کد خبر: 49025
A

دستیابی به حقوق شهروندی ناچیز بوده است/ هماهنگی‌های لازم بین قوای سه گانه وجود ندارد

رییس فراکسیون حقوق شهروندی گفت: قوای سه گانه باید هم‌پوشانی و هماهنگی کامل و لازم را درباره اجرایی کردن حقوق شهروندی داشته باشند و منشور حقوق شهروندی به یک مانیفست و به یک برنامه جامع برای تمامی ارگان‌ها و دستگاه‌های نظام تبدیل شود.

دستیابی به حقوق شهروندی ناچیز بوده است/  هماهنگی‌های لازم بین قوای سه گانه وجود ندارد

به گزارش دیده بان ایران؛ عبدالکریم حسین‌زاده نماینده نقده و اشنویه و رییس فراکسیون حقوق شهروندی مجلس در خصوص میزان تحقق حقوق شهروندی، گفت: حوزه‌های علوم انسانی قابل اندازه‌گیری نیست که متر و قیاس برای آن داشته باشیم اما واقعیت امر این است که دستیابی و موفقیت‌های ما در این حوزه بسیار ناچیز بوده است.

او گفت: در حوزه آموزش حقوق شهروندی، چه برای مردم و چه برای مسئولان خوب عمل نشده است. راه بسیار طولانی برای رسیدن به شاخص‌ها داریم. ما در خصوص یکسری پروژه‌هایی که جزء مطالبات و شعارهای انتخاباتی هم بوده و در منشور حقوق شهروندی هم گنجانده شده، فاصله زیادی داریم.

این نماینده مجلس گفت: برای مثال در مسئله سپنتا نیکنام 9 ماه طول کشید تا این مسئله بتواند در کشور حل شود در صورتیکه می‌توانست مطرح نشود و یا اگر مطرح شد و برای حقوق شهروندی جایگاهی قائل بودیم این موضوع را به بحث می‌گذاشتیم و در همانجا مسئله را به پایان می‌رساندیم.

حسین‌زاده ادامه داد: انتظار ما در سالگرد یک سالگی دولت این است که یک برنامه عملیاتی برای یک سال آینده در مقوله حقوق شهروندی داشته باشیم. دولت بهتر از ما می‌داند که چه فعالیت‌ها و کارهایی را در حوزه آموزش و ترویج حقوق شهروندی انجام داده و چه اقدامات اجرایی و مدیریتی را عملیاتی کرده است.

او گفت: انتظار من این است که از سال 97 تا 98 دولت برنامه اجرایی خود را به صورت کاملا پروژه‌ای اعلام کند. یعنی بگوید در کجا و کی چه اقداماتی قرار است در کدام دستگاه یا سازمان اتفاق بیفتد. اگر دولت برنامه اجرایی برای یک سال آینده بدهد ما می‌دانیم سالانه به چه میزان حقوق شهروندی عملیاتی شده است.

رییس فراکسیون حقوق شهروندی در خصوص علت عملیاتی نشدن حقوق شهروندی، ادامه داد: مسئله بسیار پیچیده است و مسایل مختلفی بر روی آن تاثیرگذار است از جمله مجلس و قوه قضاییه. قوای سه گانه باید هم‌پوشانی و هماهنگی کامل و لازم را درباره اجرایی کردن حقوق شهروندی داشته باشند و منشور حقوق شهروندی به یک مانیفست و به یک برنامه جامع برای تمامی ارگان‌ها و دستگاه‌های نظام تبدیل شود.

حسین‌زاده گفت: قطع به یقین دولت با مشکلاتی برای اجرای حقوق شهروندی بر می‌خورد و در آن شکی نیست. چون تمامی ارکانی که باید حقوق شهروندی را محقق کنند در دولت نیستند و سایر سازمان‌ها و قوا نیز موظف به عملیاتی کردن آن هستند. یکسری موازی کاری و عدم هماهنگی‌ها  بین قوای سه گانه وجود دارد اما اگر حقوق شهروندی کاملا شفاف ابلاغ شود و همه ارگان‌ها متعهد به کار عملیاتی و اجرایی شوند، قاعدتا این شکاف‌ها کاسته خواهد شد.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر