کد خبر: 49947
A
دیده بان ایران ؛ جنجال ها پیرامون قانون منع به کار گیری بازنشستگان را بررسی می کند

ماندن یا رفتن افشانی؛ مسئله مهم رسانه ملی

محسن هاشمی رفسنجانی روز گذشته در گفت و گو با برنامه "تهران بیست" در خصوص ابهام در ادامه فعالیت شهردار تهران اظهار داشت: برآورد قبلی شورای شهر تهران، امکان تداوم خدمت محمدعلی افشانی بوده است اما باتوجه به مصوبه اخیر مجلس، در صورت ابهام وزارت کشور، از ابزارهای قانونی نظیر استفساریه از مجلس شورای اسلامی استفاده خواهیم کرد.

ماندن یا رفتن افشانی؛ مسئله مهم رسانه ملی

دیده بان ایران: محسن هاشمی رفسنجانی روز گذشته در گفت و گو با برنامه "تهران بیست" در خصوص ابهام در ادامه فعالیت شهردار تهران  اظهار داشت: برآورد قبلی شورای شهر تهران، امکان تداوم خدمت محمدعلی افشانی بوده است اما باتوجه به مصوبه اخیر مجلس، در صورت ابهام وزارت کشور، از ابزارهای قانونی نظیر استفساریه از مجلس شورای اسلامی استفاده خواهیم کرد.

 

وی ادامه داد: در همین جا از اصحاب رسانه درخواست می کنم جهت حفظ روند فعالیت مدیریت شهری و جلوگیری از بی ثباتی، ازدامن زدن به اخبار غیر رسمی در این مورد خودداری کنند.

 

رئیس شورای شهر همچنین افزود: البته شهردار تهران پیش از این با استقبال از این مصوبه در هفته گذشته اعلام کرده بود که شهرداری تهران نخستین دستگاهی خواهد بود که این مصوبه را اجرایی می کند و با توجه به رفع ابهامت مورد نظر شورای نگهبان در این مصوبه در هفته گذشته توسط مجلس شورای اسلامی به زودی این قانون رسمیت می یابد.

هاشمی همچنین در مواجهه با سوال مجری برنامه که گفت افشانی شهردار تهران می‌ماند یا بازنشسته می‌شود؛ تکلیف چیست؟ گفت: رفتن یا ماندن ایشان به یک فکاهی تبدیل شده که هر شبکه تلویزیون و رسانه‌ها این روزها به این مصوبه جدید مجلس و بازنشستگی ایشان می‌پردازند اما یک بار در این شبکه‌ها حرف از بازنشستگی رئیس سازمان صداوسیما نبوده است. در صورتیکه ایشان هم جزو بازنشسته‌ها هستند.

 

حجت‌الاسلام احمد سالک نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در واکنش به اظهارنظر رئیس شورای شهر تهران این نوع اظهارات را عمدتاً بحث‌های سیاسی دانست که مخاطب را از موضوع اصلی دور می‌کند.

 

سالک تصریح کرد: قانون منع به کارگیری بازنشستگان مشمول شخصی مثل رئیس سازمان صداوسیما که توسط مقام معظم رهبری انتخاب می‌شوند، نخواهد شد. چرا که طبق اصل 175 قانون اساسی تعیین رئیس سازمان صداوسیما برعهده شخص رهبری است. بنابراین علی عسکری همچون وزیران، ایثارگران و جانبازان جزو استثنائات قانون منع به کارگیری بازنشستگان قرار می‌گیرد.

 

تمایل به برکناری افشانی؟!!!

 

پس از تصویب قانون منع بکارگیری بازنشستگان در مجلس، برخی رسانه ها به نمایندگان مخالف افشانی متوسل شده اند و به صورت مداوم، پیگیر برکناری شهردار تهران هستند.

به عنوان مثال، یک " عضو کمیسیون اجتماعی مجلس " در این مورد که آیا در قانون خدمات کشوری  شهرداری تهران در رده وزیران و معاونان رئیس جمهور است، به خبرگزاری خانه ملت گفت: شهردار در رده وزیران نیست، هر چند فرد نه در "رده" بلکه باید در "حد" و یا خود وزیر باشد که مشمول این قانون شود. این قانون قبلاً تفسیری داشت که در اصلاحیه جدید جلوی این تفسیر گرفته شده است.

علی رستمیان تاکید کرد: ظاهراً در حال حاضر برای روشن شدن موضوع، شورای شهر تهران و شهرداری استفساریه ای برای ارسال به مجلس آماده کرده اند تا تصمیم گیر نهایی در این مورد بر عهده مجلس باشد که به نظر شخص بنده این قانون شهرداری تهران را نیز شامل می شود و نظر مجلس هم در همین راستا خواهد بود.

 

در همین خصوص خدادادی با اشاره به اینکه نظرات ارایه شده درعدم مشمولیت برخی جایگاه ها از جمله شهردار تاثیری دراجرای قانون ندارد، به خبرگزاری خانه ملت گفت: قانون ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان شامل شهردار تهران شده و هرفردی درجایگاه شهردار نمی تواند بازنشسته باشد و وی باید از شهرداری برود، مگراینکه در شرایطی قانون تغییر کند؛ اما این قانون درشرایط فعلی توسط شورای نگهبان هم تایید شده است. دربند  5قانون مدیریت خدمات کشوری به صراحت تاکید شده که تمامی سازمان های استفاده کننده از بودجه عمومی دولتی به روش های مختلف و موسسات عمومی غیردولتی شامل قانون ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان می شوند.

 

 

اما چندی پیش، نژاد بهرام، عضو کمیسیون معماری و شهرداری شورای پنجم تهران  در گفت و گو با دیده بان ایران دررابطه با تمایل برخی از افراد به کنارگیری از کرسی شهردار تهران بیان کرد: بله متاسفانه برخی از افراد تمایل زیادی به کناره گیری آقای افشانی دارند و در راستای تحقق این امر نیز در تلاش اند. البته گفتنی است شورای پنجم به جهت عملکرد مثبت و مناسب حامی او است ضمن این که مدیریت شهری در پی تعویض شهردار، با چالش هایی مواجه خواهد شد.(اینجا)

 

همچنین روز گذشته "داریوش قنبری" مشاور شهرداری در امور مجلس، درباره مشمول شدن قانون منع به کارگیری بازنشستگان و یا نشدن افشانی بیان کرد: بنده و همکارانم در پی استفساریه ای به مجلس پیگیر این که قانون منع به کارگیری بازنشستگان مشمول آقای افشانی می شود یا خیر بوده ایم که در این خصوص آقای شیران، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، اعلام کردند که تمامی شهرداری ها مشمول چنین قانونی نیستند. البته لازم به ذکر است که تاکنون هیچ ابلاغیه ای در این خصوص به شهرداری ارائه نشده است.

 

قنبری در پایان تصریح کرد: به هرحال شهرداری تهران از قانون سرپیچی نمی کند و در صورت ابلاغ این قانون به شهرداری، وضعیت آقای افشانی را اعضای شورا معین خواهند کرد. گفتنی است شخص آقای افشانی از این قانون حمایت کردند و به بنده نیز توصیه کردند تا از این قانون حمایت کنم.(اینجا)

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر