کد خبر: 50800
A
مهدی مطهرنیا در گفت و گو تفضیلی با دیده بان ایران؛

سخنرانی های مرتبط با مسائل حاشیه ای کشورهای منطقه، از سوی رییس جمهور به نوعی "فرار رو به جلو" است/ رییس دولت اصلاحات موفق ترین رییس جمهور در سخنرانی های مجمع سازمان ملل بود

این تحلیلگر امور سیاسی با اشاره به این موضوع که در چند سال گذشته تمامی روسای جمهور پرداختن به مسائل حاشیه ای منطقه را جایگزین مسائل داخلی کرده اند بیان کرد: اکثر سخنرانی هایی از این دست به نوعی "فرار رو به جلو" تلقی می شود. جهان امروز، جهان آگاهی است. لایه های گوناگونی از جامعه درونی ما در مرز های جغرافیایی و منطقه ای، به این موضوع کاملا واقف هستند در همین رابطه نیز بسیاری از حاکمان و دولتمردانی که نمی توانند پاسخگوی حقیقی نیازهای جامعه خود باشند، "فرار رو به جلو" را انتخاب می کنند. و با ارائه شعارهای آرمانی با محوریت رودر رویی با دشمنان و رقبای خود، تلاش می کنند به فرافکنی های سیاسی روی آورند و به همین سبب زمینه ساز ایجاد فضای مناسب و ایجاد فشار بر ملت خود و فضاسازی برای استمرار قدرت خود نائل آیند.

سخنرانی های مرتبط با مسائل حاشیه ای کشورهای منطقه، از سوی رییس جمهور به نوعی "فرار رو به جلو" است/ رییس دولت اصلاحات موفق ترین رییس جمهور در سخنرانی های مجمع سازمان ملل بود

دیده بان ایران_ سپیده اجلالی: حاشیه نشست سازمان ملل همیشه برای ایران بحث برانگیز بوده و در تمام سالیان گذشته حضور روسای جمهور ایران در سازمان ملل با اما و اگر های فراوانی روبرو بوده است.

از همین روی و با توجه به نظر موافقان و مخالفان سفر روحانی به آمریکا؛ به نظر می‌رسد ششمین سفر رییس جمهورایران به نیویورک قطعی شده، اما زمان بندی دقیق این سفر هنوز به طور کامل مشخص نشده است. سفری که گفته می شود با توجه به خروج ترامپ از برجام و ریاست او بر شورای عالی امنیت سازمان ملل، حواشی بسیاری را به دنبال داشته باشد.

 

اما سوال مهمی که در این بین مطرح می شود این است که در حال حاضر با توجه به شرکت حسن روحانی در این اجلاس، او قرار است از چه راهکارها و ویژگی هایی برای بیان مشکلات کشور و اثبات حقانیت کشور در زمینه های متفاوت همانند برجام استفاده کند. در پاسخ به این پرسش مهم مهدی مطهرنیا، استاد دانشگاه و تحلیلگر امور سیاسی، به خبرنگار دیده بان ایران می گوید: آقای روحانی باید به این موضوع توجه زیادی داشته باشد که او رئیس جمهور ملت بزرگ ایران و میراث دار اعتماد ملتی است که دارای تاریخ و تمدن درخشان هزاران ساله هستند و بیش از آنکه در ساختار حکومتی ایران رسالت ملی داشته باشد، در ساختار ملی و مذهبی تمدن هزاره ایران ریشه دارد و باید قدرت ملی ملت ایران را به نمایش بگذارد و نظام برخاسته از انقلاب اسلامی را در چهارچوب و استمرار نظم حق طلبانه ملت ایران در تاریخ خود به سایر کشورهای حاضر معرفی نماید.

 

رئیس جمهور در واقع  بیشتر یک عنصر امنیتی است  تا فرهنگی سیاسی

 

وی ادامه داد: رئیس جمهور کشورمان بیش از آنکه یک عنصر سیاسی و فرهنگی باشد، یک عنصر امنیتی محسوب می شود و ادبیات او متوجه کاربرد گزاره های حقوقی در ساحت امنیت است و به نظر می رسد این چهره او را از جایگاه ملی خود دور می کند به همین دلیل؛ او باید در این شکل و شمایی که از خود به نمایش گذاشته است، اندکی تجدید نظر کند و آنرا در خدمت تصویری فربه تر و موثرتر در حوزه سیاسی و فرهنگی ملت ایران بازتعریف نماید.

سخرانی روحانی در مجمع عمومی سازمان ملل باید براساس بیان دیدگاه های منافع کشور تنظیم شود

 

این استاد دانشگاه همچنین خاطرنشان کرد: لذا از این رو، رییس جمهور در مرحله نخست بر اساس این باور باید در مجمع عمومی سازمان ملل متحد سخن بگوید که منافع ملی ایران و مصالح برخاسته از آئین مرکزی ایرانیان در شکل دادن به یک انقلاب بزرگی است که در راس آن "آزادی" است و تضمین کننده عدالت!!

 

سخرانی های مرتبط با مسائل حاشیه ای کشورهای منطقه؛ "فرار رو به جلو" است

 

این تحلیل امور سیاسی با اشاره به این موضوع که در چند سال گذشته تمامی روسای جمهور پرداختن به مسائل حاشیه ای منطقه را جایگزین مسائل داخلی کرده اند بیان کرد: اکثر سخنرانی هایی از این دست به نوعی "فرار رو به جلو" تلقی می شود. جهان امروز، جهان آگاهی است. لایه های گوناگونی از جامعه درونی ما در مرز های جغرافیایی و منطقه ای، به این موضوع کاملا واقف هستند  در همین رابطه نیز بسیاری از حاکمان و دولتمردانی که نمی توانند پاسخگوی حقیقی نیازهای جامعه خود باشند، "فرار رو به جلو" را انتخاب می کنند. و با ارائه شعارهای آرمانی با محوریت رودر رویی با دشمنان و رقبای خود، تلاش می کنند به فرافکنی های سیاسی روی آورند و به همین سبب زمینه ساز ایجاد فضای مناسب و ایجاد فشار بر ملت خود و فضاسازی برای استمرار قدرت خود نائل آیند.

 

این استاد دانشگاه همچنین گفت: بنابراین جهان امروز که در حال صف آرایی در برابر قدرت دولت هاست و در صورت خروج دولت ها از خمودگی های اجتماعی می تواند تبعات  سیاسی را به دنبال داشته باشد، در این صورت رویکردهای مشابه همین امر ایجاد خواهد شد.

"خاتمی" در مجمع سازمان ملل متحد با توجه به  گفت و گوی تمدن ها موفق تر از سایر روسای جمهور ایران بوده است

 

مطهرنیا در پاسخ به این سوال که به نظرشما کدام یک از روسای جمهور ایران توانسته است به نحو احسن از فرصت حضوردر اجلاس مهم سازمان ملل متحد استفاده کند، اظهار کرد: هرکدام از روسای جمهور کشور متناسب با زمان و شرایط خود، توانسته اند دستاوردهایی را داشته باشند. شهید رجائی؛ در سال های نخستین انقلاب اسلامی و در فضای ناشی از وقوع یک جمهوری نوپا در خاورمیانه، سخنرانی مبسوطی در مجمع عمومی سازمان ملل متحدد داشت و با اشاره به ظلم های ناشی از حرکت تمرکز ال گرای رژیم پهلوی به ویژه بعد از تحولات 42 به بعد، زمینه هایی را برای آشنایی بیشتر جامعه بین المللی با اوضاع آن زمان ایران فراهم کرده بود.

 

وی تصریح کرد: رهبری نظام جمهوری اسلامی ایران نیز این ارتباط و با توجه به مسائل مربوط به دفاع مقدس و جنگ تحمیلی عراق، زمینه هایی را فراهم ساخت اما در این میان پس از جنگ اکبرهاشمی رفسنجانی بود که براساس نگرش های اقتصاد محورانه خود در حوزه بین المللی تلاش کرد با ترفند عادی سازی روابط با کشورهای دنیا، جامعه ملل متحد را با وجهی از  چهره دیپلماتیک ایران آشنا کند که نمی خواهد صدور انقلاب را بر مبنای تحرکات انقلاب را برمبنای تعاملات بین المللی نشان دهد.

 

این تحلیلگر امور سیاسی بیان کرد: در میان روسای جمهور ما، محمد خاتمی به عنوان رئیس دولت اصلاحات توانست بیش از دیگران بدرخشد دلیل این درخشش نیز گفت و گو ویژه و فوری تحت عنوان گفت و گو تمدن ها بود. این گفت و گو زمانی مطرح شد که برخورد تمدن های هانتیگتون در صحنه های بین المللی جایگاه به خصوصی را در از ۀن خود کرده بود. خاتمی توانست از نظریه گفت و گو تمدن ها استفاده کند. ولی محمود احمدی نژاد نتوانست جامعه ملل متحد را با سخرانی های خود جذب کند اما متاسفانه با هیاهوهای خود رسانه های جهان را معطوف را مسائل بی پایه و اساس حاشیه ای کند.

مطهرنیا همچنین در پایان  اضافه کرد: اکنون نیز حسن روحانی بالغ بر 5 دوره است که در جامعه مجمع عمومی سازمان ملل متحد حضور یافته و همواره در تلاش بوده است تا با ایجاد نوعی اعتدال در سخنرانی های خود از هیاهو دوری کند و با رویکردی عمل گرایانه و پرایماتیسمی از این فرصت و حواشی آن جهت بیان مواضع جمهوری اسلامی ایران در دیپلماسی آشکار، به ویژه دیپلماسی پنهان بهره ببرد فلذا با توجه به این معنا می توان گفت که محمد خاتمی در مجمع سازمان ملل متحد با توجه به  گفت و گوی تمدن ها موفق تر از سایر روسای جمهور ایران بوده است.

 

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر