کد خبر: 47907
A
صباح زنگنه در گفت و گو با دیده بان ایران؛

دبیرکل جدید بانک مرکزی ابتدا باید اعتماد مردم را جلب کند/ مشکل سیاست ارزی و اقتصادی دولت، جابه جائی افراد نیست

معاون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دوره اصلاحات گفت: آقای همتی در وهله اول باید به بررسی سوابق، بحران ها و اقدامات روسای پیشین بانک مرکزی بپردازد تا بدین وسیله برنامه های خود را سازماندهی کند. از طرفی یکی از مهم ترین عوامل بحث استقلال بانک مرکزی است. نکته بعدی که آقای همتی باید به آن توجه داشته باشند، برخورد با پدیده های پولی و مالی در کشور براساس مبانی علمی و تجربی با استفاده از کارشناسان و متخصصان مربوطه است.

دبیرکل جدید بانک مرکزی ابتدا باید اعتماد مردم را جلب کند/ مشکل سیاست ارزی و اقتصادی دولت، جابه جائی افراد نیست

دیده بان ایران_ سپیده اجلالی: صحبت کردن از وضعیت اقتصادی کنونی کشور، حرف تازه ای نیست. برای مردمانی که از رفتگر تا اقتصاددان شرایط موجود را تحلیل و بررسی و نگرانی خود را ابراز می کنند، تنها یه سوال مطرح است، "سرنوشت اقتصاد و مردم در این جامعه چه خواهد شد؟"مهم ترین دلیلی که موجب بهم ریختگی شرایط بازار شده است، نبود توازن بین عرضه و تقاضا در کلیه بازارهاست و نبود  شفافیت در تصمیمات دولت فضا را نابهنجار کرده است.

 

این عدم توازن باعث شده تا مردم دارایی های نقدی خود را به دلار، سکه و یا خودرو تبدیل کنند تا از این طریق شرایط امنی را برای خود رقم بزنند غافل از اینکه با ایجاد تقاضای کاذب در بازار، توازن را بر هم می زنند. تجربه نشان داده است که فارغ از این که چه دولتی بر سرکار باشد، نه تنها گره از مشکلات باز نمی کند بلکه دردسر ساز نیز می شوند. این مسئله به ویژه در بخش های اصلی اقتصاد مانند صنعت و تجارت نمود بیشتری پیدا می کنند چرا که دو بخش اصلی تولید ناخالص داخلی هستند و هم اینکه دولتها همواره خواهان این بودند که سهمی از اقتصاد داشته باشند تا امکان دخالت و تصرف برای آنها فراهم گردد. دیواری از قوانین و مقررات در همه این سالها مانع اساسی برای خصوصی سازی و حفظ مدیریت در بخش های مختلف شده است.

 

این چنین دیدگاه هایی باعث شده که وضعیت بغرنج امروزی شکل بگیرد. باید گفت پیش بینی این وضعیت خیلی هم دور از ذهن نبود. با کاهش سود سپرده های بانکی از شهریور 96، جرقه ی التهاب زده شد و تا امروز به آتشی فراگیر تبدیل گشت. به این موضوع اگر وابستگی به درآمدهای نفتی را هم اضافه کنیم، به راحتی می توان نتیجه عملکرد رفتارهای ادواری و شتابزده دولت را دید.

 

در حال و هوای این روزها برخی معتقد هستند تیم اقتصادی دولت حسن روحانی نیاز به اصلاح دارد و برخی دیگر خواهان استعفای دولت روحانی هستند. پرسش این است که تغییر تیم اقتصادی دولت در اولویت است یا تغییر در برنامه های آن؟ سوالی که باعث ایجاد کشمکش های داخلی بین جناح های مختلف و ایجاد فشار مضاعف بر دوش رییس دولت شده است. اگر موشکافانه به قضیه بنگریم تیم دولت روحانی در شش ساله گذشته با سیاست کنترل تورم و عقد توافقنامه برجام و افزایش نرخ رشد اقتصادی از منفی 2 به 3 درصد، توانست نقاط مثبتی را در کارنامه خود به ثبت رساند.

 

 همین موضوع باعث شد تا روحانی با دادن وعده های مکرر به مردم در جهت تغییر تیم اقتصادی خود برآید. در همین رابطه، بارها مسئولان، نمایندگان، اقتصاد دانان و... به رئیس جمهور توصیه کردند تا این وعده هرچه زودتر محقق شود.

 

مرتضی حاجی، وزیر آموزش و پرورش دولت اصلاحات در گفت و گو با خبرگزاری تسنیم گفت: خدا را شکر که آقای سیف تغییر کرد و رییس‌ سازمان برنامه و بودجه نیز باید جز اولین گزینه‌ها برای تغییر باشد.

این در حالی است که روز سه شنبه ولی الله سیف پس از 7 سال کرسی بانک مرکزی و ساختمان میرداماد را به همتی، رئیس جدید بانک مرکزی، اهدا کرد.

 

لذا درباره انتصاب جدید و اخیر و این که آیا می تواند شرایط بحرانی فعلی اقتصاد کشور را از آشفتگی نجات دهد، به سراع صباح زنگنه رفتیم.

 

معاون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دوره اصلاحات در همین باره به خبرنگار دیده با ایران گفت: آقای همتی در وهله اول باید به بررسی سوابق، بحران ها و اقدامات روسای پیشین بانک مرکزی بپردازد تا بدین وسیله برنامه های خود را سازماندهی کند. از طرفی یکی از مهم ترین عوامل بحث استقلال بانک مرکزی است. نکته بعدی که آقای همتی باید به آن توجه داشته باشند، برخورد با پدیده های پولی و مالی در کشور براساس مبانی علمی و تجربی با استفاده از کارشناسان و متخصصان مربوطه است.

 

 

وی ادامه داد: از دیگر عوامل مهم و ویژه جهت سکانداری صحیح بانک مرکزی، گرفتار نشدن در تعارفات و رودربایستی های فامیلی، روابط سیاسی و حزبی و درواقع دور کردن بانک مرکزی از سیاسی بازی و سیاسی کاری است. این عوامل مهم ترین مواردی است که همتی جهت استحکام زیربناهای بانک مرکزی میتواند به کار بگیرد.

 

نماینده مردم شیراز در مجلس اول درباره سیاست های اخیر ارزی دولت بیان کرد: سیاست های اخیر ارزی کشور بسیار بسیار آشفته است. آشفتگی در مسائل مالی و ارزی همانند سمی می تواند برای یک کشور تلقی شود. بنابراین دوری از این آشفتگی، می تواند کنترل و ثبات سیاست های ارزی یک کشور و یا به طور کلی اقتصاد یک کشور باشد. تغییرات ناگهانی در بازار ارز و اظهارات قهرمان گونه نه تنها موجب حل مشکلات نمی شود بلکه باعث تشدید مشکلات اقتصادی و بی اعتمادی مردم به دولت می شود.

 

وی همچنین افزود: دولت و بانک مرکزی تنها هدف خود را باید در راستای اخذ اعتماد از مردم بدانند.

 

زنگنه درباره استعفا و گمانه زنی های موجود درباره کنار گذاشتن نوبخت و این که آیا با رفتن او مشکلات عظیم اقتصاد حل خواهند شد یا خیر اظهار کرد: برخورد عاطفی و احساسی با این مسائل و اشخاص، راهکار و سیاست مناسبی نیست. مشکل سیاست ارزی و اقتصادی دولت، جابه جائی افراد نیست. مشکل در بازنگری سیاست ها است  چراکه در عرصه عملکرد اقتصادی ، فرمانده و نگهبان سیاسی معنی ندارد و هرکدام از مسئولین بخش های مختلف برای خود سیاستی شخصی اتخاذ و از آن پیروی می کنند.

 

نماینده مجلس یکم در خصوص عملکرد نوبخت پایان خاطرنشان کرد: مجموعه عملکرد نوبخت، تاحدودی عقب تر از حوادث و پیامد ها بوده است. این که پس از هر رخدادی اقدام به پاسخ گویی و ابهام زدایی نمی کند جایز و در خور ایشان نیست.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر