کد خبر: 5004
A
گزارش دیده بان ایران از رویکرد اصول گرایان در انتخابات؛

سه لیست مجزا در یک سمفونی نا هماهنگ

باهنر تاکید کرده بود که شورای شهر اولویت اصولگرایان است. طیف احمدی نژاد و جامعه روحانیت شورای شهر را سکوی پرتاب خود در نظر گرفته اند. به نظر می رسد سه لیست در انتخابات شورای شهر اصول گرایان سر برآورد.

سه لیست مجزا در یک سمفونی نا هماهنگ

7 ماه مانده به انتخابات ساز اصولگرایان همچنان ناکوک است .هر کدام از پرچم داران این جریان سمفونی خود را می نوازندحتی در درون احزاب شان هم اختلاف  دارند. آنها  تجربه انتخابات 92 را در حالی پشت سر گذاشتند، داعیه "پیش به سوی همگرایی " شان گوش سیاست ایران را پر کرد. اما آنها برای انتخابات سال 96 چه  به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی دیده بان ایران آن ها تصمیم گرفته بودند همگی زیر عبای اصولگرایی محمدعلی موحدی کرمانی که بر تاج و تخت مهدوی کنی تکیه زده بود گذشته ها را به فراموشی بسپارند ، جریان متبوع شان را آسیب شناسی کنند و در نهایت هر کدام از هر کجای این طیف فراخ شیخوخیتی را بپذیرند که راه و رسم آن را سید رضا تقوی قائم مقام موحدی کرمانی به آن ها نشان می داد . از همین روی نشست پشت نشست و جلسه یکی پس از دیگری برگزار کردند تا شاید رقابت پیش رو ، انتخابات اسفند 94 را به درستی از سر بگذرانند .

 

 

یک تلخ کامی

 

 

برای انتخابات مجلس اما گرچه تلاش شان منجر به تشکیل شورای ائتلاف اصولگرایان با راهبری غلامعلی حدادعادل شد اما خروجی تمام این جلسات در نهایت دست کم سه لیست اصولگرا  بود آن هم در حالی که اصولگرایان نزدیک به علی لاریجانی که شانس بیشتری برای حضور در مجلس دهم داشتند با لیدری شخص لاریجانی راه خود را از باقی اصولگرایان جدا کردند . در نهایت هم زمانی که همه 30 کرسی سبز تهران نصیب اصلاح طلبان امید شد و در بسیاری از شهرها -به جز مشهد –اقبال به تندروهای جریان کم و کم تر و امید اصولگرایان برای ورود به مجلس ناامید شد.

 

 

دلبستگی اصول گرایان

کنش ها و واکنش های راستگرایان سیاسی البته نشان می دهد که آن ها گرچه حضورشان در دو قوه مجریه و مقننه کمرنگ تر از گذشته شده است اما آن ها همچنان با دلبستگی به قدرت می خواهند در انتخابات 96 همه چیز را به 8 سال گذشته بازگردانند.سوال این جا است که هر کدام از آن ها که سودای پاستور در سر دارند 7 ماه مانده به انتخابات چه می کنند و چه می گویند؟

 

 

پایداری ، پایداری ها برای رسیدن به پاستور

 

 

پایداری ها بار دیگر علیه اصولگرایان شورش کردند . آن ها البته پیش از این در انتخابات ریاست جمهوری 92 نشان دادند که تمایل چندانی به همراهی و هم پیمانی با باقی اصولگرایان ندارند . از زمانی که محمدتقی مصباح یزدی پدرمعنوی شان، گزینه اصلح را برای آنان تعریف و تبیین کرد متر و معیار پایداری ها با اصولگرایان تفاوت پیدا کرد .همان طور که سال 92 زمانی که هیچ کدام از اصولگرایان سعید جلیلی را مطلوب نمی دانستند پایداری ها بر روی او به اجماع قطعی و حمایت قاطع رسیدند . آن ها همان طور که پیش از جلیلی بر حضور کامران باقری لنکرانی اصرار داشتند  اما زمان زیادی از کنار رفتن لنکرانی نگذشته بود که سعید جلیلی جای او را پر کرد .آخرین روزهای مهر فارس خبر داد که درجلسات اخیرشورای مرکزی جبهه پایداری برروی معیارهای انتخاباتی اصول گرایان خبر داد. البته بعد از انتشار این خبر صادق محصولی ، قائم مقام جبهه پایداری در مصاحبه ای مفصل نشان داد که هیچ کس نمی تواند پایداری ها را وادار به همراهی کند و آن ها معیارهای سنجشی متفاوت دارند . صادق محصولی آب پاکی را روی دست اصولگرایان ریخت و گفت:استراتژی ما این است تاجایی که امکان دارد کاندیدای مستقل داشته باشیم. بنابراین به نظر می رسد که پایداری ها از همین حالا ساز مخالف کوک کرده اند. همین موضوع نشان می دهد تکرار تاریخ خرداد 92 چندان دور از ذهن نیست .

 

 

موتلفه ی همیشه مدعی

 

 

موتلفه ای ها ، بازاری های سیاسی که به واسطه قریب به 50 سال فعالیت حزبی و تشکیلاتی همواره مدعی بوده اند که کار سیاست را خوب بلدند . آن ها گرچه همان طور که نبی حبیبی در مجمع عمومی سال گذشته گفت بعد از فوت حبیب الله عسگراولادی موتلفه دچار بحران مالی شد اما به قول خودش آن ها از پس از بحران برآمدند و حتی با کلید زدن جوان سازی این حزب میانگین سنی شان را دو سال جوان تر کردند . پیران سیاسی موتلفه همواره در انتخابات به ویژه انتخابات ریاست جمهوری نقش فعالی داشتند . یا از کاندیدایی حمایت کردند یا کاندیدا معرفی کردند . اما این انتخابات کمی متفاوت به نظر می رسد .

در انتخابات مجلس با محوریت شورای ائتلاف اصولگرایان گرچه موتلفه ای ها هم در نشست های آنان شرکت می کردند و داعیه همراهی داشتند اما زمانی که کفه ترازو به نفع پایداری ها سنگینی کرد و موتلفه را نادیده گرفت تنها توانستند نبی حبیبی و فاطمه رهبر را به این لیست اضافه کنند . لیستی که هیچ کدام از اعضا نتوانستند یک کرسی در پارلمان داشته باشند . همین موضوع شاید انتخابات 96 را برای اصولگرایان و البته موتلفه ای ها جدی تر کرده است . در این میان اما موتلفه ای ها هم چندان کنش هایی برای همراهی با سایر طیف ها از خود نشان نمی دهند .

 

 

موتلفه در آشفتگی

 

 

موتلفه ای ها در اولین انتخابات ریاست جمهوری جلال الدین فارسی را  به عنوان نامزد حزب معرفی کردند . در دومین انتخابات هم علی اکبر پرورش و حبیب الله عسگراولادی دو تن از اعضای موتلفه بودند که برای انتخابات ریاست جمهوری کاندیدا شدند که البته حزب از محمد علی رجایی اعلام حمایت رسمی کرد . انتخابات مهر سال 60 هم بار دیگر پرورش و غفوری فرد کاندیدا شدند اما رای نیاوردند و سال 64 همین ماجرا با کاندیداتوری مجدد عسگراولادی تکرار افتاد و نشان داد افکار عمومی رغبت چندانی به موتلفه ای ها ندارند . از همین رو شاید بعد از آن به جز سال 80(کاندیداتوری غفوری فرد) اعضای حزب برای ریاست جمهوری نامزد نشدند. با این حال آن ها هنوز 7 ماه به انتخابات مانده باز هم هوای رفتن به پاستور دارند و اظهارات بادامچیان نشان می دهد با جدیت پیگیر حضور کاندیدای حزبی خود هستند .  احتمالا موتلفه اسلامی هم مدعی تازه ای برای حضور حزبی در انتخابات خواهد بود. هر چند آل اسحاق دیروز در گفت و گو با پایگاه خبری دیده بان ایران، حضور خود را مشروط کرد و به تعبیری دیگر کنار گذاشته شد.

 

 

تلاش باهنر برای لیدری

 

 

محمدرضا باهنر از دیگر مدعیانی است که تمایل دارد جناح چند پاره راست سیاسی را کارگردانی کند . او هوشمندانه از حضور در انتخابات مجلس دهم منصرف شد و از همان روزهای بعد از انتخابات 94 حرف ریاست جمهوری را پیش کشید . ماجرای لیست 30 نفره هم ابتدا از سوی باهنر ، دبیر کل جبهه پیروان خط امام و رهبری پیش کشیده شد .

در کنار همه فعالیت های موازی اصولگرایان ، نایب رئیس پیشین مجلس اولین بار کمال سجادی سخنگوی جبهه پیروان از تهیه لیست 30 نفره اصولگرایان برای انتخابات ریاست جمهوری پیش رو خبر داد و بعد از آن باهنر در نشست خبری خود اعلام کرد حتی حسن روحانی هم یکی از افراد لیست است که احتمال حمایت از او وجود دارد . گرچه بعد از آن حمیدرضا ترقی قرار گرفتن نام روحانی در لیست را تنها به دلیل اصرار باهنر دانست و گفت احتمال این حمایت بسیار ضعیف است اما تایید وجود چنین لیستی نشان می دهد که باهنر می خواهد برای فعالیت تشکیلاتی خود در زمان انتخابات امپراطوری راه بیندازد و در کنار گزینه های مورد نظر سایر اصولگرایان افراد مورد نظر خود را تحمیل کند .

بنابراین در ماه های آتی مشخص خواهد شد که گزینه های مد نظر باهنر و پیروانی ها چقدر با گزینه های سایر اصولگرایان قرابت خواهد داشت .

 

 

اتمام احمدی نژاد و قالیباف ، ظهور گزینه های تازه

 

 

گرچه احمدی نژاد سفرهای استانی –انتخاباتی خود را آغاز کرده بود و در لوای تبیین انقلاب اسلامی فعالیت انتخاباتی خود را ادامه می داد اما نهی رهبر معظم انقلاب همه معادلات تیم احمدی نژاد را بر هم زد . البته که بعد از انتشار این خبر در رسانه های رسمی مشخص شد رئیس دولت نهم و دهم بعد از نشست خصوصی با رهبر انقلاب باز هم به سفرهای خود ادامه داده است اما این در کلیت ماجرا تفاوتی ایجاد نکرد . به هر روی حذف زودهنگام احمدی نژاد تکلیف اصولگرایان را مشخص کرد .

 

 

گزینه های جدید

گزینه دیگری که تمایل زیادی برای حضور در انتخابات داشت محمدباقر قالیباف بود . قالیباف سال 92 حاضر به کناره گیری نشد و سال 84 هم یک بار شانس خود را امتحان کرد اما او همچنان اصرار دارد که مرد شماره یک انتخابات باشد . رو شدن پرونده فساد در شهرداری اما قطعا در تصمیم قالیباف موثر خواهد بود . چرا که او یک بار تجربه مناظره انتخاباتی با حسن روحانی را دارد و می داند که پرونده واگذاری املاک نجومی می تواند را اقبال عمومی به او موثر افتد . با کنار رفتن این دو گزینه مهم اسامی دیگری همچنان مطرح است. چهره های چون پرویز فتاح ، عزت الله ضرغامی و حتی شنیده نشان می دهد طیفی از اصولگرایان سرمایه گذاری بر روی مهرداد بذرپاش را هم آغاز کرده اند .

 

 

 

 

انتخابات دوازدهم در نبود چهره های شاخص

 

 

در میان حدس و گمان ها برای حضور یا عدم حضور چهره های سیاسی در انتخابات پیش رو گرچه تعدد گزینه ها از همین حالا واضح و مبرهن است اما یک پیش فرض همچنان باقی است . تاکتیکی که ناصر ایمانی آن را برای اولین بار مطرح کرد . ایمانی معتقد است که اصولگرایان تصمیم دارند با تعدد کاندیداها رای روحانی را بشکنند و انتخابات را به مرحله دوم برسانند در این صورت دو قطبی ایجاد شده می تواند با توجه به این که معمولا رئیس جمهوری کاندیدا با کاهش آرا در دوره دوم رو به رو است  بیشتر کند .

 

 

شورای شهر تهران ، تکرار دغدغه ای تاریخی

 

 

به گزارش پایگاه خبری  و تحلیلی دیده بان ایران، گرچه باهنر تاکید کرده بود که شورای شهر اولویت اصولگرایان است اما شواهد نشان می دهد که جناح تندرو اصول گرا بیشتر تمرکز خود را بر روی انتخابات ریاست جمهوری گذاشته تا روحانی اولین رئیس جمهوری 4 ساله باشد . همان طور که غلامرضا مصباحی مقدم در نشست خبر خود خبر داده اصولگرایان انتخابات شوراها را به درخواست احزاب این جناح در دستور کار جامعه روحانیت مبارز قرار داده اند. شورای شهر می تواند برای اصولگرایان موثر باشد چرا که پیش حضور احمدی نژاد در پاستور همراهان او در ابتدا راه را برای حضور در شورای شهر هموار و احمدی نژاد را به بهشت فرستادند. طیف احمدی نژاد و جامعه روحانیت شورای شهر را سکوی پرتاب خود در نظر گرفته اند. به نظر می رسد سه لیست در انتخابات شورای شهر اصول گرایان سر برآورد. سه لیست مجزا  در تهران به رهبری جبهه پیروان، حامیان احمدی نژاد، پایداری ها و موتلفه ترکیب انتخابات شورای شهر را تشکیل خواهند داد. 


 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر