کد خبر: 47953
A
عزت الله یوسفیان ملا در گفت و گو با دیده بان ایران؛

عملکرد بانک مرکزی باید شفاف باشد تا تمامی مردم در جریان این تصمیمات قرار گیرند / باید در وزرای اقتصادی کابینه تغییر ایجاد شود

رئیس کمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی مجلس راهکارهای پیشنهادی به همتی جهت کنترل آشفتگی های کنونی تصریح کرد: در وهله اول لازم است به بانک مرکزی اختیار و بها دهند و در قبال همین اختیار از بانک مرکزی انجام وطیفه و مسئولیت بخواهند. این مسئله درست نیست که همه افراد در امور بانک مرکزی اجازه دخالت و یا ترسیم پیشنهاد را داشته باشند.در گام بعدی باید مقرراتی تنظیم و دستورالعمل هایی را دراین چهارچوب قرار دهند که آینده بخشی از اقتصاد که در دست بانک مرکزی است مشخص شود. البته نه به صورت کنونی به عنوان مثال اقدام به توزیع سکه نمایند و بازهم وضعیت از پیش بدتر شود.

عملکرد بانک مرکزی باید شفاف باشد تا تمامی مردم در جریان این تصمیمات قرار گیرند / باید در وزرای اقتصادی کابینه تغییر ایجاد شود

دیده بان ایران: این روزها در بین سیاسیون، اقتصاددان ها، اهالی مطبوعات، مردم و... با هرنوع نگاه و یا تعلق به جناحی، ناکارآمدی تیم اقتصادی دولت روحانی موضع مشرک به حساب می آید. کمتر کسی است که از اوضاع اقتصادی فعلی رضایت داشته باشد و در این عدم رضایت تیم اقتصادی دولت را مقصر و سزاوار استعفا، عزل یا استیضاح نداند. هرچند در این موضوع هم اختلاف نظر در مورد اینکه عدم کفایت کدام مسئول بیشتر و موثرتر است، وجود دارد.

 

از بین مسئولین اقتصادی دولت عده ای مستقیما وزیر اقتصاد دولت دوازدهم را مقصر اوضاع می دانند. عده ای شریعتمداری، معاون اجرایی دولت یازدهم و رئیس ستاد روحانی در انتخابات 96 که در دولت دوازدهم بر صندلی نعمت زاده تکیه زد را موثر و اولویت کناره گیری می دانند.

نوبخت که در پنج سال اخیر جدای از سازمان برنامه و بودجه که تحت امر اوست، سخنگویی دولت را بر عهده داشته و یا ربیعی وزیر وازرتخانه فعلی کار هم از اولویت های مطرح شده است.

تغییر چه در کابینه باشد چه در برنامه های دولت، یک ضرورت است و دولت بایستی مسیر اقتصاد کشور را به جاده اصلی خودش باز گرداند تا در نهایت شاهد خروج از شرایط پیش آمده باشیم.

 

اما بالاخره استارت تغییر در تیم اقتصادی دولت از هفته گذشته و با کنار گذاشتن رئیس کل بانک مرکزی، سیف، آغاز شد و همتی، جایگزین وی شد.

 

در راستای همین تغییر و راهکارهای پیشنهادی به همتی جهت کنترل آشفتگی های کنونی به سراغ یوسفیان ملا، نماینده آمل در مجلس دهم، رفتیم.

 

رئیس کمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی مجلس در این باره به خبرنگار دیده بان ایران گفت: در وهله اول لازم است به بانک مرکزی اختیار و بها دهند و در قبال همین اختیار از بانک مرکزی انجام وطیفه و مسئولیت بخواهند. این مسئله درست نیست که همه افراد در امور بانک مرکزی اجازه دخالت و یا ترسیم پیشنهاد را داشته باشند.

 

وی ادامه داد: در گام بعدی باید مقرراتی تنظیم  و دستورالعمل هایی را دراین چهارچوب قرار داده شود که آینده بخشی از اقتصاد که در دست بانک مرکزی است مشخص شود. البته نه به صورت کنونی به عنوان مثال اقدام به توزیع سکه نمایند و بازهم وضعیت از پیش بدتر شود.

 

نماینده مجلس دهم همچنین افزود: باید تمامی این تصمیمات شفاف باشد تا تمامی مردم در جریان این تصمیمات قرار گیرند. شفاف سازی اولین گام سلامت یک دستگاه است و مسئولی که از حساب پس دادن باکی ندارد، عملکرد خود را در مقابل دیگران به نمایش می گذارد.

 

رئیس سابق دادگستری آمل در خصوص این که دولت چه ساز و کاری را جهت ترمیم آَشفتگی های فعلی را باید به کار گیرد، بیان کرد: دولت در این امر لازم است تصمیم گیری را یکپارچه کند. این موضوع بدان معنا نیست که هر بخشی برای خود تصمیم بگیرد و رئیس جمهور به عنوان بالاترین مقام اجرایی زمانی که وارد امور می شود، دستگاه ها در این کار مداخله و مقاومت کنند و تصمیمات متفاوتی از رئیس دوت برای خود اتخاذ کنند. تصمیم و مدیریت واحد در گام اول و در گام بعدی حرکت در این قوانین دولت را به آرام نمودن شرایط کنونی نزدیک می کند.

 

 

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس دهم  در رابطه با چگونگی عملکرد مثبت و یا منفی نوبخت اظهار کرد: زمانی که آقای نوبخت روی کار آمدند، درآمدهای کذایی رفع شد و مشکلات کمی پیش آمد. نوبخت با دست خالی اما با ابتکار شروع به کار کرد به همین دلیل بود که از زمانی که نوبخت روی کار آمد کسی با پیت مقابل وزارتخانه ها خود را آتش نزد. از ابتکارات نوبخت می توان به عرضه اوراق اشاره کرد در صورتی که کمتر مدیری پیدا می شود که با منابع مالی محدود اقدام به عرضه اوراق بکند.

  وی در پایان تصریح کرد: از همین نظر می توان گفت تنها مخالفان جمهوری اسلامی و دشمنان کشور هستند که از گفتار ساده اما پرمحتوای نوبخت شاکی هستند چرا که گفتار او به نفع مخالفان نیست. شخصی که چندین دوره در قالب رئیس کمیسیون اقتصادی ظاهر شده است، نمی تواند جز صلاح مردم چیزی بخواهد این صلاح هم در گفتار وی مشهود است. اما به هر حال باید در وزرای اقتصادی دولت تغییر ایجاد شود وزرای اقتصادی باید کارآمد تر و هماهنگ تر از گذشته شوند.

 

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر