کد خبر: 49671
A
در گفت و گو با دیده بان ایران مطرح شد؛

واکنش نعمت احمدی به ارجاع طرح سوال از رییس جمهور به قوه قضاییه

این حقوقدان درباره ارجاع سوالات رئیس جمهور به قوه قضائیه بیان کرد: در این شرایط اگر توصیحات رئیس جمهور برای قوه قضائیه قانع کننده بود که موضوع فیصله می یابد اما اگر قوه قضائیه نیز دچار ابهام در پاسخگویی رئیس جمهور شود و در واقع قانع نشود، مجددا" سوالات به مجلس ارجاع داده خواهد شد. در این زمان نمایندگان قوه مقننه اقدام به "استیضاح" و یا "طرح عدم کفایت" می کنند.

واکنش نعمت احمدی به ارجاع طرح سوال از رییس جمهور به قوه قضاییه

دیده بان ایران: صبح امروز حسن روحانی به مجلس رفت تا پاسخگوی پرسش‌های نمایندگان باشد. در پایان جلسه دو ساعته امروز که با حضور ۲۷۲نماینده انجام شد، نامه‌ای با امضا ۲۲ نفر از نمایندگان قرائت شد، مبنی بر اینکه رای گیری علنی و با ورقه انجام شود تا نشان دهند پرسش‌های رییس جمهور قانع کننده بود یا خیر.

 در نهایت تصمیم بر این شد رای گیری با ابزارهای موجود باشد. نتایج رای گیری حاکی از قانع نشدن نمایندگان درباره هیچ کدام از پاسخ های رئیس جمهور نشده بودند. گویا تنها در خصوص توضیحات مرتبط باتحریم های بانکی شده بودند.

در نهایت با قانع نشدن اکثریت نمایندگان از توضیحات رئیس جمهور، قرار بر این شد که این بار طرح سوالات به قوه قضائیه ارجاع داده شود تا این قوه ادامه پیگیری لازم را انجام دهد.

 

 

لذا درهمین باره "نعمت احمدی" حقوقدان و استاد دانشگاه، به خبرنگار دیده بان ایران می گوید:  براساس اصل 88 قانون اساسى، روال قانونی سوال از رییس جمهور به اینصورت است که درصورتى که حداقل یک چهارم کل نمایندگان بخواهند درباره یکى از وظایف رئیس جمهور سؤال کنند، باید سؤال یا سوالات خود را به طور صریح و روشن و مختصر همگى امضاء و به رئیس مجلس تسلیم نمایند. رئیس مجلس موضوع را در اسرع وقت به کمیسیون تخصصى مربوط ارجاع مى نماید. بر اساس ماده 213 رئیس جمهور موظف است ظرف مدت یک ماه از تاریخ دریافت سؤال در جلسه علنى مجلس حضور یابد و به سؤال یا سوالات مطروحه نمایندگان پاسخ گوید مگر با عذر موجه با تشخیص مجلس شوراى اسلامى. مدت طرح سؤال از طرف نماینده منتخب سؤال کنندگان حداکثر پانزده دقیقه و مدت پاسخ رئیس جمهور حداکثر یک ساعت است که طرفین می توانند وقت خود را به دو بخش تقسیم نماینده. در این صورت همه سوالات و پاسخ ها در بخش اول وقت از هر دو طرف بیان می شود و در بخش دوم ابهامات سوال کنندگان و پاسخ های رئیس جمهور مطرح می گردد.

 

وی ادامه داد: پس از این مرحله درباره پاسخ رئیس جمهور به هر یک از سوالات از نظر قانع کننده بودن به صورت جداگانه رای گیری می شود. حال اگر اکثریت نمایندگان حاضر در جلسه از پاسخ رئیس جمهور به سوالی قانع نشده باشند و موضوع مورد سوال نقض قانون یا استنکاف از قانون محسوب شود، آن سوال به قوه قضائیه ارسال می شود.

احمدی همچنین افزود: در این شرایط اگر توصیحات رئیس جمهور برای قوه قضائیه قانع کننده بود که موضوع فیصله می یابد اما اگر قوه قضائیه نیز دچار ابهام در پاسخگویی رئیس جمهور شود و در واقع قانع نشود، مجددا سوالات به مجلس ارجاع داده خواهد شد. در این زمان نمایندگان قوه مقننه اقدام به "استیضاح" و یا "طرح عدم کفایت" می کنند.

 

 

این حقوق دان درباره اظهارات روحانی مبنی بر این که "آمریکا توافقات برجام را به دلیل اعتراضات 5 دی ماه برهم زد" تصریح کرد: آقای ترامپ از دوران فعالیت های انتخاباتی خود، هم از برام تعریف می کرد و هم به آن حمله می کرد. طبق گزارش سه ماهه ترامپ تاکنون 3 مرتبه پایبندی ایران به تحریم ها را تایید کرده است. این درحالی است که بارها ترامپ برجام را "ناعادلانه ترین و بدترین توافق قرن" برشمرده است.

 

 

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: به همین جهت ترامپ به دنبال فرصت طلایی بود تا از برجام خارج شود. اعتراضات 5 دی ماه نیز مناسب ترین زمان ممکن برای عملی ساختن این ایده بود چراکه وضعیت مردم و بازار آشفته بود، مردم از دولت ناراضی بودند و... از همین رو از این فرصت استفاده نمود و از برجام خارج شد.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر