کد خبر: 50016
A
مصطفی درایتی عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت در گفت و گو با دیده بان ایران؛

روحانی و جریان اصلاحات به یکدیگر نیاز دارند/ رییس جمهور از اصلاحات فاصله گرفته است / انتقادات وارده به آقای نوبخت به دلیل حزب اعتدال و توسعه نیست، به مدیریت ایشان باز می گردد

عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت در خصوص اظهارات رئیس جمهور مبنی بر اهمیت نداشتن رای فراکسیون امید در جلسه هفته گذشته مجلس با روحانی بیان کرد: آقای روحانی از این موضوع اطلاع دارند که بخشی از موفقیت و جایگاه دیروز و امروز خود را مدیون حمایت و رای جریان اصلاحات است. از طرفی اعضای فراکسیون امید و به طورکلی جریان اصلاحات از آقای روحانی توقع داشتند تا از موقعیت های خود بهتر استفاده کنند. نکته حائز اهمیت این است که هر دو طرف جریان یعنی هم آقای روحانی و هم اصلاح طلبان به یکدیگر نیازدارند.

روحانی و جریان اصلاحات به یکدیگر نیاز دارند/ رییس جمهور از اصلاحات فاصله گرفته است / انتقادات وارده به آقای نوبخت به دلیل حزب اعتدال و توسعه نیست، به مدیریت ایشان باز می گردد

دیده بان ایران_ سپیده اجلالی: سه شنبه هفته گذشته رئیس جمهور، مطابق درخواست نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی در پارلمان ملی به همراه جمعی از اعضای هیئت دولت خود حضور یافت تا به سوال نمایندگان به برخی از ابهامات پاسخ دهد.

حضوری که در نهایت نمایندگان مجلس از 5 سؤال مطرح شده تنها یکی از آنها رای مثبت دادند و در مجموع نارضایتی خودشان را از عملکرد دولت به گوش رییس جمهور رساندند.

 

اما نکته جالب در این بین خبری بود که روز بعد از جلسه، روزنامه سازندگی نوشت: علی مطهری نماینده تهران در مجلس قبل از حضور روحانی در مجلس، با رئیس جمهوری دیدار داشته و پیام فراکسیون امید را به وی منتقل کرده بود اما پاسخ روحانی غیرمنتظره بوده.

 

مطهری خطاب به روحانی درباره جلسه سوال از رئیس جمهوری گفته بود که "فراکسیون امید تصمیم گرفته اگر رئیس جمهور صریح و شفاف درباره موانع و مشکلات و دست های پنهان در شرایط امروز سخن نگوید به پاسخ های او رای ندهد".پاسخ رئیس جمهوری این بود: "مهم نیست رای ندهند".

 

در راستای تحلیل این موضوع به سراغ مصطفی درایتی، فعال سیاسی و عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت، رفتیم تا نظر وی را درهمین رابطه جویا شویم .مشروح گفت و گوی وی با دیده بان ایران به شرح زیر است:

باتوجه به اظهارات آقای روحانی مبنی بر اهمیت نداشتن رای فراکسیون امید، به نظر شما آیا آقای روحانی دیگر نیازی به اصلاح طلبان ندارند؟

 

پیشتر هم  در برخی موارد مشابه چنین اظهاراتی منتشر می شود که در واقع صحت و سقم آن ها معین نیست، شاید تحلیل آن ها نیز منطقی نباشد ولی در هرصورت : آقای روحانی از این موضوع اطلاع دارند که بخشی از موفقیت و جایگاه دیروز و امروز خود را مدیون حمایت و رای جریان اصلاحات است. از طرفی اعضای فراکسیون امید و به طورکلی جریان اصلاحات از آقای روحانی توقع داشتند تا از موقعیت های خود بهتر استفاده کنند. نکته حائز اهمیت این است که هر دو طرف جریان یعنی هم آقای روحانی و هم اصلاح طلبان به یکدیگر نیازدارند.

 

 

برخی نمایندگان می گویند که آقای روحانی حتی اجازه ملاقات را به آن ها نمی دهد. به نظرشما ارتباط دولت و مجلس به چه شکلی باید باشد؟

 

در رابطه با ارتباط مجلس و دولت نمی توان نظر قطعی و مشخصی را ارائه کرد چراکه سازو کارهایی نیز در این باره بین این دو قوه وجود دارد ولی آنچه که کاملا مشهود است این است که آقای روحانی زمان زیادی را صرف ملاقات به ویژه دیدار با جریان اصلاحات نمی کنند و به واقع از جریان اصلاحات فاصله گرفته است، که این مسئله نیز به دلیل مشغله و یا گرفتاری زیاد است و باعث بروز چالش و خلاء های متفاوت خواهد شد. این روند اگر در برابر نمایندگان نیز در پیش گرفته شده باشد، دچار چالش خواهد شد.

 

از طرفی یکی از ارکان مهم دولت، ارتباط و همکاری رئیس جمهور با قوه مقننه است بنابراین؛ نمایندگان انتظار توجه، احترام و ملاقات های بیشتری را از آقای روحانی دارند و عدم تحقق این امر، باعث دلخوری های نمایندگان شده است. البته سهل انگاری و کم کاری دفتر رئیس جمهور را هم در این مورد نمی توان نادیده گرفت.

 

زمانی که گره ها و چالش های کشور افزایش می یابد، مسلما تنها دولت نمی تواند اقدام به بازگشایی این گره ها و مشکلات کند به همین جهت نیاز است که رایزنی و هم اندیشی دولت با مجلس تداوم داشته باشد تا به یاری هم بتوانند مشکلات جامعه را حل و فصل نمایند.

 

 

چقدر استیضاح های اخیر را حاصل لج و لجبازی نمایندگان با رئیس جمهور می دانید؟

 

بنده معتقدم از جهات گوناگونی این استیضاح ها قابل توجه و حائز اهمیت است. اما در این حین، برخی از افراد تندرو در مجلس به دنبال جلب توجه و به راه انداختن جنجال و از طریق استیضاح ها به دنبال ملتهب کردن فضای کشور و برهم ریختن نظم دولت هستند. در حال حاضر مشکلات کشور مشخص است لذا پرداختن مجلس به مسائل حاشیه ای، تنها نمایندگان مجلس را زیر سوال می برد.

سابقه نشان داده است که تحت هیچ شرایطی این روش ها کارساز نبوده و در نهایت مجلس متضرر خواهد شد چرا که در این بین حقایقی برملا می شود که به نفع دولت و مجلس نیست و در این میان تنها مجلس به دلیل راه اندازی چنین جوی متضرر خواهد شد.

 

 

نظرشما درباره دعوای بین کارگزاران و حزب اعتدال و توسعه به خصوص آقای نوبخت چیست؟

بنده از دعوای این دو حزب خبر ندارم اما انتقادات وارده به آقای نوبخت به دلیل حزب اعتدال و توسعه نیست. انتقاد و ایراد از آقای نوبخت عمدتا مرتبط با مدیریت هزینه است و نه مدیریت منابع!!

هرفردی که سکاندار سازمان برنامه و بودجه باشد، ذهنی خلاق تر از ایشان باید داشته باشد. پس؛ آقای نوبخت باید نحوه ساز و کار خود را در سازمان برنامه و بودجه اصلاح کند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر