کد خبر: 48049
A

جهانگیری: دولت هیچگاه مردم را تنها نمی‌گذارد

معاون اول رییس‌جمهوری گفت: از همه استانداران می‌خواهم که در شرایط جدید اقتصادی تمام ابزارها را به کار بگیرند تا برنامه‌های آمریکا برای تحریم ما به زمین بخورد که یکی از راه‌های آن تقویت مرزها و تامین کالاها و نیازهای مردم از طریق مبادلات مرزی است.

جهانگیری: دولت هیچگاه مردم را تنها نمی‌گذارد

به گزارش دیده بان ایران؛ اسحاق جهانگیری صبح امروز در آیین افتتاح پنج هزارمین خانه مسکونی روستایی بازسازی شده در استان کرمانشاه واقع در روستای شیرین‌آب با اشاره به سالگرد عملیات مرصاد و نقش مردم و مرزداران این منطقه در این عملیات، اظهار کرد: ما شاهد بودیم که در طول سال‌های جنگ در این منطقه مذاهب مختلف از اهل سنت تا تشیع و اهل حق در کنار هم قرار گرفتند و از مرزها محافظت کردند. در آن زمان این بحث‌ها مطرح نبود که چه کسی شیعه است و چه کسی سنی، همه در کنار هم از مرزها دفاع می‌کردند.

وی با اشاره به وقوع زلزله کرمانشاه در آبان ماه سال گذشته، اظهار کرد: یکی دیگر از جلوه‌های وحدت ما نیز آبان ماه سال گذشته در زلزله سرپل ذهاب با گستردگی ویژه سرزمینی‌اش رخ داد که طی آن بیش از 620 نفر از هموطنان ما جان خود را از دست دادند، هزاران نفر مصدوم شدند و ده‌ها هزار خانه مسکونی آسیب دید اما مردم نمایش دیگری از وحدت را در این زلزله بزرگ به دنیا نشان دادند که برای همه دیدنی بود.

معاون اول رییس‌جمهوری تاکید کرد: در این زلزله از رهبری نظام گرفته تا رییس‌جمهور و همه وزرا و مسئولان به صحنه آمدند تا هر چه زودتر این زخم التیام یابد و مردم هم از شهرهای مختلف به کمک آسیب دیدگان آمدند چنان که گویی خانه‌های خودشان آسیب دیده است. همچنین چهره‌های محجوب مردم هم در این میان به صحنه آمدند و از محبوبیت و سرمایه اجتماعی خود برای کمک به مردم زلزله زده این منطقه استفاده کردند که باید از آنان قدردانی کنیم. هر چند که من گاهی می‌شنوم که حرف‌هایی به آنان زده می‌شود که به من احساس شرم می‌دهد اما لازم است استاندار و مسئولان استانی از سرمایه‌هایی که چهره‌های محبوب مردم جمع‌آوری کردند استفاده کنند و در جهت بازسازی مناطق آسیب دیده از آن بهره‌گیری نمایند.

جهانگیری با اشاره به حضور ارتش و سپاه و نیروهای مسلح در رسیدگی به وضعیت آسیب دیدگان این زلزله، اظهار کرد:‌ دولت مشکل تامین منابع مالی داشته و هنوز هم دارد اما من امروز هم در بازدیدی که از مناطق زلزله زده در سرپل ذهاب داشتم به مسئولان گوشزد کردم که باید وضعیت اسکان در شهرها را به سرعت فراهم کنیم و تاکید کردم که به نظر می‌رسد روند نوسازی‌ها در سرپل ذهاب کمی کند است هر چند که قطعا استاندار و مسئولان تلاش خود را در این زمینه کردند.

وی افزود: مسکن مهری که در این منطقه ایجاد شده بود متعلق به ضعیف‌ترین اقشار مردم بوده است و باید حتما با سرعت برای نوسازی آن تلاش کنیم تا این اقشار مستضعف بتوانند بار دیگر به خانه‌های خود باز گردند.

معاون اول رییس‌جمهوری با تاکید بر اینکه روند نوسازی و احیای مراکز آموزشی و تحصیلی بیش از مهرماه انجام شود، گفت: باید قبل از شروع سال تحصیلی مراکز آموزشی را احیا کنیم یا از سایر مراکزی که در این منطقه باقی مانده‌اند استفاده بهینه کنیم تا در ماه مهر دانش‌آموزان برای تحصیل مشکلی نداشته باشند.

وی با بیان اینکه ما روی گسل زلزله قرار داریم و کشورمان مناطق زلزله‌خیز متعددی دارد، اظهار کرد: در هر حال باید روند مقاوم‌سازی خانه‌ها را در شهرها و روستاها جدی بگیریم و این یک وظیفه مهم دولت است که تاکنون بیش از دو میلیون واحد مسکونی به همت بنیاد مسکن در شهرهای مختلف بازسازی شده است.

جهانگیری با اشاره به افتتاح پنج هزارمین خانه مسکونی بازسازی شده در منطقه قصر شیرین تاکید کرد: ما از اینکه دوستان موفق شدند بیش از پنج هزار خانه را نوسازی و بازسازی کنند خرسند هستم اما در دیداری که امروز با مردم مناطق روستایی و زلزله زده داشتم انتظار آنان این بود که میزان وام یا کمک بلاعوض به آنان افزایش پیدا کند که ما طی مصوباتی که در هیات دولت داشتیم میزان وام‌های بلاعوض را از 25 میلیون به 30 میلیون تومان و در حال حاضر نیز به 40 میلیون افزایش داده‌ایم و امیدوارم در بازگشتم به تهران در جلسه هیات دولت بتوانم برای افزایش مجدد میزان وام‌های بلاعوض به آسیب دیدگان زلزله مصوبه تازه‌ای را با همکاری دولت داشته باشیم.

معاون اول رییس‌جمهوری با تاکید بر اینکه دولت در ساخت و ساز مسکن‌های روستایی و شهری نقش اجرایی ندارد، اظهار کرد: ما فقط تسهیلات را اعطا می‌کنیم و نظارت‌هایمان را انجام می‌دهیم اما روند کار به دست مردم و بنیاد مسکن است اما این موضوع نباید باعث شود که مردم ما فکر کنند دولت آنان را تنها می‌گذارد. دولت هیچ وقت مردم را تنها نمی‌گذارد و اینطور نیست که ما بیاییم کمکی کنیم و بعد در سایر مشکلات خود را کنار بکشیم و همراه مردم نباشیم.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به تحریم‌های اقتصادی آمریکا علیه ایران، گفت: فشارهایی که آمریکا می‌خواهد بیاورد و اقتصاد ما را زمین بزند اگر مردم در کنار هم باشند، مسئولان و مردم هماهنگ باشند و تفاوت‌های مذهبی و قومی را کنار بگذاریم دولت قادر است مشکلات را پشت سر بگذارد اما امان از زمانی که مسئولی نخواهد کار کند و امان از مسئولانی که کاربلد نباشند و انگیزه کار کردن نداشته باشند.

جهانگیری با اشاره به انجام پروژه‌های اقتصادی برای توسعه منطقه آزاد قصر شیرین، ادامه داد: منطقه آزاد قصرشیرین با شرایطی که دارد یکی از قطب‌های صنعتی آینده ایران خواهد بود و من این را با تجربه‌ای که دارم می‌گویم.

وی در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر اینکه در شرایط جدید اقتصادی آمریکا در پی آن است که حمل و نقل کالاها و پول را بر روی ما ببندد و مانع از فروش نفت ما شود، اظهار کرد: ما باید تمام ابزارهایمان را به کار بگیریم که برنامه‌های آنان به جایی نرسد و در این زمینه یکی از راه‌ها این است که از مرزهایمان استفاده کنیم و استانداران در این زمینه موظفند مرزهای ما با سایر کشورها را تقویت کنند و ببینند که از هر مرزی چقدر کالاها و نیازهایی را می‌توانند برای مردم از طریق مبادلات تامین کنند چرا که ما کشور بزرگی هستیم و با کشورهای متعددی هم مرز هستیم و اینطور نیست که یک کشور کوچک باشیم و آمریکا بخواهد با ما اینگونه رفتار کند.

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر