کد خبر: 5202
A
صالحی امیری در صحن علنی مجلس:

وزارت فرهنگ نباید وارد عرصه کار سیاسی شود/من هرگز به شما دروغ نخواهم گفت/ هرگز به اموال مردم دستبرد نخواهم زد

وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: برای اولین بار ما نگاه نخبگان و هنرمندان را در تصمیم‌های امنیتی دخالت دادیم.

وزارت فرهنگ نباید وارد عرصه کار سیاسی شود/من هرگز به شما دروغ نخواهم گفت/ هرگز به اموال مردم دستبرد نخواهم زد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، سیدرضا صالحی امیری در صحن علنی مجلس در پاسخ به اظهارات نمایندگان و در دفاع از برنامه‌های خود، گفت: فرهنگ، اکسیژن جامعه است و چشمه‌ای جوشانی است که همه را سیراب می‌کند.

او ادامه داد: جامعه فرهنگی، جامعه‌ای است که انسجام دارد و در آن انسان‌ها با یکدیگر سازگارند. رهبری نکته‌ای دارند که می‌گویند «فرهنگ هویت یک ملت است. ارزش‌های فرهنگی هویت یک ملت است. فرهنگ حاشیه و ذیل اقتصاد نیست، حاشیه و ذیل سیاست نیست، اقتصاد و سیاسیت حاشیه و ذیل فرهنگ است.»

وزیر پیشنهادی روحانی برای تصدی وزارت فرهنگ گفتک نگاه فرهنگ‌سازی را وارد مسائل امنیتی کرده‌ایم و نگاه نخبگان و هنرمندان را در تصمیم‌های امنیتی دخالت دادیم و قدرت نرم را تئوریزه کردیم.

صالحی امیری با بیان اینکه قریب به ۲۰ سال عمر خودم را صرف مطالعات فرهنگی کردم، اظهار کرد: حدود ۵ سال در نهاد امنیتی فعالبت داشتم و مطالعات افکارسنجی از وظایف ما بود. از جمله اقداماتی که انجام دادیم این بود که نگاه نرم افزاری را وارد مسایل امنیتی کردیم و اولین بار قدرت نرم را تئوریزه کردیم. ۲ سال در کنار روحانی در  شورای‌عالی امنیت ملی و ۸ سال در مسند معاونت فرهنگی و اجتماعی مرکز تشخیص مصلحت نظام خدمت کردم.

صالحی امیری با اشاره به مسولیتش در کتابخانه ملی و با بیان اینکه اولین بار گفت‌وگوی فرهنگی را ایجاد کردیم، خاطرنشان کرد: در این مدت ۵۵۱ گفت‌وگوی فرهنگی را برگزار کردیم و به نخبگان آموختیم که می‌توان با گفت‌وگو با هم سخن بگوییم و نقدها و مشکلات را حل کنیم.

وزیر پیشنهادی ارشاد اضافه کرد: به شما نمایندگان وعده می‌دهم اگر به من اعتماد کنید تا روزی که جان و حیات دارم، در خدمت هنر و اصحاب فرهنگ خواهم بود. اگر هم اعتماد نکنید، باز هم در خدمت همین حوزه خواهم بود چرا که هیچ مقصد و مقصودی جز فرهنگ انتخاب نکردم.

او با بیان اینکه ۲۳ آسیب در ارشاد را شناسایی کردم و شناخت خوبی از اینکه کجا وارد خواهم شد، دارم، تصریح کرد: اگر فرصت داشتم می‌توانستم چند ساعت در این حوزه سخن بگویم. ما در نظام فرهنگی زیست می‌کنیم. تنها یک  گفتمان داریم و آن گفتمان مقام رهبری است که در واقع نفی تحجر  و ولنگاری فرهنگی است.

روح فرهنگ در جامعه ایران باید دینی باشد. هیچکس نمی تواند از قوانین دینی عدول کند. ما نباید نظام سلیقه مدار را در کشور حاکم کنیم. یک ضلع این فرهنگ نهادهای عمومی است و دیگر ظلع علما و حوزه ها هستند. وزیری که نتواند با این مجموعه هماهنگ نباشد نمی تواند کار کند. 
اولین کاری که خواهم کرد در حوزه ارشاد ایجاد ثبات و آرامش در حوزه فرهنگی است. همه در دایره انقلاب هستند. چه اصلاح طلب و چه اصول گرا. در دایره ای قرار داریم که باید در کنار هم زیست داشته باشیم. وزارت فرهنگ نباید وارد حوزه سیاست شود. باید با هم تعامل داشته باشیم. سیاستمداران باید از حوزه فرهنگ خارج شوند

ما باید تنوع فرهنگی را به رسمیت بشناسیم. باید خرده فرهنگ ها را تقویت کنیم. کسی که دکترای مدیریت دارد می تواند یک دستگاه را ارداره کند اگر رشته مدیریت نمی تواند یک دستگاه فرهنگی را اداره کند پس چه کسی می تواند؟ من از بنیانگذاران مدیریت فرهنگی در دانشگاه هستم. 

رهبری فرمودند ولنگاری فرهنگی، نفوذ فرهنگی من معتقد به لیبرالیسم فرهنگی نیستم. ما نمی توانیم انکار و اجبار سازی کنیم در فضای مجازی. باید امکان ها را به سمت مفاهیم انقلاب حرکت بدهیم. انکار و اجبار مربوط به مسائل فرهنگی نیست. ما باید در حوزه اخلاق فردی کار کنیم. ما باید روی سرمایه فرهنگی کار کنیم. از همه مهم تر باید در حوزه اقتصاد مقاومتی کارکنیم. قرار نبود به عنوان وزیر فرهنگ معرفی شوم. 

گفتمان سازی باید از سطح دولت به سطح جامعه انتقال پیدا کند. اولین مقاله را در حوزه اقتصاد مقاومتی با محوریت فرهنگ نوشتم. ظرفیت صعنت و هنر ایران می تواند جایگزین صنعت نفت شود. در بودجه 96 خواهش خواهیم کرد که سرمایه گذاری در حوزه فرهنگ باید آغاز شود. صنعت فیلم ما مقام 4 را دارد و می تواند اول شود. ما می توانیم از صنعت فرهنگ حجم نیروها را به کار بگیریم. گردش مالی هنرهای تجسیمی در جهان 56 میلیارد دلار است و سهم ما رو به افول است. 

من در یک دهه قبل کتاب دیپلماسی فرهنگی را نوشتم و بسیاری از رایزنهای فرهنگی ایران شاگردان من هستند. این کار را برای گسترش فرهنگ اسلامی انجام دادم. 

وضع کتاب در کشور خوب نیست. باید همه کمک کنیم به گسترش کتاب خوانی در کشور. به این باور هستم که مجلس در راس امور است. ما همگان ملزم هستیم که بدانیم مجلس در همه امور در راس است و همکاری با مجلس یک استراتژی دائمی در صورت رای اعتماد شما خواهد بود. 

معیار حرکت من اخلاق است. من هرگز به شما دروغ نخواهم گفت. هرگز به اموال مردم دستبرد نخواهم زد. هرگز رای جمعی را به رای فردی ترجیح نخواهم داد. در دفاع از حقوق اصحاب هنر دفاع خواهم کرد. از رهبری و امام دفاع خواهم کرد. پذیرش این مسئولیت برای نام و نان نبود خدایا تو شاهدی. 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر