کد خبر: 48924
A

کنعانی مقدم: در این شرایط باید به کتاب خاطرات هاشمی رجوع کنیم

یک فعال سیاسی اصولگرا با اشاره به اینکه دولت برای تغییر در کابینه ابتدا باید برخی انگاره های غلط را اصلاح کند، گفت: بحران کنونی نیازمند وزرای جهادی است.

کنعانی مقدم: در این شرایط باید به کتاب خاطرات هاشمی رجوع کنیم

به گزارش دیده بان ایران حسین کنعانی‌مقدم در مصاحبه با رادیوگفت‌وگو بیان کرد: با تغییر افراد در کابینه مخالف و البته با تحول موافق هستم. زیرا تغییر همیشه هیجانی و کوتاه مدت است، اما تحول درازمدت، زیرساختی و عقلایی است، دیگر اینکه تغییر همیشه روی روبناها کار می‌کند و شکلی و ظاهری است، اما تحول تلاش می‌کند، در زیرساخت‌ها تغییر ایجاد کند و در آن تحول ایجاد کند. اما در بحث تغییر معلوم نیست که هر تغییر خوب یا بد باشد، زیرا در شرایط حساس کنونی ممکن است که تغییر در کابینه شرایط را بدتر کند.

وی افزود: در تحول همیشه به این نگاه می‌رسیم که به تکامل دست یابیم و نواقص را برطرف کنیم و اصلاحات را طوری به حرکت واداریم که بتوان از موانع گذر کرد. در حال حاضر کشور با بحران مواجه است و کتاب خاطرات آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی با عنوان «عبور از بحران» تجربه خاصی است که باید به آن نظر کرد. بحرانی که باید از آن عبور کنیم و به تجربیات خاصی در عبور از آن نیاز داریم. نکته دیگر اینکه در بحث تغییر همیشه به دنبال این هستیم که پاسخی کوتاه مدت به انتظارات مردم بدهیم اما در تحول پاسخ به تحولات درازمدت مردم است و مردم باید احساس کنند که تغییر باعث پایداری و ثبات می‌شود، نه اینکه مثل قیمت طلا و ارز هر روز با یک شایعه یا پروپاگاندای اقتصادی تغییر کند.

کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: اگر کابینه بخواهد متحول شود، چهار محور را باید در نظر بگیرد، نخست باید انگاره‌های دولت تغییر کند؛ منظور باورهایی که دولت دارد، برای مثال باورش بر این بوده که با برجام می‌تواند مشکلات را حل کند. صحبت مقام معظم رهبری نیز در این رابطه بود که برجام راه اشتباهی بود و این انگاره باید عوض شود. نکته دوم تطبیق سیاست‌های اعلامی با سیاست‌های عملی است؛ گاهی برای اینکه دولت طرفدار جذب کند، سیاست‌هایی را اعلام می‌کند، اما در عمل سیاست‌ها متفاوت است، سیاست‌هایی که باعث می‌شود مردم بگویند که سیاست دولت از حرف تا عمل مشکل دارد.

حسین کنعانی‌مقدم گفت: سومین محور تغییر زیرساخت‌هاست، در حال حاضر بسیاری از وزارتخانه‌ها به شکلی اداره می‌شوند که هزینه‌بر هستند و تولید ثروت نمی‌کنند. بنابراین با تغییر در کابینه هر وزیری که وارد یک وزارتخانه با ساختار مشکل‌دار شود، نمی‌تواند کاری از پیش ببرد. لذا برخی از ساختارهای اقتصادی مشکل‌دار است و نیاز به تغییرات اساسی دارد تا بتواند در کاستن بحران مفید واقع شود. بحث چهارم، مهره‌هایی است که در کابینه دولت به کار گرفته شدند، افرادی که بتوانند در راستای تحول و کاستن از بحران موثر واقع شوند؛ نه اینکه شروع به بیرون انداختن مشکلات کنند. در شرایط بحرانی نیاز به وزرای جهادی و میدانی است که بتواند برای مشکلات راه حل ارائه کند و کاری از پیش ببرد.

وی افزود: معمولا در چیدن کابینه در ایران، به این شکل عمل می‌شود، افرادی که در زمان کاندیداتوری به فرد کمک کردند، همان افراد در کابینه به کار گرفته می‌شوند، چیدمانی که بر آن اساس کارآیی و کارمدی فرد در نظر گرفته نشده، بلکه به ارتباطات حزبی و رقابتی توجه شده است. پس از آن در صحنه عمل ناکارآمدی کابینه مشخص می‌شود و در کابینه دوم بر آن می‌شوند که برخی از وزراء تغییر کنند، به عبارتی دولت چابک تشکیل دهند که کوچک باشد و سریع‌الانتقال. بتواند به سرعت مشکلات را حل کند و قدرت چانه‌زنی و مقابله با بحران‌ها را داشته باشد. بنابراین در شرایط حاضر دولت باید چهار محور را در رویکرد خود در تقابل با شرایط بحرانی جامعه در پیش بگیرد

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر