کد خبر: 51476
A

قاسمی: بحث نفت در برابر غذا را رد می‌کنم/ پیشنهادهای فعلی اروپا از تضمین کافی برخودار نیست

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: امیدوارم دلارهای نفتی و زد و بندهای سیاسی و اقتصادی با کانون‌های توطئه، تزویر و پرورش تروریسم مانع مبارزه جدی جامعه جهانی با مسئله تروریسم نباشد.

قاسمی: بحث نفت در برابر غذا را رد می‌کنم/ پیشنهادهای فعلی اروپا از تضمین کافی برخودار نیست

به گزارش دیده بان ایران؛ بهرام قاسمی پیش از ظهر امروز در نشست خبری خود با اصحاب رسانه، در ابتدای سخنان خود حادثه تروریستی اهواز را که منجر به شهادت و مجروح تعدادی از هم‌وطنان اهوازی شد، تسلیت گفت و اظهار داشت: به خانواده شهدا تسلیت عرض می‌کنم و برای آنها آرزوی صبر کرده و برای مجروحان از درگاه خداوند منان آرزوی شفای عاجل داریم.

امیدوارم دلارهای نفتی و زد و بندهای سیاسی مانع مبارزه جدی با تروریسم نباشد

وی ادامه داد: همانطور که بارها مطرح کردیم مسئله تروریسم نیازمند اجماع جهانی است و همه کشورها باید در مبارزه با این پدیده شوم اقدام کنند. آنچه که در منطقه ما شکل گرفته نیازمند برخورد جدی است. امیدوارم دلارهای نفتی و زد و بندهای سیاسی و اقتصادی با کانون‌های توطئه، تزویر و پرورش تروریسم مانع مبارزه جدی جامعه جهانی با مسئله تروریسم نباشد.

این دیپلمات عالی‌رتبه کشورمان از خیل عظیم ابراز همدردی‌ها و محکومیت‌ها از سوی مقامات عالی‌رتبه کشورها با دولت و ملت ایران درخصوص حادثه تروریستی اهواز تشکر و تصریح کرد: می‌توان این مسئله را طلیعه روشنی دانست که جامعه جهانی نسبت به تروریسم و این گونه اقدامات خشن هوشیار است و عزم خود را برای همکاری با تروریسم نشان می‌دهد.

بحث نفت در برابر غذا یا هر تعبیر دیگری را رد می‌کنم

قاسمی درباره ایجاد سازوکار ویژه مالی و اینکه برخی منتقدان می‌گویند این طرح همان نفت در برابر غذا است، خاطرنشان کرد: روند مذاکرات با اتحادیه اروپا و دو شریک دیگر یعنی چین و روسیه بعد از ۱۸ اردیبهشت و خروج آمریکا از برجام آغاز شد، ادامه داشته و دارد و ما در بخش‌های زیادی با سازوکارهای مشخصی بعد از آمد و شدها و بحث‌های زیادی که صورت گرفت، به تفاهماتی نزدیک شدیم.

وی با اشاره به نشست نیویورک ابراز داشت: بعد از نشست نیویورک قرار شد در برخی بخش‌ها، کارها تکمیل شود که بنا به شرایط و دلایل خاص بود. فشارهای امریکا برای ممانعت از همکاری با ایران دارد و هزینه‌ها و وقت بسیاری برای این منظور صرف می‌کند، تا حدود زیادی سازوکارها و مذاکراتی که میان ایران و اتحادیه اروپا مطرح بوده و هست، زیاد علنی نشده و نخواهد شد که بنا به مصالح ملی و تلاش معاندینی است که درصدد تخریب این رابطه و سازوکارهایی هستند که می‌تواند خلا وجود و کارشکنی‌های امریکا را پر کند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی افزود: کسانی که در این باره اظهارنظر می‌کنند و تعابیر خاصی دارند، فکر می‌کنم گمانه‌زنی می‌کنند و اطلاع دقیقی از مکانیزم‌ها ندارند. من بحث نفت در برابر غذا یا هر تعبیر دیگر را رد می‌کنم.

پیشنهادات فعلی اروپا از تضمین کافی برخودار نیست

قاسمی در پاسخ به این سوال که اگر مکانیزم پیشنهادی ۱+۴ تامین‌کننده منافع ایران نباشد، ایران از برجام خارج خواهد شد؟ بیان کرد: تفاهم اولیه‌مان با اتحادیه اروپا و دیگر شرکا به خاطر اصرار آن بود که روند قبلی درخصوص برجام ادامه یابد. در این باره تفاهم کردیم که ۱+۴ بتواند خواسته‌های جمهوری اسلامی را تامین کند. بر این قول و خواسته خود پافشاری می‌کنیم و امیدواریم براساس روند موجود، پایبندی‌مان را حفظ کنیم ولی اگر اتحادیه اروپا و دیگران نتوانند خواسته ایران را تامین کنند، این مسئله می‌تواند موجب بازنگری در تصمیم ایران شود و جمهوری اسلامی راهی که به مصلحت کشور است، بپیماید.

وی در پاسخ به این سوال که آیا ایران از مکانیزم‌های سازوکار ویژه مالی ۱+۴ آگاهی دارد؟ یادآور شد: طبیعی است که ما از روند و سازوکارهای مذاکرات آگاهی کامل داشته باشیم و پیرامون این بسته‌ها مدت‌ها است که مذاکره می‌کنیم و آگاهی لازم در بخش‌های مختلف ایران وجود دارد. پیشنهاداتی وجود داشته که احساس شده ناکارامد است یا از تضمین کافی برخودار نیست که در این باره تفاهم شده در مورد این نوع از موضوعات که دارای ابهام بوده بحث شود.

واکنش به حمله موشکی امروز سپاه علیه مواضع تروریست‌ها

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال که آیا ایران درخواستی مبنی بر بازرسی از زرادخانه‌های اسرائیل ارائه خواهد داد؟ عنوان کرد: با توجه به عناد و خصومت و اشغالگری اسرائیل، دستورکار اسرائیل تخریب چهره ایران و عناد با ملت ایران است که نهایتا تاکنون نیز موفقیت چندانی برای نخست‌وزیر این رژیم به همراه نداشته است. بحث هسته‌ای رژیم اشغالگر بحث مهمی است که کشورهای زیادی در جهان در این باره حساسیت دارند و نهایتا این کار باید رخ بدهد و این وضعیت در این باره نمی‌تواند پایدار باشد.

قاسمی درباره پیام حمله موشکی امروز سپاه گفت: اگر قرار بود پیام‌ها بیان شود احتمالا سپاه در اطلاعیه‌ای که داد همه پیام‌های خود را منتشر می‌کرد. هر اقدامی که چه توسط نیروهای مسلح و چه توسط سیاستمداران صورت بگیرد، حاوی پیام است. اما آنچه در این باره می‌توان گفت عزم راسخ جمهوری اسلامی در مبارزه مستمر، پایدار و جدی علیه کانون‌های پرورش، تولید، تسلیح و آموزش تروریسم در سطوح و طیف‌های مختلف است. این عزم امروز از سوی نیروهای جان برکف سپاه دیده شد.

خشونت‌طلبان بصره از کانون‌هایی دستور می‌گیرند

وی درباره بسته شدن سرکنسولگری آمریکا در عراق اظهار داشت: سیاست آمریکا در منطقه و عراق و همچنین ایران روشن است. آمریکایی که با شعار ثبات و ایجاد امنیت به عراق حمله کرد، امروز شاهدیم پس از گذشت سالیانی بیش از گذشته، منبع و مروج خشونت و بی‌ثباتی در عراق است. هدف اقدام اخیر امریکا ایجاد مشکل برای دولت عراق در این برهه خاص و اتهام‌زنی به ایران است.

سخنگوی وزارت امور خارجه اضافه کرد: ایران خود در بصره قربانی اقدام‌های خشن بود که از سوی کانون‌های دیگر دستوراتی گرفتند. اسنادی که به ما رسیده گویا این دخالت و برخورد ناشایست و محکوم است. امیدواریم طی روزهای آینده دولت جدید عراق براساس خواست مردم این کشور شکل بگیرد و این دولت با توان بیشتری برای در جهت ثبات، امنیت و توسعه عراق تلاش کند.

زائران با ۳۰۰ هزار تومان ویزا و هزینه‌های قانونی سفر اربعین را پرداخت می‌کنند

قاسمی درباره آخرین اقدامات وزارت امور خارجه درباره راهپیمایی اربعین تصریح کرد: درباره تعداد زائرین اطلاعی ندارم زیرا این راهپیمایی مردمی است و ایران افراد را اعزام نمی‌کند. مجموعه مسائل اربعین در ستادی زیر نظر وزارت کشور و با حضور ارگان‌های مرتبط زیادی مورد پیگیری قرار می‌گیرد. نمایندگی‌های ما در عراق از مدت‌ها پیش تدارکات خاص خود را اندیشیده‌اند.

وی ادامه داد: یکی از بحث‌ها پرداخت هزینه ویزا به صورت ارزی بود که با تمهیدات صورت گرفته این مسئله حل شده است و ایرانیان با پرداخت مبلغی حدود ۳۰۰ هزار تومان هم ویزا را دریافت کرده و هم سایر هزینه‌های قانونی که در بدو ورود باید پرداخت شود را می‌پردازند.

تماس‌ها برای آزادی صیادان بوشهری ادامه دارد

این دیپلمات عالی‌رتبه کشورمان درباره وضعیت صیادان دستگیرشده بوشهری توسط امارات خاطرنشان کرد: اطلاعات جدیدی در این باره وجود دارد. تماس‌ها ادامه دارد. نمایندگی‌های ایران در امارات پیگیر مسئله هستند. امیدواریم هرچه زودتر این مسئله حل شود.

تلاش وزارت خارجه برای بازگرداندن عناصر گروه‌ تروریستی حادثه اهواز

قاسمی درخصوص اقدامات دیپلماتیک و حقوقی وزارت امور خارجه در پی حادثه تروریستی اهواز ابراز داشت: تمامی اقداماتی که به وزارت امور خارجه مربوط می‌شد، صورت گرفته است اعم از مراجعه به سازمان‌های بین‌المللی و مراجعه به کشورهای خاص برای بازگرداندن برخی از عناصر گروه‌های تروریستی که در این باره نقش داشتند. ما این اقدامات را با جدیت تمام دنبال می‌کنیم و اجازه نمی‌دهیم حقی از ملت ایران و شهدای این فاجعه و خانواده‌هایشان ضایع شود.

وی با بیان اینکه کار ما آغاز شده است، عنوان کرد: امیدواریم با جمع‌آوری اسناد، مدارک و شواهد اقدامات‌مان به گونه‌ای باشد که کشورهای دیگر با تیزبینی و دقت بیشتر نسبت به گروه‌های تروریستی‌ که در این کشور سکنی گزیده‌اند، برخورد کنند. این موضوعی نیست که ایران به سادگی از آن بگذرد. ما در ابتدای راه هستیم و راه را ادامه خواهیم داشت و بازدارندگی لازم را نسبت به گروه‌های تروریستی و کانون‌های تولید، ترویج و تبلیغ تروریسم را به وجود خواهیم آورد. ایران بسیار جدی و راسخ‌تر از همیشه اقدام خواهد کرد.

همه می‌دانند موضع ایران نسبت به رژیم صهیونیستی چیست

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره پیشنهاد میانجیگری روسیه میان ایران و اسرائیل یادآور شد: ایشان لطف دارد ولی همگان می‌دانند موضع ایران نسبت به رژیم صهیونیستی چیست. موضع ما همه چیز را روشن نگه می‌دارد.

قاسمی در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر توافق نفتی ایران و اتحادیه اروپا که در آینده نزدیک امضا خواهد شد، بیان کرد: یکی از موضوعات اساسی میان ایران و اتحادیه اروپا صادرات نفت ایران است. گام‌ها رو به جلو و سازوکارها تا حد زیادی نهایی شده است. یکی از بخش‌هایی است که در گفت‌وگو با اتحادیه اروپا، خوب پیش رفته و سازوکارهای آن تنظیم شده است و امیدواریم در کنار سازوکارهای دیگر که باید تنظیم شود، بتواند به شکل مطلوب اجرایی شده و بتواند شکل واقعی و عملی به خود بگیرد.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر