کد خبر: 50845
A
غرویان درباره اظهارنظر مداحان در ایام محرم به دیده بان ایران خبر داد؛

کار"مداح" تعیین مصداق های سیاسی نیست/ مگر یک مداح چقدر در رابطه با مسائل سیاسی اطلاعات دارد که نظر می دهد؟!/ دریافت حقوق نجومی مداحان نیاز به شفاف سازی دارد/ مردم در جلسات مداحان سیاسی شرکت نکنند

این تحلیل گر امور سیاسی درباره اظهارنظرها و سخنرانی های سیاسی مداحان در ایام محرم گفت: کار مداح، وابستگی سیاسی و جناحی نیست. مگر یک مداح به چه میزان در رابطه با مسائل سیاسی اطلاعات دارد. صحبت کردن درباره این حوزه ها مربوط به کارشناسان و متخصصان این عرصه است نه مداحی که تخصص او بیان ذکر مصیبت از امام حسین است. البته علاوه بر تمامی این مباحث، قضاوت کردن دیگران گناه نابخشودنی است. پس اگر مداحان از خاندان اهل بیت سخن می گویند، لازم است خلق و خوی خود را نیز متناسب با آن ها تنظیم کنند و به قضاوت دیگران نپردازند چرا که قضاوت ناعادلانه از جمله گناهان سنگین به شمار می رود.

کار"مداح" تعیین مصداق های سیاسی نیست/ مگر یک مداح چقدر در رابطه با مسائل سیاسی اطلاعات دارد که نظر می دهد؟!/ دریافت حقوق نجومی مداحان نیاز به شفاف سازی دارد/ مردم در جلسات مداحان سیاسی شرکت نکنند

دیده بان ایران_ سپیده اجلالی: "مداحان" طی سالیان گذشته اگرچه همواره در کنار مراسم‌ مذهبی و بخصوص ایام سوگواری امام حسین(ع) حضور داشته ‌و معنی پیدا می کردند. اما حالا چند سالی است که نقش‌آفرینی آنها به گونه‌ ای شده که برخی هشدار می‌دهند مداح ‌ها رسما جایگزین روحانیت شده‌ اند. ورود آنها به عرصه ‌های سیاسی و برخی استفاده‌ های جناحی از این تریبون‌ های مذهبی باعث شده تا بسیاری از علما روحانیون نسبت به عواقب این کار هشدار دهند.

اما با این حال این سوال همچنان وجود دارد که آیا یک "مداح" باید در مراسم و برنامه‌ های خود ورودی به عرصه سیاست داشته باشد یا خیر.

نظر مداحان مشهور درباره دخالت در امور سیاسی کشور

حاج منصور ارضی و سعید حدادیان از مشهورترین مداحان کشور اعتقاد دارند که مداحان حتماً باید در عرصه سیاسی کشور حضور فعال داشته باشند. در مقابل حسین هوشیار و نریمان پناهی نظر متفاوتی دارند و می‌گویند که منبر امام حسین محل تسویه حساب سیاسی نیست.

 

البته گفتن این موضوع هم حائز اهمیت است که دستمزد برخی از همین مداحانی که دخالت و اظهار نظر در امور سیاسی کشور را بر خود واجب کرده و این روزها به بهانه شرایط نامساعد اقتصادی دولت را مورد حمله قرار می دهند، نجومی است. تا جاییکه حداقل دستمزد یک مداح برای بیان یک شب ذکر مصیبت امام حسین(ع) یک میلیون تومان است.(معادل حقوق یک ماه کارگر)

 

هدف وسیله را توجیه می کند؟

 

به گزارش خبرنگار دیده بان ایران، شب گذشته یکی از مداحان در عزای حسینی برپا شده در میدان تجریش اقدام به تخریب دولت کرد.او حین خواندن ذکر مصیبت خطاب به حاظرین در جلسه گفت که "آقای روحانی غلط کرده است که برنامه هسته ای را متوقف کرده است." جمله ای که با .اکنش برخی از کاربران در شبکه های مجازی روبرو شد و برخی از آنها نوشتند که یک مداح مگر از روابط بین الملل یا مسائل هسته ای چقدر آگاهی دارد که اینگونه به رییس دولت منتخب مردم حمله می کند.؟!

 

حجت الاسلام و المسلمین محسن غرویان، استاد دانشگاه و تحلیلگر امور سیاسی، در رابطه با همین موضوع . حواشی بوجود آمده طی چند شب گذشته به خبرنگار دیده بان ایران می گوید: این موضوع بسیار ظریف است. از طرفی مداحان مطابق با منطق سخن می گویند و بر این عقیده استوارند که رسالت ما، از ظلم سخن گفتن است که این قبیل اظهارات مداحان تا به این اندازه درست وعقلایی است. اما از سوی دیگر برخی از آنها خلاف این امر، عمل می کنند.

وی خاطرنشان کرد: مداحان نمی توانند در خصوص تعیین و تشخیص مصادیق، دخالت کنند و در واقع می توان گفت آن ها اجازه ورود به این حوزه را ندارند. البته گفتنی است آن ها می توانند به طور کلی به ذکر مشکلات جامعه بپردازند اما حق دخالت در امور سیاسی و انتقادات تند را در خصوص مصادیق ندارند.

 

 

مداحان خلق و خوی خود را همانند اهل بیت کنند و به قضاوت دیگران نپردازند

 

غرویان همچنین ادامه داد: کار مداح، وابستگی سیاسی و جناحی نیست. مگر یک مداح به چه میزان در رابطه با مسائل سیاسی اطلاعات دارد. صحبت کردن درباره این حوزه ها مربوط به کارشناسان و متخصصان این عرصه است نه مداحی که تخصص او  بیان ذکر مصیبت از امام حسین است. البته علاوه بر تمامی این مباحث، قضاوت کردن دیگران گناه نابخشودنی است. پس اگر مداحان از خاندان اهل بیت سخن می گویند، لازم است خلق و خوی خود را نیز متناسب با آن ها تنظیم کنند و به قضاوت دیگران نپردازند چرا که قضاوت ناعادلانه از جمله گناهان سنگین به شمار می رود.

 

 

 

تکرار این اظهارنظرها، ماحصل اراده ای پنهان برای پیشبرد برخی اهداف است

 

این استاد دانشگاه در پاسخ به این سوال که چرا هیچ عزمی برای جلوگیری از اینگونه اظهارنظرها در نظر گرفته نمی شود، گفت: تکرار این اظهارنظرها، ماحصل اراده ای پنهان برای پیشبرد برخی اهداف است. پشت پرده تمامی این اظهار نظرها اراده و دست های پنهانی وجود دارد که متاسفانه تاکنون نه تنها متوقف نشده بلکه درحال زیاد شدن هم هست.

 

مردم نقش موثری در تکرار سخنرانی های مداحان دارند

 

این تحلیلگر امور سیاسی در مورد نقش مردم در تکرار اظهارنظرهای مداحان بیان کرد: مردم نقش موثری در تکرار این مسائل دارند لذا آنها باید در سخنرانی ها، مراسم مذهبی و هیئت های عزاداری به گوش باشند و هرزمان که مشاهده کردند مداح از وظیفه اصلی خود، یعنی ذکر مصیبت خارج شد، مجلس را ترک کنند تا با این کار نارضایتی خود از مراسم و قباحت کار مداح را نشان دهند.

 

دریافت حقوق نجومی مداحان نیاز به شفاف سازی دارد

 

غرویان در پایان با اشاره به دریافت دستمزد نجومی مداحان در ایام سوگواری سیدالشهدا گفت: مداحان در این ایام سوگواری را جایگزین درآمدزایی های کلان کرده اند لذا باید درباره درآمدهای نجومی و کلان مداحان بررسی هایی از سوی مسئولان مربوطه صورت گیرد سپس؛ نتیجه حاصل از این بررسی ها در اختیار مردم قرار گیرد تا اصطلاحاً شفاف سازی در خصوص یکی از ارکان دریافت حقوق نجومی صورت گیرد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر