کد خبر: 47442
A
ابراهیم نکو در گفت و گو با دیده بان ایران مطرح کرد؛

مجلس وارد مسائل حاشیه ای شده و وظیفه خود را فراموش کرده است / نمایندگان و بخشی از مدیران دولت در واقع منتقد بدون تئوری و راهکار هستند/ 90 درصد لوایحی که امروز در مجلس تصویب می شود به کار مردم و کشور نمی آید

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نهم درباره نقش مجلس در شرایط اقتصادی فعلی بیان کرد: مجلس وارد مسائل حاشیه ای شده و وظیفه خود را فراموش کرده است. متاسفانه نمایندگان با توجه به نزدیکی انتخابات مجلس و همچنین لابی گری ها، حمایت از جناح های ویژه، از طرفی با استفاده از مکانات خود حقوق مردم را به فراموشی سپرده اند لذا لازم است نمایندگان با توجه به شرایط فعلی 90 درصد از طرح ها و لوایحی که امروزه به کار مردم و کشور نمی آید و پرداختن به آن ها صرفا وقت تلف کردن است را کنار گذاشته و تمرکز خود را بر روی لوایح اقتصادی مناسب جامعه بگذارند.

مجلس وارد مسائل حاشیه ای شده و وظیفه خود را فراموش کرده است /  نمایندگان و بخشی از مدیران دولت در واقع منتقد بدون تئوری و راهکار هستند/ 90 درصد لوایحی که امروز در مجلس تصویب می شود به کار مردم و کشور نمی آید

دیده بان ایران_ سپیده اجلالی: وضعیت نا مناسب اقتصادی و نارضایتی ها از آن، دولت را برآن داشت که تغییری در روند کاری خود ایجاد کند. موضوع مهمی که هفته گذشته خبرساز شد، موضوع تغییر کابینه بود که محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور از قرار گرفتن آن در دستور کار رئیس جمهور خبر داد و گفت: شرایط جدید می‌طلبد که برخی اعضای کابینه که در شرایط عادی توسط آقای رئیس جمهور انتخاب شده اند، تغییر کنند و اسامی مختلفی هم در دست بررسی است تا در فرصت مناسب این تغییرات صورت بگیرد.

 

واعظی همچنین افزود: اسامی و تعداد تغییرات در دولت را شخص آقای رئیس جمهور اعلام خواهد کرد.

 

اما صبح امروز سهیلا جلودار زاده، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس دهم، در گفت و گویی با انتقاد از رویکردهای برخی از مسئولان بیان کرد: عدم وجود کادر برای برنامه‌ریزی مناسب و افرادی دلسوز برای کشور یکی از مشکلات اساسی است، ضمن اینکه در حال حاضر هم بعضی مسئولان به جای اینکه کمر به همت بالا ببندند و سعی کنند مشکلات را مرتفع کنند، به فکر لاکچری زندگی کردن و حفظ کلاس کاری خود با سفرهای VIP هستند و رقمی که برای تشریفات در نظر گرفته می‌شود با کشوری مشابه ما مطابقت ندارد.

 

در رابطه با بررسی همین مسائل به سراغ "ابراهیم نکو" نماینده مجلس پیشین و تحلیل گر سیاسی، رفتیم تا نظر وی را در این رابطه جویا شویم.

مشروح گفت و گو به شرح ذیل است؛

 

آقای نکو نظرشما درباره اظهارات خانم جلودارزاده مبنی بر "لاکچری زندگی کردن بسیاری از مسئولان" و همچنین اظهارات برخی صاحب نظران مبنی بر این که "عده ای از مسئولان با استفاده از تحریم ها به فکر غارت و چپاول مردم هستند" چیست؟

 

بنده معتقدم باید به اظهارات خانم جلودارزاده جعمی از نمایندگان را نیز اضافه کرد. اما آن چیزی که در جامعه مشهود است، این است که انتظارات مردم بی پاسخ مانده و متاسفانه آن دسته از انتظاراتی که از دولت و مجلس می رفت، متاسفانه تحقق نیافت و همین موضوع می تواند به اظهارنظرهای متفاوت دامن بزند. از طرفی همین موضوع  نشان دهنده این است که مسئولان مربوطه (اعم از نمایندگان مجلس و دولت)  به فکر مردم نیستند. البته به این عقیده مردم نباید ایراد گرفت چراکه از انقلاب اسلامی و کشور انتظار گشایش دروازه معیشت و بهبود اقتصاد را دارند ولی متاسفانه با مشاهده تناقضات زیادی در وظایف مسئولان و عملکرد آنها دارد.

 

اما نکته حائز اهمیتی که امروزه به مبحثی نگران کننده مبدل شده است، وضعیت عملکرد مسئولان است که همین موضوع شکاف بین مردم و مسئولان را روز به روز افزایش داده است لذا رئیس جمهور به همین منظور و به جهت جلب اعتماد مردم در اولین فرصت اقدام به تغییر برخی از اعضای کابینه خود اقدام نماید. بنده معتقدم اگر رئیس جمهور اقدام به تغییر کابینه خود نماید (البته در صورتی که افراد جدید عملکردی متفاوت تر و بهینه تر از وزرای پیشین داشته باشند) می تواند با این کار؛ کمی از شکاف میان خودش و مردم را از بین ببرد.

 

 

به نظرشما دلیل عدم تحقق تغییر کابینه با وجود هشدارها و وعده های اخیر چه بوده است؟

بسیاری از مدیران اقتصادی در دولت نتوانسته اند ارتباط موثری با مردم داشته باشند و درواقع این افراد فاصله خود را با مردم زیاد کرده اند چراکه درک صحیحی از کاستی ها و نواقص جامعه و همچنین زندگی معیشتی مردم نداشته اند تا در جهت بهبود و رفع آنها تلاش کنند. برخی از عواملی که عدم درک صحیح از مشکلات مردم توسط مسئولان را دارد عبارت است از بسیاری از مسئولان مربوطه با اعزام فرزندان خود به خارج از کشور یا امکانات مالی فراوانی که دارند و یا برخی وام های میلیاردی و رانت خواری هایی که شکل می گیرد.

 

بنابراین رئیس جمهور با توجه به کاستی های جامعه و این قبیل بی عدالتی ها لازم است در اسرع وقت تجدید نظری در کابینه خود کند تا از شکاف فاصله ای هرچه بیشتر بین خود و مردم جلوگیری نماید.

 

 

به اعتقاد شما کدامین وزرا و مسئولان در صدد تغییر و کنار گذاشته شدن از کابینه دولت هستند؟

 

 

در وهله اول باید گفت اگر بنده بخواهم کابینه دولت دوازدهم را مورد ارزیابی قرار دهم، تمامی اعضا یا مردود و یا با نمره های لب مرزی قبول هستند پس؛ کابینه نمره قابل قبولی نخواهد گرفت. از طرفی نمی توان تنها فرد خاصی را به عنوان مقصر اصلی تمامی این شرایط نام برد و تنها آن را کنار گذاشت. در حال حاضر بسیاری از مردم می دانند که کدام یک از مسئولان کم کاری کرده است و دولت نیز دست بر روی همان افراد گذاشته است. بنده معتقدم مردم و دولت به نقطه خوبی رسیده اند اما نکته ای که مغفول باقی می ماند، نقش مجلس است زیرا مجلس هیچ اقدامی جهت بهبود شرایط فعلی کشور نمی کند و  تنها به انتقاد کردن اکتفا کرده است.

مجلس می تواند با تصویب قوانین ضروری نسبت به ساماندهی مسائل اقتصادی کشور، اقدام کند. درحال حاضر ما شاهد هستیم که نمایندگان و بخشی از مدیران دولت  در واقع منتقد بدون تئوریه و راهکار هستند. در حالی که لازم است  دولت و مجلس امروزه فارق از مسائل سیاسی، جناحی و احساسی عمل نمایند.

 

 

با توحه به سابقه شما، مجلس در شکل دادن شرایط اقتصادی حاضر به چه میزان نقش دارد؟ زد و بندهای مجلس به چه میزان موثر است؟

 

 

مجلس وارد مسائل حاشیه ای شده و وظیفه خود را فراموش کرده است. متاسفانه نمایندگان با توجه به نزدیکی انتخابات مجلس و همچنین لابی گری ها،  حمایت از جناح های ویژه، از طرفی با استفاده از مکانات خود  حقوق مردم را  به فراموشی سپرده اند لذا لازم است نمایندگان با توجه به شرایط فعلی 90 درصد از  طرح ها و لوایحی که امروزه به کار مردم و کشور نمی آید و پرداختن به آن ها صرفا وقت تلف کردن است را کنار گذاشته و تمرکز خود را بر روی لوایح اقتصادی مناسب جامعه بگذارند.

 

بنده معتقدم مجلس و دولت امروزه به بیراهه می روند و به خط قرمز اقتصاد کشور بی توجه هستند.

 

 

 

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر