کد خبر: 49583
A

تاجرنیا: اگر مردم محرم هستند باید در جریان همه امور قرار بگیرند

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: نظارت بر رییس‌جمهور حق قانونی مجلس است اما تضعیف و تخریب عالی‌ترین مقام اجرایی کشور جز خیانت به کشور چیز دیگری نیست.

تاجرنیا: اگر مردم محرم هستند باید در جریان همه امور قرار بگیرند

به گزارش دیده بان ایران؛ علی تاجرنیا در پاسخ به این سوال که حضور رییس‌جمهور در صحن مجلس برای پاسخ به سوال نمایندگان تا چه میزان بر کیفیت حضور روحانی در نیویورک تاثیرگذار خواهد بود، گفت:‌ معتقدم مجموعه‌ای که بخواهد در صحن مجلس با رییس‌جمهور تندی کند، بسیار کم است و در اقلیت هستند و از طرف غالب نمایندگان مجلس هم طبیعتا مورد حمایت قرار نمی‌گیرند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب افزود: فکر می‌کنم باید میان بخشی که دنبال سوال و پرسش از رییس‌جمهور و نظارت بر او است و بخشی که می‌خواهد این موضوع در مجامع خارجی موجب تضعیف رییس‌جمهور شود، تفکیک قائل شد. همین الان هم روسای‌جمهور بسیاری از کشورهای بزرگ جهان در معرض سوال نمایندگان کشورهایشان هستند؛ من فکر نمی‌کنم فضای بین‌المللی این مسائل را به عنوان نقطه ضعف تلقی کنند.

تاجرنیا ادامه داد: ما باید کمی رویکردمان را در این خصوص تغییر دهیم و تفکیک کنیم که در داخل رییس‌جمهور موظف است به وظایف خودش عمل کند و پاسخگوی پرسش نمایندگان باشد ولو اینکه این سوال‌ها با رویکرد سیاسی و نه حل مشکلات مردم در حال انجام است. همچنین باید بدانیم که در خارج از کشور هم این تفکیک را قائل هستند که یک رییس‌جمهور می‌تواند در داحل کشورش مورد سوال قرار بگیرد اما به هرحال او رییس‌جمهور و عالی‌ترین مقام اجرایی کشور است.

این نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی گفت:‌ البته منتقدان دولت در مجلس این را در نظر بگیرند که نکته مهم در این مسیر این است که آنها به وظیفه نمایندگی‌شان به عنوان نظارت بر رییس‌جمهور عمل کنند اما طبیعتا در این مسیر هرگونه تخریب و تضعیف رییس‌جمهور که موجب شود قدرت چانه‌زنی‌های وی در خارج از کشور و امکان مطرح کردن خواسته‌ها و مطالبات کم شود، می‌تواند در برهه کنونی یک کار نزدیک به خیانت تلقی شود.

تاجرنیا افزود: متاسفانه برخی کارها در راستای تخریب رییس‌جمهور انجام می‌شود و هیچ پاسخ‌گویی در قبال آنها وجود ندارد. آنهایی که آزادانه رییس‌جمهور را تهدید به قتل می‌کنند و یا در رابطه با رییس‌جمهور اخبار کذب را آزادانه منتشر می‌کنند، ادبیات هتاکانه‌ای نسبت به ایشان به کار می‌برند. اینها مسائلی است که بدون شک موجب تخریب است و امیدوارم که نمایندگان مجلس و منتقدان رییس‌جمهور به این میزان از بلوغ رسیده باشند که بدانند هرچه که در داخل انجام می‌دهیم، مورد توجه و رصد کشورهای مخالف ما قرار می‌گیرد. پس نظارت باید باشد و حق قانونی مجلس است اما تضعیف و تخریب عالی‌ترین مقام اجرایی کشور جز خیانت به کشور چیز دیگری نیست.

تاجرنیا با اشاره به سخنان رییس‌جمهور مبنی بر اینکه مسائلی را در مجلس مطرح می‌کنیم که پیش از این نگفته‌ایم، گفت: ‌انتظار من از رییس‌جمهور این است که ایشان مسائل و مشکلاتش را با مردم در میان بگذارد، اگر مردم محرم هستند باید در جریان امور قرار بگیرند. این تدبیری که آقای رییس‌جمهور مبنی بر عدم مطرح کردن مشکلات انجام می‌دهد، بیش از اینکه به ایجاد ثبات و همدلی کمک کند، به شدت مخالفان ایشان را برای هتاکی گستاخ کرده و طرفداران ایشان و مردمی که به ایشان رای دادند را بی اعتماد می‌کند. اگر من در مقام مشاورت رییس‌جمهور قرار بگیرم، به ایشان خواهم گفت که حتما مسائل و مشکلات را مطرح کند و پشت پرده‌هایی که باعث شده است دولت علیرغم کامیابی‌هایی که در دوره نخست کسب کرده است، امروز برای ارتباط با جهان خارج دچار مشکلات باشد با مردم بازگو کنند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب ادامه داد:‌ امروز سوالی که در ذهن مردم شکل گرفته این است که این نوع صحبت‌ها شاید از طرف رییس‌جمهور بیان یک بهانه باشد، بنابراین بنده فکر می‌کنم وظیفه شرعی و قانونی رییس‌جمهور این است که تکلیف پاسخگویی به مردم را انجام داده و آنها را در جریان امور کلی قرار دهد.

تاجرنیا در تحلیل طرح شفافیت رای نمایندگان که پیش از این از سوی نمایندگان فراکسیون امید مطرح شده بود، گفت: متاسفانه واقعیت این است که یکی از جایگاه‌هایی که دیگران را مورد پرسش قرار می‌دهد ولی خودش تقریبا هیچگونه پاسخگویی ندارد، قوه مقننه است. من فکر می‌کنم این حداقل حق مردم است که بدانند نمایندگان در ارتباط با موضوعات مختلف چه تصمیم‌هایی می‌گیرند.

وی ادامه داد: این مساله خوشبختانه بین اصلاح‌طلبان نهادینه شده به این جهت که شفافیت جزء شعارهای اصلی جریان اصلاح‌طلبی است و اگر اصولگرایان هم این مساله را پذیرفته‌اند دیگر بهانه‌ای نمی‌ماند و باید شرایط مهیا شود که رای نمایندگان در حوزه‌های مختلف علنی باشد؛ در این حالت است که تصمیمات مجلس شفاف و از برخی لابی‌های پشت پرده و رفتارهای غیراخلاقی جلوگیری می‌شود و مجلس  به سمت مجلسی کاملا فراکسیونی از نظر آرا سوق داده خواهد شد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در خصوص نمایشی بودن همراهی برخی نمایندگان مجلس با این طرح به جهت نزدیکی به موسم انتخابات هم گفت:‌ هرکاری حتی با هدف سیاسی و نمایشی اگر در بلندمدت به شفافیت بیشتر کمک کند، باید مورد استقبال ما قرار گیرد. امروز ممکن است اصولگرایان سوال از رییس‌جمهور را با اهداف سیاسی مطرح کرده باشد، اما اینکه سوال از رییس‌جمهور نهادینه و از این ظرفیت قانون اساسی استفاده شود، به نظر من امر مهمی است. ما نباید فقط به مسائل کوتاه‌مدت نگاه کنیم. نباید فکر کنیم چون الان بحث‌های انتخاباتی آغاز شده است و اصولگرایان از انتقاد از رییس‌جمهور سود می‌برند ما از این مساله اجتناب کنیم. به هرحال در هر مقطعی دلایلی برای به وجود آمدن ایده‌های جدید وجود دارد، مهم این است که ما آنها را به درستی بشناسیم و به آن عمل کنیم و نهایتا آنچه می‌بینیم تلاش برای رفتن به سمت دموکراسی، شفافیت بیشتر و احقاق حقوق مردم باشد./ایلنا

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر