کد خبر: 50684
A

هاشم زایی: اصلاح‌طلبان؛ مرغ عزا و عروسی هستند/ رویکرد آقای روحانی اصلاح‌طلبی نیست/ برای جایگزینی وزیر اقتصاد هنوز مشورتی صورت نگرفته است

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: اگر آقای رئیس جمهور تیم اقتصادی خود را ترمیم کرده بود کار به اینجا نمی‌‌رسید که هر روز یک وزیر استیضاح شود.

هاشم زایی: اصلاح‌طلبان؛ مرغ عزا و عروسی هستند/ رویکرد آقای روحانی اصلاح‌طلبی نیست/  برای جایگزینی وزیر اقتصاد هنوز مشورتی صورت نگرفته است

به گزارش دیده بان ایران؛ عبدالرضا هاشم‌زایی، درباره استیضاح‌های مطرح شده در مجلس شورای اسلامی گفت: این استیضاح‌ها چند علت دارد. یک مساله آن عدم ارتباط و تعامل رئیس‌جمهور با مجلس در این چندسال گذشته است. مجلس احساس می‌کند که آقای رئیس جمهور به خواسته‌های مردم که به وسیله نماینده‌ها به دولت منتقل می‌شود، بی‌اعتنا است.

وی با اشاره به نطق نمایندگان مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: همه نمایندگان از آقای رئیس‌جمهور می‌خواهند که تیم اقتصادی تغییر کند و تیمی جدید با رویکردی دیگر وارد عرصه اقتصادی کشور شود که جسارت داشته باشند اما این کار انجام نمی‌شود، یعنی اگر آقای رئیس‌جمهور تیم اقتصادی خود را ترمیم کرده بود کار به اینجا نمی‌‌رسید که هر روز یک وزیر استیضاح شود.

این نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: وقتی طی یک هفته ارزش پول ملی به نصف می‌رسد، آیا افکار عمومی از پارلمان که نماینده مردم هستند نمی‌خواهند عکس‌العمل داشته باشند؟ رئیس‌جمهور که حاضر نیست حرف گوش کند، نماینده‌ها هم ابزاری جز سوال و استیضاح در دست ندارد و نمی‌توانند دستور اجرایی بدهند. بالاخره وزرایی که به هر نحوی مدیریت‌شان از نظر مجلس ضعیف است استیضاح‌شان مطرح می‌شود  و بعضا ممکن است برخی استیضاح‌ها از نظر سیاسی هم پررنگ باشد.

وی با بیان اینکه‌ استیضاح وزیر آموزش و پرورش فعلا به هر دلیلی منتفی شده است، خاطرنشان کرد:  آقای کرباسیان که استیضاح شد وزیری ستادی و آقای ربیعی وزیر اقتصاد میدانی بود. آخوندی و شریعتمداری هم وزرای اقتصاد میدانی هستند. باید دید با منتفی شدن استیضاح وزیر آموزش و پرورش آیا فیتیله این استیضاح‌ها پایین آمده یا اینکه همچنان ادامه دارد.

این عضو کمیسیون شوراها در پاسخ به این مساله که برخی معتقدند استیضاح پی‌درپی وزرا در راستای اهداف برخی گروه‌ها و افراد برای تحت فشار قرار دادن دولت است، اظهار کرد: آن گروه‌ها اینقدر قوی نیستند که بتوانند خط کلی را به مجلس بدهند، بالاخره باید زمینه‌ای باشد تا گروه‌هایی که این مسائل را تعقیب می‌کنند امکان عملیاتی کردن اهداف و نظراتشان وجود داشته باشد.

این عضو فراکسیون امید عنوان کرد: جریان اصلاحات مثل مرغی است که در عزا و عروسی سرش بریده می‌شود. ما احساس می‌کنیم که اکثریت قاطع  آرایی که آقای روحانی داشته رای اصلاح‌طلبان بوده است ولی رویکرد آقای روحانی اصلاح‌طلبی نیست.

وی با اشاره به جلسه سوال از رئیس‌جمهور گفت: اصلاح‌طلبان از رئیس‌جمهور سوال نکردند اما رای منفی به رئیس‌جمهور رای اصلاح‌طلبان بود. قانع نشدن صد و نود نفر نماینده شوخی نیست. اصلاح‌طلبان انتظار داشتند که آقای روحانی موانع را بگوید که به چه علت برجام شکست خورده است؟ آیا همه‌اش عوامل خارجی بود یا موانع داخلی هم بوده است؟ چرا وضعیت تعامل‌های بین‌المللی ما با کشور‌های منطقه به این شکل درآمده است.

بخش عمده مشکلات اقتصادی کشور مربوط به تحریم‌ها است

نماینده اصلاح‌طلب مردم تهران افزود: ما قبول داریم که سوءمدیریت هم در بحث اقتصاد کشور نقش داشته است اما به نظر من بخش عمده آن مربوط به تحریم‌ها و موانعی است که خارجی‌ها برای ما درست کرده‌اند. ما معتقد بودیم که آقای روحانی تا اندازه‌ای که افکار عمومی هم تاب تحملش را داشته باشند، باید موانع را بیان می‌کرد. وقتی موانع را نمی‌گوید و یک سخنرانی عادی که در خطبه‌های نماز جمعه می‌کنند را در مجلس ارائه می‌دهد درنتیجه مجلس هم عکس‌العمل نشان می‌دهد.

هاشم‌زائی در پاسخ به این سوال که اگر این رویکرد رئیس‌جمهور همچنان ادامه داشته باشد این رابطه به کجا ختم خواهد شد؟ گفت: به جایی ختم نمی‌شود، بلکه در اینصورت ایشان رئیس‌جمهوری خواهد بود با مقبولیت پایین؛ اما اطلاح‌طلبان به اندازه کافی از روحانی حمایت کرده‌اند و نمی‌خواهند در افکار عمومی بیشتر از این هزینه بدهند. وقتی نمایندگان تشخیص می‌دهند که از منافع ملی آنطوری که باید حفاظت نمی‌شود مجبوریم انتقاد کنیم. اصلاح‌طلبان از دولت حمایت کرده‌اند اما وکیل‌الدوله نیستند.

وی درباره جایگزینی وزیر اقتصاد تصریح کرد: برای جایگزینی وزیر اقتصاد هنوز مشورتی صورت نگرفته است. من احساس نمی‌کردم که کرباسیان در مجلس رای نیاورد چراکه فضا طوری بود که احساس می‌کردیم استیضاح وزیر اقتصاد رای نمی‌آورد و ایشان وزیر باقی می‌ماند اما اینطور نشد.

هاشم‌زایی گفت: به این دلیل که استیضاح کرباسیان با غافلگیری همراه بود هنوز گزینه‌ای که پررنگ باشد مطرح نشده و من هم نشنیده‌ام اما معتقدم که وزیر اقتصاد باید به شکلی انتخاب شود که در سوابق و تخصص مشرف به تیم اقتصادی باشد. من معتقدم در تیم اقتصادی دولت تنها وزیر است که می‌تواند مورد پرسش نمایندگان مجلس قرار بگیرد البته رئیس‌جمهور هم باید کمک کند و  رئیس و لیدر تیم اقتصادی باشد نه دیگرانی که مجلس نمی‌تواند از آن‌ها سوال کند.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر