کد خبر: 48784
A
روحانی در اجلاس سران کشورهای ساحلی خزر:

محدوده بستر و زیربستر در کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خرز تعیین نشده است

رئیس‌جمهور تاکید کرد:‌در کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خرز محدوده بستر و زیربستر تعیین نشده و این امر متعاقبا تعیین می‌‌شود.

محدوده بستر و زیربستر در کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خرز تعیین نشده است

به گزارش دیده بان ایران؛ حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی ظهر امروز در اجلاس سران کشورهای ساحلی خزر که در آکتائو قزاقستان گفت: خوشحالم که در روز بین‌المللی دریای خرز و در بندر زیبای آکتائو قزاقستان، شاهد برگزاری پنجمین اجلاس خزر هستیم. از میزبانی گرم و صمیمانه دوست و برادر عزیزم، نورسلطان نظربایف رئیس‌جمهور قزاقستان تشکر می‌کنم.

وی با بیان اینکه پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، همکاری کشورهای ساحلی با امضای «کنوانسیون محیط زیست تهران» آغاز شد که به اعلامیه ۲۵ ماده‌ای، به عنوان اولین سند سیاسی منعقده میان پنج کشور انجامید، اظهار داشت: امروز شاهد امضای کنوایسیون رژیم حقوقی خرز هستیم که به حاکمیت، حقوق حاکمه، ­صلاحیت و به انحصار حق تصمیم­‌گیری در این دریا، به کشورهای ساحلی آن تأکید می‌کند.

رئیس دولت تدبیر و امید با بیان اینکه کنوانسیون رژیم حقوقی خرز یک سند مادر است که ناظر بر کلیات حقوق و تکالیف کشورهای ساحلی است، تصریح کرد: البته تببین جزییات مربوط به مسائل تخصصی موکول به موافقتنانه‌های دیگری است. در این کنوانسیون، اصول مهمی همچون تصریح بر ممنوعیت حضور نیروهای مسلح بیگانه، انحصار هرگونه دریانوردی صرفاً با پرچم پنج کشور­ساحلی، ممنوعیت در اختیار قرار دادن قلمرو کشورهای ساحلی به بیگانگان برای اقدام و تجاوز علیه دیگر کشور ساحلی قید شده‌‌اند.

روحانی ادامه داد: دریای خزر متعلق به کشورهای ساحلی آن است و هر نوع احداث و واگذاری پایگاه­‌های نظامی به کشورهای خارجی، عبور شناور­های جنگی و حتی ترانزیت محموله‌‌‌های نظامی خارجی متعلق به غیر کشورهای ساحلی از دریای خزر ممنوع است. 

وی با تاکید بر اینکه امروز اگرچه گام مهمی برداشته شده است ولی باید اذعان کنیم موضوعات مهمی در دریای خرز حل و فصل نشده است و پذیرش نهایی منوط به سازوکارهای نهایی است، خاطرنشان کرد: باید به مفاد توافقنامه‌های ۱۹۲۱ و ۱۹۴۰ تاکید کنم. در کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خرز محدوده بستر و زیربستر تعیین نشده و این امر متعاقبا تعیین می‌‌شود.

رئیس‌جمهور با اشاره به ویژگی سواحل ایران ابراز داشت: با توجه به سواحل ایران، هدف از بند سوم از بخش مربوط به خطوط مبدا مستقیم در ماده یک این کنوانسیون توجه به سواحل ایران دارد. البته این کنوانیسوین تصریح کرد تعیین خطوط در یک موافقتنانه جداگانه میان طرف‌ها معین شود لذا مذاکرات برای تعیین حدود و شیوه خطوط مبدا باید انجام شود مشخص شود تا با تعامل سازنده میان مذاکره‌کنندکان پنح کشور بتوان به موافقتنامه فوق رسید. 

ادامه دارد... 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر