کد خبر: 5059
A
یک نماینده مجلس توضیح می دهد:

بیشترین خرید و فروش رای در کدام انتخابات رخ می‌دهد؟

یک عضو کمیسیون امنیت ملی گفت: در حوزه انتخابات مجلس بیشترین خرید و فروش رای گزارش می‌شود و کمترین آن در انتخابات ریاست جمهوری است.

بیشترین خرید و فروش رای در کدام انتخابات رخ می‌دهد؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، حشمت الله فلاحت پیشه با اشاره به سیاست های کلی انتخابات از سوی رهبرمعظم انقلاب، تصریح کرد: نظام انتخاباتی در ایران با ساختار سیاسی و انتخاباتی ارتباط دارد. بحث ساختاری هم در دو حوزه وجود دارد یکی در حوزه تحزب در ایران و دیگری در حوزه نظام جامع انتخاباتی است.

وی ادامه داد: برای اینکه سیاست های کلان مدنظر رهبری و ابلاغی ایشان به نتیجه برسد باید دو اقدام صورت گیرد. ابتدا اینکه وزارت کشور و سایر دستگاهها به وظیفه خود در تقویت نظام حزبی و تحزب در کشور عمل کنند و احزاب واقعی و قانونی در کشور با عملکرد شفاف شکل بگیرد. دیگری اینکه لایحه نظام جامع انتخاباتی که در وزارت کشور هنوز متاسفانه معلق مانده زودتر تدوین و از سوی دولت به مجلس داده شود.

این نماینده مجلس، خاطرنشان کرد: در آن لایحه و در قالب نظام حزبی چند اقدام باید انجام شود. ابتدا شفاف سازی رفتار سیاسی در کشور است که افراد، افراد پر نوسانی در حوزه های مختلف نباشند و دوم شفاف سازی هزینه های انتخاباتی در کشور است که برخی از جریانات سیاسی، افراد و کاندیدا های مختلف هزینه های زیادی دارند که هیچ نظارتی بر آن صورت نمی گیرد و در انتخابات پول های کلانی توزیع و هزینه می شود.

فلاحت پیشه تاکید کرد: تا زمانیکه تحزب در کشور اجرایی نشود و نظام جامع انتخابات در کشور شکل نگیرد و تبدیل به قانون نشود این مشکلات وجود دارد.

وی با اشاره به خرید و فروش رای در انتخابات ها، اظهارداشت : یکسری از مشکلات در  جامعه وجود دارد و در کشور ما آرا کوچک زیاد است. در حوزه انتخابات مجلس بیشترین خرید و فروش رای گزارش می شود و کمترین آن در انتخابات ریاست جمهوری است و هر چه حوزه کلان تر باشد خرید و فروش کمتر است. 

این نماینده مجلس با اشاره به شیوه برگزاری انتخابات در کشورهای دیگر، خاطرنشان کرد: در تمام دنیا انتخابات مجلس ایالتی و یا استانی است. زمانیکه انتخابات ایالتی باشد کاندیداها باید بیش از چند صد هزار رای اخذ کنند تا بتوانند نماینده شود و در این شرایط دیگر برای افراد صرفه اقتصادی ندارد که بخواهند رای بخرند. اما در شرایطی که هنوز انتخابات مجلس در ایران بخشی و شهری است آن موقع شاید چند عدد رای و یا چند ده عدد رای هم صاحب نقش باشد و به همین دلیل شاهد هستیم که خرید و فروش  آرا بسیار جدی می شود. 

فلاحت پیشه تاکیدکرد: بنابراین به نظر بنده مهمترین راه برای مقابله با خرید و فروش رای استانی کردن انتخابات در ایران است که افراد نیازمند چند صد هزار رای باشند نه چند ده رای که آن را با خرید و فروش تامین کنند.

وی با اشاره به یکی از سیاست های ابلاغی انتخابات مبنی بر پاسخگویی مکتوب شورای نگهبان در خصوص دلایل ابطال انتخابات و رد صلاحیت داوطلبان، گفت: این موضوع پایان می دهد به یکسری از بحث هایی که معمولا شکل می گیرد و حقی ایجاد می کند برای کسانیکه احیانا رد صلاحیت شده اند. به اعتقاد بنده تلاش ایشان برای ساماندهی حوزه های اجرا و نظارت بر انتخابات است.

منبع: اعتماد آنلاین

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر