کد خبر: 48197
A

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه: جنگ بین ایران و آمریکا منتفی است/ مذاکره با آمریکا تابو نیست

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی گفت: در ایران مذاکره تابو نیست و گذشته هم این موضوع را نشان داده است. اگر منافع ملی کشور تأمین شود ایرانی‌ها وارد مذاکره می‌شوند اما ما معتقدیم هنوز راهبردی شکل نگرفته است.

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه: جنگ بین ایران و آمریکا منتفی است/ مذاکره با آمریکا تابو نیست

به گزارش دیده بان ایران؛ حشمت‌الله فلاحت پیشه نماینده اسلام‌آباد غرب و رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در گفت‌وگو با خبرنگاراعتمادآنلاین، با اشاره به پیشنهاد ترامپ برای مذاکره بدون شرط با ایران، گفت: در تاریخ مناسبات 40 ساله ایران و آمریکا بیش از هزار بار آمریکایی‌ها درخواست مذاکره را در سطوح مختلف مطرح کردند ولی اکثر این درخواست‌ها به‌عنوان یک موضع مطرح بوده نه یک راهبرد.

او ادامه داد: اگر آمریکایی‌ها یک راهبرد مذاکراتی داشته باشند شبیه آنچه قبل از برجام شکل گرفت، در آن شرایط حتماً مذاکره برای ایرانیان یک تابو نیست اما با خروج آمریکا از برجام یک ضربه اساسی به دیپلماسی وارد شد و این ضربه اگر همراه می‌شد با کنار گذاشتن رویکرد مشارکت جویانه جمهوری اسلامی حتماً ضربه جدی‌تری به بسیاری از تحولات جهانی وارد می‌کرد.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی تأکید کرد: ایرانی‌ها در مقابل خروج آمریکا از برجام منطقی عمل کردند و همین موضوع باعث شد که فشار دیپلماسی بر دوش آمریکا باشد و کشورهای اروپایی، چین روسیه و سازمان‌های بین‌المللی فشار وارد کنند تا آمریکا وارد یک فضای مذاکراتی شود. همین امر موجب شد تا آمریکا مذاکره بدون قید و شرط را مطرح کند.

فلاحت پیشه گفت: ایرانی‌ها در ردوبدل شدن پیشنهادهای مذاکره تجربه‌دارند و هنوز راهبردی نه برای مذاکره و نه برای جنگ شکل نگرفته است. البته راهبرد جنگ بین دو طرف منتفی است چون جنگ با ایران برای آمریکا مدیریت ناپذیر است و هیچ‌وقت وارد چنین جنگی نمی‌شوند. اما در خصوص مذاکره موضع وجود دارد البته این موضع جدید و چراغ سبز است اما تبدیل به یک راهبرد نشده است.

او ادامه داد: در ایران مذاکره تابو نیست و گذشته هم این موضوع را نشان داده است. اگر منافع ملی کشور تأمین شود ایرانی‌ها وارد مذاکره می‌شوند. اما ما معتقدیم هنوز راهبردی شکل نگرفته است.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با اشاره به تحریم‌های آمریکا که قرار است از 13 مردادماه اجرایی شود، تأکید کرد: آمریکا هم اقدامات خصمانه را مطرح می‌کنند و هم مذاکره با ایران را. راهبرد دوگانه است و به نظر من آمریکایی‌ها روزبه‌روز بیشتر به این نتیجه می‌رسند که سیاست فشار بر ایران اثر نمی‌پذیرد. لذا مجبور هستند به سمت مذاکره دیپلماسی حرکت کنند. منتها هنوز تناقض میان خود را حل نکرده‌اند. پمپئو از موضع شرط مذاکره را مطرح می‌کند و ترامپ بدون قید شرط و این موضوع به معنای آن است که هنوز راهبردی شکل نگرفته است و تنها طرف‌ها موضع را مطرح می‌کنند.

فلاحت پیشه در خصوص اینکه آیا در ایران راهکار مقابله با تحریم‌های آمریکا تعریف‌شده است؟، گفت: ایرانی‌ها آمادگی شرایط مختلف را دارند و آمریکایی‌ها روزبه‌روز بیشتر پی می‌برند که نمی‌توانند ایران را شبیه بسیاری از کشورها وادار به پذیرش سیاست‌های خودشان کنند، بنابراین در نهایت به سمت مذاکره پیش می‌روند./اعتماد

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر