کد خبر: 51575
A

واکنش آژانس به نمایش مصحک نتانیاهو/ آمانو: از همه سایت‌های مورد نظر در ایران بازرسی شده است

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در واکنش به نمایش ضدایرانی نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی اعلام کرد از همه سایت‌های اتمی در ایران که لازم بوده، بازرسی کرده است.

واکنش آژانس به نمایش مصحک نتانیاهو/ آمانو: از همه سایت‌های مورد نظر در ایران بازرسی شده است

به گزارش دیده بان ایران به نقل از خبرگزاری رویترز، آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای ظاهراً در پاسخ به ادعای بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی، درباره وجود یک ”انبار هسته‌ای مخفی“ در ایران اعلام کرده است استقلال آژانس از اهمیت زیادی برخوردار است و اطلاعاتی را که به این نهاد ارائه می‌شود، به راحتی نمی‌پذیرد. 

یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی، سه‌شنبه در بیانیه‌ای، که در پایگاه اینترنتی این سازمان منتشر شد، ضمن تاکید بر این امر که آژانس بر اساس پروتکل الحاقی از همه سایت‌ها و اماکنی که لازم بوده، در ایران بازرسی کرده است. اعلام کرد:

«آژانس تدابیر حفاظتی را بر اساس حقوق و تعهدات خود در ”توافق جامع پادمان‌ها“ و پروتکل الحاقی منعقده بین آژانس و کشورها، تصمیم‌ها و قطعنامه‌های مربوطِ شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و شورای امنیت سازمان ملل، و بر اساس روال دیرینه تدابیر حفاظتی آژانس اجرا می‌کند.

آژانس از همه تدابیر حفاظتی مربوط به اطلاعاتی که در دسترس دارد، استفاده می‌کند, اما هر اطلاعاتی را همینطور قبول نمی‌کند. بر اساس روال دیرینه تدابیر حفاظتی، همه اطلاعات به دست آمده، از جمله از طرف‌های ثالث، منوط به بررسی دقیق است و به همراه اطلاعات موجود دیگر بررسی می‌شود تا بر اساس تخصص خود آژانس، مورد ارزیابی مستقل قرار گیرد. روال آژانس این نیست که درباره مسائل مربوط به هرگونه اطلاعات به طور علنی بحث کند.

فعالیت‌های راستی‌آزمایی آژانس در ایران بر اساس توافق جامع پادمان‌ها با ایران و پروتکل الحاقی -که ایران عجالتاً اجرا می‌کند- در دست اجراست. به علاوه، آژانس مشغول راستی‌آزمایی و نظارت بر تعهدات هسته‌ای ایران به موجب برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) است. این فعالیت‌ها همچنان در چارچوب پارامترهایِ (قید شده در) تصمیمات و قطعنامه‌های مربوط شورای حکام آژانس و شورای امنیت به طور مقتضی اجرا خواهد شد.

همانطور که در گزارش‌های خود به شورای حکام آژانس اعلام کردم، ارزیابی‌ها در خصوص نبود فعالیت‌ها و مواد هسته‌ای اعلام نشده برای ایران همچنان ادامه دارد. آژانس به ارزیابی اعلامیه‌های ایران به موجب پروتکل الحاقی ادامه می‌دهد، و به موجب پروتکل الحاقی به همه تاسیسات و مکان‌ها در ایران که نیاز به بازدید داشت، دسترسی تکمیلی یافته است.»

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر