیرد!

به گزارش دیده بان ایران؛ تنها خواسته مردم در این بین این بوده که جدول زمانبندی قطعی منتشر شود و قطعی برق هم براساس آن صورت گیرد تا بتوانند برای خاموشی ها برنامه ریزی کنند. اما عدم تحقق این انتظار شکایات و نارضایتی مردم را افزایش داده است.

 

در راستای تفسیر دلایل ازدیاد  بی رویه قطعی برق، جلال میرزایی ، عضو کمیسیون انرژی، به خبرنگار دیده بان ایران گفت: در واقع مقدار مصرف از میزان تولید پیشی گرفته است. از طرفی بارها کارشناسان و هواشناسان با تکیه بر مطالعات و پژوهشات خود، اظهار کرده بودند که در سال های پیش رو دمای هوای ایران افزایش (2-3 درجه) پیدا می کند.

 

وی ادامه داد: اما متاسفانه مسئولان ذیربط با آگاهی از این موضوع، در جهت کاهش خسارات این امر غفلت نموده اند. از طرفی کاملا مشهود است که مطابق با گرم شدن هوا، مصرف انرژی هم افزایش می یابد که متاسفانه مسئولین در این رابطه، اهمال کرده اند.

 

نماینده مردم ایلام همچنین افزود: در حال حاضر و با مشکلات پیش رو مسئولان محترم مجبور شده اند که به قطعی برق روی بیاورند. از طرفی ظرفیت های تولید برق در ایران اخیرا کاهش یافته است که لازم است هرچه سریع تر به این موضوع رسیدگی شود.

 

عضو کمیسیون انرژی مجلس دهم در پاسخ به این که آیا تدبیری جهت بهبود شرایط کنونی اندیشیده شده یا خیر، بیان کرد: در وهله اول باید گفت که در کوتاه مدت نمی توان راهکاری قطعی جهت کاهش یافتن قطع برق در نظر گرفت لذا؛ باید تا اواخر شهریور که از شدت گرمی هوا کاسته می شود صبر کرد تا وضعیت اندکی بهبود پیدا کند.

 

میرزایی همچنین خاطر نشان کرد: بازهم تکرار می کنم. مسئولان ظرفیت اولیه را افزایش نداده اند. پیش بینی می شد نزدیک به 2-3 هزار مگابایت کاهش تولید در نیروگاه های آبی داشته باشیم اما متاسفانه با توجه به میزان مصرف کنونی که حدود 57 هزار مگابایت است، 5 هزار مگابایت کمبود تولید داریم. گفتنی است تولید برق ما 52_51 هزار مگابایت است. همین موضوع نیز ناشی از ناآگاهی و غفلت مسئولان است.

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر