کد خبر: 48463
A

احمد توکلی: نامه روحانی به علی لاریجانی تهدید مجلس بود/ روحانی حقایق را به مردم بگوید

رئیس هیئت مدیره دیده‌بان شفافیت و عدالت گفت: من هم مثل آقای روحانی معتقدم که سوال از رئیس‌جمهور در وقت مناسبی مطرح نشده اما وقتی آقای روحانی این کار را نادرست می‌دانند نباید خودشان با تهدید مجلس، کار نامناسبی انجام دهند.

احمد توکلی: نامه روحانی به علی لاریجانی تهدید مجلس بود/ روحانی حقایق را به مردم بگوید

به گزارش دیده بان ایران؛ در هفته گذشته طرح سئوال از رئیس‌جمهور توسط هیئت رئیسه مجلس اعلام وصول شد و در دستور کار مجلس قرار گرفت. بعد از این اتفاق حسن روحانی نامه‌ای به علی لاریجانی نوشت و ضمن اینکه این سئوال را در چارچوب قانون اساسی ندانست، گفت که وقت مناسبی برای طرح سئوال توسط مجلس نبوده است اما در ادامه گفت به خاطر اینکه بین قوا اختلافی پیش نیاید برای گفتن برخی حقایق در مجلس حاضر می‌شود. او دیشب هم در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی با مردم هرچند اعلام کرد که بیش از آنکه که خودش را دولتی بداند مجلسی می‌داند و گله هم نمی‌کند اما تاکید کرد که وقتی دو فرد نتوانستند با هم مشکلشان را حل کنند به سراغ قانون می‌روند. او گفت که «مجلس می‌گوید طبق قانون می‌خواهم عمل کنم، خب من هم مطابق قانون عمل می‌کنم و تذکر قانون اساسی می‌دهم.»

اما بعد از نامه حسن روحانی به علی لاریجانی خیلی‌ها این لحن رئیس‌جمهور را تهدید دانستند و از او به خاطر این لحن انتقاد کردند. احمد توکلی رئیس هیئت مدیره دیده‌بان شفافیت و عدالت هم معتقد است منظور روحانی از مطرح کردن حقایق هر چه که باشد به نظر او تهدید قوه مقننه که نماینده ملت است، به حساب می‌آید.

توکلی در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»‌ با بیان اینکه حرف آقای روحانی، حرف زیبنده‌ای نبود و این رفتار در شان رئیس‌جمهور نیست، گفت: برای گفتن حقایق، قانون اساسی چند راه‌حل گذاشته است و اگر تاکنون وقت گفتن حقیقت بوده و ایشان نگفته‌اند و کتمان کرده‌‌اند، خب این کار بدی است زیرا مردم را نامحرم دانسته‌اند. اگر وقت گفتن حقایق نیست و ایشان به خاطر مطرح شدن سوال از ایشان می‌خواهند بگویند باز هم بد است؛ این یک رفتار غیر عقلانی  است که چیزی را که وقت گفتن آن نیست، می‌خواهند مطرح کنند. این هم در شان آقای روحانی نیست.

توکلی عنوان کرد: آقای روحانی برای صحبت کردن ابزارهای خوبی دارند؛ طبق نص قانون اساسی و آیین‌نامه داخلی مجلس، رئیس‌جمهور هر وقت بخواهند می‌توانند در مجلس سخنرانی کنند. بنابراین برای گفتن حقایق نیاز نیست که وقتی نمایندگان از آقای روحانی سوال دارند، ایشان به گفتن حقایق بپردازند.

نماینده ادوار مجلس گفت: من هم مثل آقای روحانی معتقدم که سوال از رئیس‌جمهور در وقت مناسبی مطرح نشده اما وقتی آقای روحانی این کار را نادرست می‌دانند نباید خودشان با تهدید مجلس، کار نامناسبی انجام دهند.

این فعال سیاسی اصولگرا گفت: این موضوع که آقای روحانی خیلی راحت و آسوده سوال نمایندگان را امری طبیعی بدانند و از طرفی تلاش برای اینکه سوالی که توسط هیئت رئیسه مجلس تایید شده ملغی شود، کار نامناسبی است. نماینده مجلس حق دارد از خدمتگزار ملت در قوه مجریه سوال کند؛ قانون اساسی این حق را داده و حق بسیار خوبی هم است؛ زیرا قوه مجریه طبق منطق باید ناظر داشته باشد.

رئیس هیئت مدیره دیده‌بان شفافیت و عدالت در پایان گفت: قانون اساسی مترقی ما، مانند قوانین اساسی خیلی از کشورهای آزاد دنیا، حق سئوال و استیضاح برای نماینده‌ها قائل شده‌ است و این چیز عجیب و غریبی نیست. ممکن است در یک دوره حتی چند بار نمایندگان بخواهند از رئیس‌جمهور سوال کنند؛ نباید آن را تابو کنیم تا بعد از آن بترسیم. در ادبیات ما هم لفظ مسئول زیباست زیرا به کسی اطلاق می‌شود که مورد سئوال قرار می‌گیرد و او باید پاسخ دهد. این در ذات تفکرات دینی هم وجود دارد که به صاحبان قدرت می‌گویند مسئول و آقای روحانی هم باید درباره آنچه در اختیارش قرار گرفت./اعتماد

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر