کد خبر: 49988
A

سخنگوی وزارت امورخارجه: اتهام‌زنی به برخی مقامات از جمله وزارت خارجه جدید نیست

سخنگوی وزارت خارجه تاکید کرد: یک سری عداوت‌های شخصی و فردی است که به فرافکنی و اتهام‌زنی به برخی مقامات از جمله وزارت خارجه دامن می‌زند و نباید آن را جدی گرفت؛ چون جدید نیست.

سخنگوی وزارت امورخارجه: اتهام‌زنی به برخی مقامات از جمله وزارت خارجه جدید نیست

به گزارش دیده بان ایران؛ بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی در خصوص نشست سه جانبه روز جمعه و اینکه ایران برای رسیدن به صلح در سوریه چه برنامه‌ای دارد، گفت: فکر می‌کنم این چندمین جلسه سران سه کشور است. این جلسه هم در ادامه نشست وزرای خارجه سه کشور و نشست‌های کارشناسی در آستانه که در گذشته برگزار شده، برپا می‌شود.

وی افزود: توقع اینکه در یک نشست و جلسه به طور کامل و ۱۰۰% و حداکثری همه موضوعات حل شود آن هم موضوع دیرپایی مثل سوریه، بعید است اما همان‌طور که روند آستانه طی دوران گذشته نشان داده موفق و تنها روند موجود است، نشست سران در تهران هم می‌تواند در ادامه مسیر قبلی مساعدت به برداشتن گام‌های بیشتر که هدف غایی آن مبارزه با تروریسم و بازگشت آرامش و صلح در سوریه است، باشد و من خوشحالم که این اجلاس، اجلاس کارآمدی برای مجموعه منطقه و مردم سوریه خواهد بود.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی در خصوص فیلمی که روز گذشته در مجلس منتشر شد و اتهامات علیه تیم مذاکره هسته‌ای گفت: من فکر می‌کنم جامعه ما جامعه روشن‌بینی است و مسائل را به خوبی دنبال می‌کند. مردم ما در شناخت نسبتا خوبی از روند تحولات و رفتار مسئولان و نهادها قرار دارند و خوب و بد و راستی و ناراستی را تشخیص می‌دهند؛ چه در حوزه دولت چه حوزه‌های دیگر که اخبار آن در سطح کشور منتشر می‌شود و نهایتا قضاوت می‌کنند این اخبار چه تاثیری بر مردم درباره وزارت خارجه دارد با توجه به شناختی که از مردم داریم قطعا چنین مسائلی نمی‌تواند موثر باشد.

وی خاطرنشان کرد: این مسائل بحث جدیدی نیست یک سری عداوت‌های شخصی و فردی است که به فرافکنی و اتهام‌زنی به برخی مقامات از جمله وزارت خارجه دامن می‌زند و نباید آن را جدی گرفت؛ چون جدید نیست. نهایتا آخرین مورد آن هم نخواهد بود. با توجه به ماهیت وزارت خارجه و نوع کار این وزارت‌خانه، برخی سلیقه‌ها در وزارت خارجه را نمی‌پسندند و به آن ایراد می‌گیرند و جای نگرانی نیست. ما به حد توان و نیاز و حفظ چارچوب مصالح کشور و منافع ملی سعی می‌کنیم پاسخگو باشیم. خیلی اوقات به دلیل منافع ملی مجبور به سکوت هستیم و با کمال میل این سکوت را می‌پذیریم و سخن نمی‌گوییم ولی تارخ و مردم قضاوت درست خود را خواهند داشت.

قاسمی با اشاره به اینکه آثار این گفتار در داخل می‌تواند آثار بعدی در سیاست خارجی تا حدی داشته باشد، گفت: به هر حال در جهان امروز با توجه به نوع ارتباطات، سایر دول هم مسائل درونی ایران را رصد می‌کنند و شناخت نسبی دارند و حدس و گمان و تعبیر خود را از این جریانات خواهند داشت.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره اقدامات اروپا برای برجام و حل مشکل تعاملات مالی با ایران و آلترناتیو سوئیفت و جدیت اروپا در این زمینه گفت: در بحث همکاری‌های آتی میان ایران و اتحادیه اروپا چند ماهی است که آمد و شدهایی وجود دارد و بحث‌هایی صورت گرفته و پیشنهاداتی داده شده و در حال بررسی درون اروپاست و طرح‌هایی درون ایران مورد توجه است ولی هنوز آن گونه که باید و شاید و آنگونه که انتظار ما بوده به مرحله نهایی نرسیدیم و امیدوار هستم در زمان باقیمانده و در فرصت‌های بعدی بتوانیم در خصوص این گونه مسائل به تفاهم لازم برسیم و اروپا در این آزمون بزرگ برای اتحادیه و نقشی که می‌خواهد در جهان داشته باشد، سربلند بیرون بیاید و بتواند رضایتمندی جمهوری اسلامی ایران را تامین کند و تضمین لازم و مورد توجه ایران را تامین کند.

وی گفت: در مورد سیستم مالی مستقل و خیلی سیستم‌های دیگر در حوزه پولی و صنایع و فناوری و سرمایه‌گذاری در حوزه اقتصاد تبادل نظر کردیم و طرح‌هایی دریافت کردیم ولی از ارائه جزئیات این مباحث خودداری می‌کنم و طرح اینکه چه مکانیزم‌هایی را دنبال خواهیم کرد بازگو نمی‌کنم و باید برای آینده صبر کنیم./ایلنا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر