کد خبر: 49696
A
محمد علی پور مختار عضو کمیسیون حقوقی مجلس در گفت و گو با دیده بان ایران خبر داد :

طرح تحقیق و تفحص مجلس از نحوه تخصیص ارز 4200 تومانی / استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت با ۵۵ امضاء به هیئت رئیسه تقدیم شده است

عضو مجمع نمایندگان استان همدان : انتظار داشتیم اعضای دولت و شخص رئیس جمهور پیام مجلس را درک کنند. ما بارها از طریق ارسال نامه و درخواست از رئیس جمهور خواستیم که وزرای اقتصادی دولت را به دلیل عملکرد ضعیف برکنار کند اما رئیس جمهور به تمام درخواست های مجلس پاسخ منفی داد و فکر هم نمی کنم شخص رئیس جمهور با این دغدغه مجلس همراه باشد. موضوع ناتوانی وزرای اقتصادی در کنترل بازار، تورم ، کمک به تولید و مسائلی این دست درخواست مجلس بود اما متاسفانه رئیس جمهور پیام مجلس را نشنید، هدف مجلس از طرح سوالات نه تقابل، بلکه همراهی و انتقال پیام نارضایتی جامعه از عملکرد اقتصادی دولت به رئیس جمهور بود. عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس : عملکرد ضعیف وزارت صنعت، معدن و تجارت در همه زمینه ها موجب نارضایتی جامعه شده است. این وزارتخانه با بحث کنترل بازار روبرو بوده است آنچه ما در یک سال گذشته دیدم ضعف در کنترل بازار و عدم توجه به عرضه و تقاضا بوده است. چشم اندازی که همکاران ما از وضعیت بازار و تولید دارند به خوبی نشان می دهند که اوضاع در کنترل وزیر نیست. بنابراین 55 تن از نمایندگان مجلس در 15 محور خواهان استیضاح وزیر صنعت هستند. تا آنجا که من اطلاع دارم استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت با 55 امضاء به هیئت رئیسه تقدیم شده است. مجلس به دلیل عملکرد ضعیف وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت اصرار بر استیضاح وزیر دارد. این وزارتخانه هیچ برنامه ای برای عیور تحریم ها از یک سال گذشته نداشته و با توجه به افزایش تحریم ها در آبان ماه برنامه و رویکرد مجلس مشخص نیست.

طرح تحقیق و تفحص مجلس از نحوه تخصیص ارز 4200 تومانی  /  استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت با ۵۵ امضاء به هیئت رئیسه تقدیم شده است

دیده بان ایران: قانع نشدن نمایندگان از پاسخ های رئیس جمهور و اعلام و جمع آوری امضا برای استیضاح وزیر صنعت مهم ترین خبرهای جلسه علنی امروز مجلس بود. «استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت با 55 امضاء به هیئت رئیسه داده شد» این خبر را محمد علی پورمختار عضو فراکسیون ولایی مجلس در حاشیه علنی امروز به خبرنگار دیده بان ایران داد.

پور مختار در گفت و گو با دیده بان ایران در پاسخ این سوال که چرا نمایندگان از پاسخ های رئیس جمهور قانع نشدند گفت:

پاسخ های رئیس جمهور به سوال های نمایندگان کلی بوده و طبعا به دلیل رویکرد کلی گویی رئیس جمهور انتظارات نمایندگان برآورده نشد بنابراین می توان ادعا کرد که نمایندگان مجلس قانع نشدند. انتظار این بود که رئیس جمهور با آمار، ارقام و جزییات به سوال های طرح شده پاسخ می داد اما واقعیت آن است که شخص رئیس جمهور هم احاطه چندانی به موضوعات طرح شده نداشت و یکسری کلیات را مطرح کردند. در خصوص آماری که رئیس جمهور درباره اشتغال ارائه کرد باید ادعا کرد که آمار ایشان چندان مستند نبود و واقعیات اقتصادی جامعه همخوانی نداشت.

 

عضو کمیسیون حقوقی مجلس در خصوص رویکرد مجلس در قبال دولت گفت: معتقدم مجلس رویکرد مناسبی را در مقابل دولت در پیش گرفته است موضوعات و مسائل مهم جامعه در فضایی آرام مورد بحث و بررسی قرار گرفت و از سوی دیگر سوال نمایندگان از رئیس جمهور به هیچ وجه سیاسی نبود . نمایندگان مجلس از مدت ها پیش به شخص رئیس جمهور در خصوص عملکرد تیم اقتصادی دولت هشدار داده بودند. حداقل کاری که دولت می توانست در قبال دغدغه نمایندگان مجلس انجام دهد تغییر وزرای اقتصادی بود همین بی توجهی رئیس جمهور به درخواست های مکرر نمایندگان؛ موجب شد مجلس از رئیس جمهور سوال کند.

عضو مجمع نمایندگان استان همدان در ادامه افزود: انتظار داشتیم اعضای دولت و شخص رئیس جمهور پیام مجلس را درک کنند. ما بارها از طریق ارسال نامه و درخواست از رئیس جمهور خواستیم که وزرای اقتصادی دولت را به دلیل عملکرد ضعیف برکنار کند اما رئیس جمهور به تمام درخواست های مجلس پاسخ منفی داد و فکر هم نمی کنم شخص رئیس جمهور با این دغدغه مجلس همراه باشد. موضوع ناتوانی وزرای اقتصادی در کنترل بازار، تورم ، کمک به تولید و مسائلی از این دست مسئله روز جامعه است. اما متاسفانه رئیس جمهور پیام مجلس را نشنید،  هدف مجلس از طرح سوالات  تقابل نبود، هدف مجلس همراهی و انتقال پیام نارضایتی جامعه از عملکرد اقتصادی دولت به رئیس جمهور  بود. 

 

پور مختار در خصوص دلایل عدم همراهی رئیس جمهور با درخواست نمایندگان گفت:

من فکر می کنم برخلاف آنچه به ایشان از سوی وزرا منتقل می شود رئیس جمهور از وضعیت اقتصادی جامعه ناآگاه است. ظاهرا آقای روحانی به گزارشات وزارت صنعت، بانک مرکزی، مرکز آمار و .... بسنده می کند در حالی که رئیس جمهور باید شخصا بر وضعیت اقتصادی و معیشتی کشور آگاه شود.

 

نماینده مجلس دهم در ادامه به استیضاح وزیر صنعت اشاره کرد و گفت: عملکرد ضعیف وزارت صنعت، معدن و تجارت در همه زمینه ها موجب نارضایتی جامعه شده است. این وزارتخانه با بحث عدم کنترل بازار روبرو است آنچه ما در یک سال گذشته دیدم ضعف در کنترل بازار و عدم توجه به عرضه و تقاضا بوده است.

 

چشم اندازی که همکاران ما از وضعیت بازار و تولید دارند به خوبی نشان می دهند که اوضاع در کنترل وزیر نیست. بنابراین 55 تن از نمایندگان مجلس در 15 محور خواهان استیضاح وزیر صنعت هستند. تا آنجا که من اطلاع دارم امروز استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت با 55 امضاء به هیئت رئیسه تقدیم شده است. همگان به درستی می دانند که مجلس به دلیل عملکرد ضعیف وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت اصرار بر استیضاح وزیر دارد. این وزارتخانه هیچ برنامه ای برای عبور تحریم ها از یک سال گذشته نداشته و با توجه به افزایش تحریم ها در آبان ماه برنامه و رویکرد  این وزارتخانه مشخص نیست

 وی همچنین در خصوص نحوه تخصیص ارز 4200 تومانی به دیده بان ایران گفت:  در خصوص نحوه تخصیص ارز 4200 تومانی ابهامات زیادی وجود دارد. دستگاه های اجرایی پاسخگویی مناسبی در خصوص نححوه تخصیص ارز دولتی ارائه نکرده اند. وزارت صنعت و دیگر وزارتخانه های درگیر در این موضوع پاسخگویی مناسبی نداشته و به عملرد آنها غیر شفاف است.   من فردا امضاهای لازم را برایپیگیری  طرح تحقیق و تفحص از نحوه تخصیص ارز 4200 تومانی جمع آوری کرده و به هیئت رئیسه تقدیم می کنم.  

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر