کد خبر: 4829
A
توصیه آیت‌الله هاشمی‌ به نیروهای نظامی‌ها:

به نفع‌ شماست که در مسائل اختلافی انتخابات بی‌طرف باشید

آیت الله هاشمی: جوانان زیادی نامزد شده بودند. چرا ردصلاحیت کنیم؟ اگر مردم قبول‌شان دارند، بیایند. مردم بی‌جهت رای نمی‌دهند، در یک شهر مردم، انسان‌های صالح را می‌شناسند و خودشان می‌دانند که به چه کسی رای بدهند یا ندهند. به نظرم نادیده گرفتن جوان‌ها اشتباه است.

 به نفع‌ شماست که در مسائل اختلافی انتخابات بی‌طرف باشید

 اعتماد نوشت؛ آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی گفت: نظامیان اگر وارد دسته‌بندی‌های انتخاباتی شوند، بالاخره نصف مردم طرف مقابل هستند و آنها رقیب می‌شوند. وقتی که رقیب شدند، دیگر نمی‌توانند آن وظیفه نظامی خودشان را که سربازی و جانبازی است، به خوبی انجام دهند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، در ادامه بخش های دیگری از مصاحبه‌ هاشمی رفسنجانی که توسط پایگاه اطلاع رسانی وی منتشر شده است آمده است؛ اگر نماز جمعه بخواهد قداست خود را در بین مردم حفظ کند که باید حفظ کند و اگر آنطوری که اسلام می‌خواهد و در افکار عمومی قابل قبول و قابل طرح کردن باشد، هم از لحاظ مطالب باید قوی و با مطالعه باشد و مردم هر هفته مطالب جدیدی یاد بگیرند و هم از ابعاد دیگر. در ایران هم مسوولیت امام جمعه تهران با خود رهبری است. از اول قرار اینگونه بوده است و ما به عنوان امام جمعه موقت، منصوب امام و بعدها رهبری بودیم. ‌ باید مطالب ائمه جمعه در راستای سیاست‌های کلی و در محدوده اندیشه‌های رهبری باشد. این‌طور نیست که هر کسی به صورت سلیقه‌ای، مطالبی را بگوید و حتی گاهی کسانی را بگذارند که افکارشان تناسبی با تفکر جامعه و سطح دانش جامعه و نیازهای جامعه نداشته باشد. مواردی هست که ما می‌بینیم، اما مصلحت نیست و نمی‌توانیم به همه بگوییم. چون در بین ائمه جمعه کسانی هم هستند که خوب مراعات می‌کنند و باسوادتر هستند و مطالب خوبی می‌گویند. 

وقتی که خطر شورش پیش آمد، این جوان‌ها بودند که به میدان رفتند و مجاهدت کردند. زمانی که جنگ پیش آمد، مسن‌ها در سطوحی حضور داشتند. اما این جوان‌ها بودند که به صورت داوطلبانه می‌رفتند و بالاخره جنگ را به نفع نظام تمام کردند. بسیاری از پست‌هاست که جوان‌ها به خوبی می‌توانند وارد شوند و کار کنند. من جمله همین انتخابات که شما می‌گویید. جوانان زیادی نامزد شده بودند. چرا ردصلاحیت کنیم؟ اگر مردم قبول‌شان دارند، بیایند. مردم بی‌جهت رای نمی‌دهند، در یک شهر مردم، انسان‌های صالح را می‌شناسند و خودشان می‌دانند که به چه کسی رای بدهند یا ندهند. به نظرم نادیده گرفتن جوان‌ها اشتباه است.

‌ در قانون اساسی صراحتا آمده است که نظامی‌ها نمی‌توانند در انتخابات دخالت کنند. آن سند، یعنی سیاست‌های کلی انتخابات هم در حدود قانون اساسی نوشته شده که باید اینگونه باشد. البته این به ضرر نظامی‌ها نیست، این درست مطابق با آن مسوولیتی است که یک نظامی دارد. نظامیان می‌خواهند از نظام دفاع کنند یا در جنگ‌ها از کشور دفاع کنند یا در داخل وظایف دیگری دارند که مربوط به نظام است و در خدمت کل مردم هستند. باید به گونه‌ای رفتار کنند که همه مردم از سلایق و گرایش‌های سیاسی داخل انقلاب و نظام به آنها اعتماد داشته باشند و حمایت کنند و همراه‌شان باشند و آنها را دوست داشته باشند. این بهترین حالت برای نظامی‌هاست. اگر وارد دسته‌بندی‌ها شوند، بالاخره نصف مردم طرف مقابل هستند و آنها رقیب می‌شوند. وقتی که رقیب شدند، دیگر نمی‌توانند آن وظیفه نظامی خودشان را که سربازی و جانبازی است، به خوبی انجام دهند. یعنی اسم نظامی «سرباز» است. یعنی سرشان را برای کشورشان در طبق اخلاص می‌گذارند و وارد می‌شوند. به نظرم این به نفع نظامی‌هاست که محبوب بمانند و در مسائل اختلافی جامعه بی‌طرف باشند. وظایفی که دارند گاهی تداخل پیدا می‌کند و آنها باید وظیفه خودشان را انجام بدهند. این سیاست‌ها به نفع آنها نوشته شده و به نفع نظام هم است.

برای اینکه نظامی‌ها با پشتوانه دیگری وارد میدان می‌شوند و رقبا را یک مقدار تحت فشار قرار می‌دهند. من فکر می‌کنم که این حکم خوبی است که در قانون اساسی آمده و امام(ره) هم آن موقع روی این خیلی تاکید داشتند و باید به آن عمل شود. الان هم رهبری این سیاست‌ها را ابلاغ کردند، نظامی‌ها در خدمت رهبری و ایشان فرمانده کل قوا هستند و به عنوان وظیفه یک نظامی باید اطاعت کنند تا چه برسد به وظایف ملی و قانونی. ‌ البته این سیاست کلی است. سیاست‌های کلی مثل قانون نیست که اجرایش همین‌گونه باشد. باید براساس این سیاست‌ها، قوانین انتخابات اصلاح شود و این سیاست‌ها را تبیین کنند. از اول بود، منتها ضعیف شده بود که الان قوی‌تر شد و به این صورت درآمد، فکر می‌کنم باید عمل شود.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر