کد خبر: 48422
A

نماینده مجلس: اکنون وقت همه‌پرسی است/ باید به رفراندوم تن بدهیم

قاسم میرزایی نکو نماینده مجلس و عضو فراکسیون امید به روزنامه اعتماد گفت:بحث سوال از رییس‌جمهور از یک سال قبل مطرح بوده و طیف خاصی آن را دنبال می‌کنند، گویی نان هر شب‌شان سوال و عنوان ناکارآمدی دولت و شخص آقای روحانی است. حالا که کار به اینجا رسیده به نظر من رییس‌جمهور باید خیلی سریع به مجلس آمده و با نمایندگان صحبت کند. حتی بهتر است که تا پایان مهلت یک ماهه نیز صبر نکند.

نماینده مجلس: اکنون وقت همه‌پرسی است/ باید به رفراندوم تن بدهیم

به گزارش دیده بان ایران این نماینده مجلس در ادامه گفت: با توجه به شرایط ویژه کشور و اتفاق نظر همه در مورد عادی نبودن این وضعیت، طرح سوال جایگاهی نداشت و ادامه این رویه حتما وضعیت را پیچیده‌تر می‌کند. رییس‌جمهور نیز در نامه خود به شرایط خاص کشور اشاره و مطرح کرده که برای جلوگیری از اختلاف بین قوا، رسیدگی و پایان دادن به دل نگرانی دلواپسان ضروری است گرچه آنها همیشه دل نگرانند.

*آقای لاریجانی و دیگران  خیلی تلاش کردند اما نهایتا پافشاری عده‌ای موجب شد که سوال اعلام وصول شود. تلاش‌شان بر این بود که بگویند بالاخره رییس‌جمهور را به مجلس آوردیم.

*

فکر می‌کنید مردم و نمایندگان انتظار شنیدن چه حرف‌هایی را دارند؟ روحانی چه بگوید که همه قانع شوند؟

*نمایندگانی که قانع نمی‌شوند، عددی ندارند. شما به سابقه سوال از رییس‌جمهور در مجلس هم که نگاه کنید باید به این نتیجه رسید که مجلس قانع می‌شود. در زمان احمدی‌نژاد هم سوال طرح شد و نهایتا به پادرمیانی رهبری رسید و موضوع ختم به خیر شد.

*آقای روحانی یک دورانی خیلی تند خطاب و عتاب می‌کرد و همه نگران بودیم که این رویکرد ممکن است به تقابل‌های خاص بینجامد. اکنون نیز فکر می‌کنم که همین نگرانی وجود دارد. حتی به نظر می‌رسد خود آقای روحانی نیز به ایجاد این تقابل مایل است. تقابلی که در مورد آمدن و نیامدن روحانی مجلس ایجاد شد، می‌تواند ادامه یافته و به اینجا برسد که روحانی در مجلس اظهارات تندی را بیان کند.

*با توجه به سابقه صحبت‌ها و موضع‌گیری آقای روحانی از زمان انتخابات گرفته تاکنون به نظرم می‌رسد که آدم جدی‌‌ای باشد و مسائل را خوب بشناسد. روحانی فردی مطلع و آشنا به مسائل امنیتی، سیاسی و اجتماعی است و می‌تواند خوب مطالب را تجزیه، تحلیل کند. حداقل در جلسات خصوصی که خوب صحبت می‌کند. بعد از همین جلسه هیات رییسه فراکسیون امید با رییس‌جمهور گفته بودند که مطالب رسانه‌ای نشود. این یعنی به هر حال ناگفته‌هایی وجود دارد.

*اگر جلسه برگزار و مثبت تمام شود نتایج پرثمری را به‌دنبال خواهد داشت و با توجه به موضع‌گیری‌های سران اصلاحات همخوانی و همبستگی را در مقابل کسانی که برجام را آتش می‌زنند، نشان خواهد داد. به هر حال رویکرد نمایندگان بستگی به حرف‌های روحانی دارد. اگر رییس‌جمهور در مقابله با سوالات (گرچه وظایف وزرا و بانک مرکزی بوده است) خوب و کامل توضیح دهد، نتیجه خوبی حاصل خواهد شد.

*حدود ٦٠ نفر نماینده تند داریم.

* باید در موضوعات مهم مثل برجام، رابطه یا گفت‌وگو با امریکا و... با نظر و رای مردم تصمیم‌گیری بشود. باید از مکانیزم سوال از مردم استفاده کرد تا معلوم شود که افکار عمومی چه می‌خواهند.

*روحانی به عنوان رییس‌جمهور اختیاراتی دارد و می‌تواند نظرخواهی و همه‌پرسی از مردم را مطرح کند. می‌تواند از مردم در مورد سیاست خارجی، رابطه با امریکا، پاسخ به ترامپ در مورد گفت‌وگو و... بپرسد. اگر مردم در سرنوشت خودشان رای و نظری داده باشند تا آخر دفاع و ایستادگی می‌کنند.

*اکنون وقت همه‌پرسی است. حضور مردم در مراسم و راهپیمایی‌ها نشان از حضور بخشی از آحاد مردم موافق است اما نشان از تمامی مردم و اکثریت قاطع نیست. ما مانند رای به جمهوری اسلامی در مسائل مهم نیاز به مشارکت همه مردم داریم. باید اجازه دهیم که مخالفین یا ممتنع‌ها هم اظهار و عنوان رای کنند به خصوص اکنون و در این شرایط ویژه به رای مردم نیاز داریم.

*عده‌ای اصرار دارند که بگویند وضع خوب است، مشکلی نداریم، فروش نفت انجام می‌شود، تعامل با بانک‌های جهانی بدون مشکل انجام می‌شود، مردم از شرایط راضی هستند و شما هم حرف مفت می‌زنید ولی من فکر می‌کنم که اینطور نیست.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر