کد خبر: 51287
A

توصیه زیباکلام به روحانی : نقش جهانگیری را در دولت افزایش دهید

به طور کلی رضایت بیشتری نسبت به دولت اول آقای روحانی وجود داشت و به همین دلیل هم همه از آقای روحانی در انتخابات حمایت کردند و امید داشتند که دولت دوم به مراتب کارآمد‌تر شود. شاید بخشی از این به نقش آقای جهانگیری در دولت یازدهم مربوط می‌شود. آقای جهانگیری در دولت اول آقای روحانی بسیار فعال‌تر بودند، اما در این دولت نقششان کمتر شده است. من همیشه درباره آقای جهانگیری یک مثالی می‌زنم و میگویم ایشان مثل یک تریلی هجده چرخ است که می‌تواند ۵۰ تن بار با خود حمل کند. در دولت اول آقای روحانی، آقای جهانگیری حدود ۴۰-۴۵ تن بار حمل می‌کردند، اما در دولت دوم بیشتر از ۱۰ تن بار حمل نمی‌کند. یعنی یک چیزی حدود ۸۰ درصد ظرفیت آقای جهانگیری به کار گرفته نشده است.» منبع

توصیه زیباکلام به روحانی : نقش  جهانگیری را در دولت افزایش دهید

دیده بان ایران :صادق زیباکلام استاد دانشگاه در گفتگویی  در خصوص نامه اخیر روحانی به علی لاریجانی مبنی بر اینکه بعد از بازگشت از نیویورک، تغییرات در کابینه را اعلام می‌کند، اظهار کرد: «یک تصوری در کشور ایجاد شده است مبنی بر اینکه آقای روحانی باید تغییراتی اعمال کنند، اما هیچ کس به درستی و دقیق نمی‌داند که این تغییرات چه هستند و فقط می‌دانند و باور دارند که باید تغییراتی صورت بگیرد. از طرف دیگر یک تصوری در فضای کشور به وجود آمده که برخی معتقدند که آقای روحانی در اعمال تغییرات، تعلل دارند و چرا تغییرات لازم را اعمال نمی‌کنند. به خصوص در خصوص وزارتخانه‌هایی که وزیر ندارند یا وزارتخانه‌های مانند وزارت صمت که انتقاد‌های زیادی به عملکرد آقای شریعتمداری مطرح است.» 

 

زیباکلام ادامه داد: «حالا به نظر می‌رسد که آقای روحانی با نامه‌ای که به آقای لاریجانی نوشتند، سعی دارند که کمی فضا را مدیریت کنند تا نوعی امید در جامعه ایجاد شود و از آقای لاریجانی خواسته اند که کمی در خصوص استیضاح‌ها و طرح سوالات دست نگه دارند تا ایشان از نیویورک برگردند و لیست تغییرات را اعلام کنند. 

 

این تحلیلگر مسائل سیاسی در پاسخ به این سوال که چرا  دولت دوم روحانی تا این اندازه منفعل و بی تحرک است، اظهار کرد: «به طور کلی رضایت بیشتری نسبت به دولت اول آقای روحانی وجود داشت و به همین دلیل هم همه از آقای روحانی در انتخابات حمایت کردند و امید داشتند که دولت دوم به مراتب کارآمد‌تر شود. شاید بخشی از این به نقش آقای جهانگیری در دولت یازدهم مربوط می‌شود. آقای جهانگیری در دولت اول آقای روحانی بسیار فعال‌تر بودند، اما در این دولت نقششان کمتر شده است.

 

 

من همیشه درباره آقای جهانگیری یک مثالی می‌زنم و میگویم ایشان مثل یک "تریلی هجده چرخ" است که می‌تواند ۵۰ تن بار با خود حمل کند. در دولت اول آقای روحانی، آقای جهانگیری حدود ۴۰-۴۵ تن بار حمل می‌کردند، اما در دولت دوم بیشتر از ۱۰ تن بار حمل نمی‌کند. یعنی یک چیزی حدود ۸۰ درصد ظرفیت آقای جهانگیری به کار گرفته نشده است.»

 

 

زیبا کلام  عنوان کرد: «شاید اگر یک تغییر و تحولی به وجود بیاید که آقای جهانگیری نقش بیشتری داشته باشد و برخی افراد مانند آقای واعظی که در این دولت اختیارات بسیاری دارند، نقششان کمتر شود و ما به همان مدل و الگوی دولت یازدهم برگردیم، بخشی از مشکلات حل خواهد شد و دولت تحرک بیشتری پیدا خواهد کرد.

 

 البته باز هم می‌گویم که این صرفا محدود به بخشی از مشکلات است که دولت در آن نقش دارد و نباید اینگونه تصور کرد که دولت می‌تواند تمام مشکلات را با تغییراتی در هیات دولت رفع کنند.» 

 

این استاد دانشگاه در خصوص این تفکر که میان توده مردم وجود دارد و تنها مقصر را دولت می‌دانند و اصلا امید خاصی به آن ندارند و بسیار ناامید و بدبین هستند، عنوان کرد: «دلیل این اتفاق، فعالیت‌های رسانه ملی و تریبون‌های نماز جمعه است. متاسفانه این‌ها مداوم در حال تبلیغ علیه دولت هستند و تاکید دارند که «آی مردم این وضعی که درست شده نتیجه اقدامات و تصمیم‌های اشتباه دولت بوده» در حالی که بسیاری نخبگان و اقتصاددانان می‌دانند که اینگونه نیست و سایر نهاد‌های قدرت نقش به سزایی در وضعیت فعلی دارند.

 

اما با اینحال بخشی از مردم به شدت تحت تاثیر صدا و سیما و ائمه جمعه هستند و این موجب شده که جو ناامیدی و بدبینی در کشور به خصوص در لایه‌های توده مردم افزایش پیدا کند.» او ادامه داد: «من همیشه تاکید داشتم که آقای روحانی باید با مردم صحبت کنند و واضح و مشخص از مشکلات و موانع بگویند، اما اینکار را انجام ندادند و حالا دیگر این مسئله کمکی نمی‌کند. یعنی اگر الان آقای روحانی بیایند و با مردم حرف بزنند هم مانند قبل نمی‌تواند تاثیرگذار باشد.

 

 زیرا دیگر کار به جایی رسیده است که مردم را نمی‌توان با گفتاردرمانی آرام کرد یا جو ناامیدی و بدبینی در کشور را کاهش داد. الان مردم نیاز دارند که اقدامات عملی ببیند و آقای روحانی باید سعی کند یک برگه برنده رو کند و تحولی در این وضعیت فعلی ایجاد کند

 

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر