کد خبر: 48928
A
دیده بان ایران اظهارات نمایندگان مجلس و فعالان سیاسی درباره دریافت غرامت جنگ تحمیلی از عراق را بررسی می کند:

احمد بخشایش اردستانی در گفت و گو با دیده بان ایران: آقای صادقی از دولت و وزیر خارجه درباره دریافت غرامت جنگ تحمیلی بپرسد مردم دستشان به جایی بند نیست!

این تحلیل گر امور سیاسی درباره اظهارنظر العبادی مبنی بر حمایت عراق از آمریکا به جهت تحریم های ایران، بیان کرد: العبادی هم اکنون دوران سردگمی پس از انتخابات را سپری می کند چراکه درحال حاضر دولت جدید به وجود نیامده است. بنده معتقدم تنها هدف او از بیان این نظریه، تنها همگن کردن آمریکا با خود است یعنی فرصت طلبی و جذب حمایت آمریکایی ها در تشکیل دولت خود. در نهایت باید گفت حیدر العبادی موضع گیری سریع و بی منطقی را نسبت به ایران انجام داد ولی بازهم گفته های خود را به شیوه دیگری نغییر داد.

احمد بخشایش اردستانی در گفت و گو با دیده بان ایران: آقای صادقی از دولت و وزیر خارجه درباره دریافت غرامت جنگ تحمیلی بپرسد مردم دستشان به جایی بند نیست!

دیده بان ایران: سه شنبه ۱۶ تیرماه بود که نخست‌وزیر عراق در واکنش به از سرگیری تحریم‌های آمریکا علیه ایران گفت که ما مخالف وضع تحریم علیه ایران هستیم اما بغداد به منظور حمایت از ملت عراق به این تحریم‌ها پایبند خواهد بود.

محمود صادقی نماینده مردم تهران در مجلس نخستین فردی بود که نسبی به این اظهارات العبادی واکنش نشان داد. صادقی در توییترش نوشت: دولت عراق مطابق ماده ۶ قطعنامه ۵۹۸؛  ۱۱۰۰ میلیارد دلار بابت غرامت خسارات مستقیم جنگ تحمیلی به ایران بدهکار است؛ دولت ایران با لحاظ تنگناهای مردم عراق در مطالبه این غرامت تعلل کرده است.

گفتنی است برخی از نمایندگان و کارشناسان مربوطه در این زمینه اظهار نظر کرده اند.

اما احمد بخشایشی اردستانی، نماینده مردم اصفهان در مجلس نهم، درباره این که آیا مطابق اظهارات آقای صادقی آیا زمان بازپس گرفتن غرامت نرسیده است، به دیده بان ایران گفت: در وهله اول باید به آقای صادقی گفت که وظیفه یک نماینده مجلس سوال پرسیدن، رفع ابهامات و برطرف کردن چالش ها و موانع است. پرسش سوال هم باید از وزیر امور خارجه، دولت و نهادهای مربوطه پرسید نه از مردمی که دست آنها به هیچ جا بند نیست. بنده معتقدم توئیت های اخیر آقای صادقی نمایش و شوآفی بیش نیست. فضای مجازی بین مردم راهکار مناسبی برای حل معضلات نبوده و نخواهد بود.

 

وی ادامه داد: العبادی هم اکنون دوران سردگمی پس از انتخابات را سپری می کند چراکه درحال حاضر دولت جدید به وجود نیامده است. بنده معتقدم تنها هدف او از بیان این نظریه، تنها همگن کردن آمریکا با خود است یعنی فرصت طلبی و جذب حمایت آمریکایی ها در تشکیل دولت خود. در نهایت باید گفت حیدر العبادی موضع گیری سریع و بی منطقی را نسبت به ایران انجام داد ولی بازهم گفته های خود را به شیوه دیگری نغییر داد.

 

این تحلیل گر امور سیاسی همچنین افزود: البته شاهد بودیم که چند روز پس از اظهارات العبادی، بانک مرکزی عراق اعلام کرد که از این پس "یورو" جایگزین دلار آمریکایی جهت معاملات جاری با ایران می شود.

 

بخشایشی درباره غرامت و بدهی عراق به ایران تصریح کرد: این غرامت مطابق ماده 6 قطعنامه باید به ایران پرداخت شود و در واقع این طلبی است که ایران از عراق دارد اما این موضوع را نباید فراموش کرد که ایران صدام را تقریبا به زمین زد و به صورت استراتژیکی امروزه عراق در دست ایران است. بنده معتقدم یک دولت ضعیف در عراق کماکان به نقع ایران است.

 

این استاد دانشگاه در پایان خاطرنشان کرد: ایران تاکنون چیزی تحت عنوان غرامت از عراق دریافت نکرده است اما هواپیماهای جنگی که  توقیف کردرا می توان از غرامت های عراق محسوب کرد. (توضیح دیده بان ایران: ایران پس از سقوط صدام حسین بخشی ازهواپیماهای توقیفی را به عراق بازگرداند)

 

اما این درحالی است که حشمت الله فلاحت پیشه،رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، پیشتر در گفت و گو با دیده بان ایران اظهار کرده بود که این غرامت حق ایران است و در زمان خود از عراق گرفته خواهد شد اما در حال حاضر طرح موضوع غرامت با توجه به شرایط و چالش های پیش رو مناسب نیست.

لازم به ذکر است قسط دوم غرامت و بدهی عراق به کویت نیز چند روز پیش پرداخت شد. درحال حاضر مجموع رقم‌های پرداختی عراق به دولت کویت به عنوان غرامت جنگی تاکنون بیش از ۴۷ میلیارد دلار رسیده است.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر