کد خبر: 51494
A

علی لاریجانی: آمریکایی‌ها در اعمال تحریم‌ها علیه ایران موفق نخواهند بود/ دو نرخی شدن ارز رانت‌هایی ایجاد می‌کند

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: تحریم‌های آمریکا نامردانه، همه جانبه و موثر است البته این کشور در اعمال این تحریم‌ها موفق نخواهد بود اما کار خود را انجام می‌دهد.

علی لاریجانی: آمریکایی‌ها در اعمال تحریم‌ها علیه ایران موفق نخواهند بود/ دو نرخی شدن ارز رانت‌هایی ایجاد می‌کند

به گزارش دیده بان ایران، نشست امروز (دوشنبه، 9 مهرماه) کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی، وزیر جهاد کشاورزی، وزیر صنعت، معدن و تجارت، رئیس سازمان امور مالیاتی کشور و تولیدکنندگان صنایع غذایی برگزار شد.

 علی لاریجانی در این نشست با بیان اینکه شرایط کشور، شرایط متفاوتی نسبت به گذشته شده که شاید در تاریخ پس از انقلاب چنین وضعیتی وجود نداشته است، گفت: تحریم‌های آمریکا نامردانه، همه جانبه و موثر است البته این کشور در اعمال این تحریم‌ها موفق نخواهد بود اما کار خود را انجام می‌دهد لذا باید موضوع را درست فهمید و دولت و بخش خصوصی با یکدیگر در این موضوع همفکر باشند، بنابراین این تصوری که برای آمریکایی‌ها به وجود آمده که با اعمال تحریم‌ها می‌توانند بر روی اراده ملت تأثیر بگذارند ناموفق خواهند بود.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بسیاری از کشورها رفتارهای آمریکا را قبول ندارند، افزود: بخش دیپلماسی کشور و تمام نهادهای دیگر برای اینکه این معضل در کشور رفع شود تلاش می‌کنند.

دولت نباید از مصوبه پرداخت مشوق های صادراتی تخلف کند

وی با تأکید بر اینکه موضوع تولید برای مسئولان کشور یک مسئله مهم است، ادامه داد: برای مشکلاتی که در بخش تولید کشور وجود دارد باید راه‌حلی اتخاذ شود و نباید اجازه داد نظم در کشور به هم بریزد.

دکتر لاریجانی با بیان اینکه سال گذشته مجلس مصوب کرد که درصدی از واردات به عنوان مشوق صادراتی به بخش صادرات اختصاص یابد، تصریح کرد: دولت نباید از این مصوبه تخلف کند و کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی باید پیگیری کند تا منابعی که در مجلس برای پشتیبانی از صادرات در نظر گرفته تأمین شود تا بخش‌های صادراتی کشور ناتوان نشوند.

دولت باید درباره اتخاذ تصمیم‌های خود با بخش خصوصی مشورت کند

رئیس نهاد قانون گذاری کشورمان، با بیان اینکه دولت باید درباره اتخاذ تصمیم‌های خود با بخش خصوصی مشورت کند، افزود: مجلس از ظرفیت‌های بخش خصوصی در بخش‌های مختلف استفاده می‌کند و حتی در آیین‌نامه داخلی ذکر شده که در صحن علنی در کنار نماینده دولت، نماینده بخش خصوصی نیز می‌تواند نظرات خود را بیان کند.

وی ادامه داد: اگر وزارتخانه‌ها نیز با مشورت بخش خصوصی تصمیم‌های خود را اتخاذ کنند پسندیده است و اگر استفاده از مشورت‌های بخش خصوصی به قانونگذاری نیاز دارد بخش خصوصی می‌تواند پیشنهاد خود را به مجلس ارائه دهد تا تبدیل به یک قانون شود.

تسهیلات بانک‌ها باید به سمت بخش کشاورزی و صنعت سوق داده شوند

دکتر لاریجانی با انتقاد از صدور بخشنامه‌های شبانه اظهار داشت: در خصوص صدور بخشنامه‌ها باید با بخش خصوصی مشورت شده و به آنها زمان مورد نیاز برای تطابق با بخشنامه داده شود تا افراد بتوانند وضعیت خود را با شرایط جدید سامان دهند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برای سرمایه در گردش کارخانه‌ها با قیمت کنونی ارز باید تدبیر بیشتری شود، افزود: تسهیلات بانک‌ها باید به سمت بخش کشاورزی و صنعت سوق داده شوند و بیشتر تسهیلات به این بخش اختصاص داده شود البته به صورت طبیعی بانک‌ها علاقه دارند که تسهیلات را به بخش‌های بازرگانی که سود بیشتری دارد اختصاص دهند لذا باید بانک‌ها در این بخش الزام شوند تا تسهیلات بیشتری در اختیار بخش کشاورزی و صنعت قرار دهند.

بانک‌ها در درون خود مشکلاتی دارند

وی ادامه داد: باید به سرمایه در گردش بخش‌های تولیدی توجه بیشتری شود و برای الزام بانک‌ها می‌توان در شورای هماهنگی اقتصادی سران سه قوه تدبیری اندیشید البته بانک‌ها در درون خود مشکلاتی دارند اما در شرایط فعلی حتی می‌توان یارانه‌هایی به تولیدکنندگان اختصاص داد تا سرپا مانده و مشکل کارگری پیدا نکنند.

دکتر لاریجانی اظهار داشت: اگر امکان‌پذیر باشد می‌توان منابعی از صندوق توسعه ملی برای کمک به بخش تولید اختصاص داد.

مالیات بر ارزش افزوده در کمیسیون اقتصادی مراحل نهایی خود را طی می‌کند

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مالیات بر ارزش افزوده در کمیسیون اقتصادی مراحل نهایی خود را طی می‌کند، تأکید کرد: کمیسیون بر اساس زمانبندی تعیین شده گزارش لایحه مالیات بر ارزش افزوده را به مجلس ارائه نداد اما موضوع صندوق مکانیزه فروش در دستور کار مجلس است و لایحه مالیات بر ارزش افزوده در مراحل نهایی بوده و در دستور کار مجلس قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه در خصوص برخوردهای تعزیراتی در برخی مواقع بی‌دقتی‌هایی صورت گرفته است، افزود: سازمان تعزیرات بخشی از بدنه دولت بوده و خود دولت باید آن را هماهنگ کند و ارتباطی با قوه قضائیه ندارد.

شرکت‌های بنام که شناسنامه درستی دارند کالاها را انبار نمی‌کنند

دکتر لاریجانی با تأکید بر اینکه شرکت‌های بنام که شناسنامه درستی دارند کالاها را انبار نمی‌کنند، ادامه داد: برخی انبارها در این بخش تخلفاتی انجام داده‌اند لذا باید همیت ملی در کشور ایجاد شود تا در این شرایط همه به یکدیگر کمک کنند و اگر بخشی نیازهای مردم را انبار کنند امری پسندیده نبوده و خیانت به مردم بوده که به آنها صدمه می‌زند.

رئیس مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: باید نظم بیشتری در خصوص انبارهای کالا ایجاد شود و به وزیر دادگستری تأکید شود که دقت بیشتری در این بخش داشته باشد.

باید فکری به حال بدهی به کارخانه‌ها کرد

وی با بیان اینکه مشکلاتی در حوزه تولید آب معدنی و روغن ایجاد شده است، افزود: قیمت محصولات پتروشیمی افزایش یافته و کارخانه‌های تولید آب معدنی و روغن دچار مشکل شده‌اند که باید دقت لازم در این بخش صورت گرفته و تجدیدنظر شود.

دکتر لاریجانی با تأکید بر اینکه اگر پتروشیمی‌ها با قیمت واقعی محصولات خود را در اختیار تولیدکنندگان قرار نداده اند باید لحاظ یا از سویی دیگر به آنها کمک شود، ادامه داد: باید فکری به حال بدهی به کارخانه‌ها کرد و باید ارزیابی شود که مکانیزم حل بدهی‌هایی که برای کارخانه‌ها دست و پاگیر شده چیست و اگر در دولت و شورا بتوان در این بخش حمایتی از کارخانه‌ها انجام داد حتما این اقدام صورت می‌گیرد.

دو نرخی شدن ارز رانت‌هایی ایجاد می‌کند

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تک نرخی شدن ارز در حال حاضر در کشور مطرح است، تصریح کرد: استدلال‌های کافی برای اینکه نرخ ارز دو نرخی نباشد وجود داشته چرا که دو نرخی شدن ارز رانت‌هایی ایجاد می‌کند اما شرایط بازار وضعیت طبیعی نداشته و عوامل مختلفی روی آن تأثیر گذاشته است و مجموعه اقتصاددان‌ها معتقد هستند که وضعیتی که در بازار غیرثانویه به وجود آمده معلول شرایط اقتصادی کشور نبوده و شرایط دیگری این وضعیت را تحمیل می‌کند بنابراین باید با نظاماتی این دو بخش به یکدیگر نزدیک شوند.

وی با تأکید بر اینکه پیمان‌سپاری که برخی آن را حالت مضیقه برای خود می‌دانند مسئله‌ای دائمی نخواهد بود، افزود: در شرایط فعلی چاره‌ای جز پیمان‌سپاری نبود به ویژه برای کسانی که صادرات به عراق و افغانستان دارند البته بحث‌هایی شده تا این افراد بتوانند با ارزهای بومی این کشورها فعالیت‌های خود را انجام دهند.

نباید شبه انحصار در تولید مرغ اجداد وجود داشته باشد

دکتر لاریجانی در خصوص مشکلات اجرای بند (و) تبصره 16 قانون بودجه سال 97 در خصوص بخشودگی سود و جرایم بانکی ادامه داد: این قانون باید حتماً اجرا شود و موارد بخشودگی حتما انجام شود و اگر تعمدی اجرا نشده جلوی آن گرفته شود و بخش نظارتی روی آن اعمال شده و در صورت نیاز ماده 236 آیین‌نامه داخلی در این خصوص اجرا و با متخلف بررسی شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نباید شبه انحصار در تولید مرغ اجداد وجود داشته باشد، اظهار داشت: اگر زمینه‌ای برای فعالیت‌ها و سرمایه‌گذاری دیگران در تولید مرغ اجداد وجود داشته باشد باید شرایط آن فراهم شود و شرایط مساوی برای همه فراهم شود و بنیاد شهید نیز در تولید این مرغ باید با سایر شرکت‌ها رقابت کند.

زمان‌بندی و ساماندهی در خصوص واردات با نرخ ارز گذشته صورت گرفته است

وی با تأکید بر اینکه زمان‌بندی و ساماندهی در خصوص واردات با نرخ ارز گذشته صورت گرفته است، افزود: باید قبول کرد زمانی که بازار ثانویه ایجاد شده و رسمی می‌شود کالاها نیز بر اساس بازار ثانویه به فروش می‌رسد بنابراین اجناسی که در گذشته وارد شده و به فروش رسیده شامل پرداخت مابه‌التفاوت نمی‌شوند اما افرادی که اکنون می خواهند کالاهای خود را به فروش برسانند باید مابه‌التفاوت را پرداخت کنند.

دکتر لاریجانی با بیان اینکه کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی باید جلساتی برگزار کرده و به راه‌حل‌ها در خصوص کمک به صنایع غذایی کشور برسند، ادامه داد: برخی موضوعات موقتی و اجرایی است که تولیدکنندگان می‌توانند این موضوعات به وزیر جهاد کشاورزی و وزیر صنعت، معدن و تجارت ارائه دهند تا در دولت اصلاح شود و اگر موضوعات به هماهنگی‌هایی نیاز دارد در شورای هماهنگی اقتصادی قوای سه‌گانه مطرح می‌شود.

کشاورزی و صنایع غذایی جزو اولویت‌های کشور است

وی تأکید کرد: در حال حاضر مشکل برای تمام کشور به وجود آمده که باید با امیدواری این مسائل را دنبال کرده و باید بدانند که همه به دنبال رفع این مشکلات هستند که اگر راه‌حلی برای رفع آن ارائه شود حتماً پیگیری می‌شود.

رئیس قوه مقننه با بیان اینکه کشاورزی و صنایع غذایی جزو اولویت‌های کشور است، تصریح کرد: اگر بخشی از مشکلات تولیدکنندگان رفع شود جهش‌های بیشتری در صادرات حاصل می‌شود./

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر