کد خبر: 5240
A

مروری بر روزنامه های چهارشنبه چهاردهم آبان ماه

روزنامه های امروز موضوع رای اعتماد به سه وزیر جدید روحانی را در کانون توجه قرار داده اند. اما روایت مخالفان دولت با طرفداران دولت از جلسه دیروز مجلس کاملاً مقتفاوت است. مخالفان دولت انتقاد شدیدی را نسبت به سخنان روحانی ابراز کرده اند.

مروری بر روزنامه های چهارشنبه چهاردهم آبان ماه
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، روزنامه های طرفدار دولت استقبال خوبی از اتفاقات دیروز مجلس داشتند.
 
در همین زمینه روزنامه شرق در گزارشی با عنوان«هر سه نفر » نوشت:« مجلس دهم در اولین آزمون جدی خود، بعدازظهر دیروز به درخواست صبحگاهی رئیس‌جمهوری، پاسخی معنادار داد. حسن روحانی که نخستین ناطق جلسه رأی‌ اعتماد به سه وزیر پیشنهادی بود، در سخنرانی یک‌ساعته خود اگرچه بیش از همه‌چیز به بیان گزارشی از عملکرد سه‌ساله دولت در حوزه اقتصاد و دستاوردهای برجام پرداخت و تنها یک‌سوم از زمان را به بیان خصوصیات و قابلیت‌های سه وزیر پیشنهادی پرداخت؛ اما در سخنان خود تاکید کرد که مردم در خرداد ٩٢ با صدای بلند، اعتدال را فریاد زدند و در اسفند ٩٤ هم این خواسته خود را تکرار کردند. او گفت که انتظار داریم مجلس هم با رأی قاطع به هر سه وزیر پیشنهادی، خواسته مردم را پاسخ دهد و هشت ساعت بعد نمایندگان هم پیام مردم را تکرار کردند تا پاسخی معنادار را هم به دولت و هم به مخالفان دولت مخابره کنند.»
 
صادق زیباکلام نیز در یادداشتی در روزنامه اعتماد نوشت:« دیروز هر سه وزیر پیشنهادی رییس‌جمهور برای وزارتخانه‌های آموزش و پرورش، فرهنگ و ارشاد و ورزش و جوانان موفق شدند تا از مجلس دهم رای اعتماد بگیرند. در این میان اما نکته قابل توجه این است که هر سه این وزرا پیش از این و در مجلس نهم نیز از سوی رییس‌جمهور معرفی شده بودند که هیچ کدام از آنها نتوانسته بودند با عنوان وزیر از بهارستان اصولگرا خارج شوند و با عدم رای اعتماد نمایندگان مجلس نهم رو به رو شدند. حال سوال اینجاست که چه چیزی تغییر کرده است؟ آیا در تفکرات و عقاید این سه وزیر تغییری رخ داده یا چیزی به تجربیات آنها در طول سه سال گذشته اضافه شده است؟ به خوبی روشن است که پاسخ این سوالات منفی است. پاسخ را باید در جای دیگری جست‌وجو کرد و آن، تغییر ترکیب مجلس است.»
 
مجید انصاری معاون حقوقی رئیس جمهور نیز در یادداشتی با عنوان« رأی اعتمادی متفاوت» در روزنامه ایران نوشت:« مجلس شورای اسلامی  روز گذشته به هر سه وزیر پیشنهادی دولت رأی اعتماد داد. به عنوان عضوی از کابینه به سهم خود از این اقدام مبارک و تحسین برانگیز نمایندگان سپاسگزاری می‌کنم. آنچه در صحن علنی مجلس گذشت، حاوی نکاتی است که به برخی آنها اشاره می‌شود.
 
اقدام رئیس جمهوری محترم به ترمیم کابینه و تمرکز بر حوزه فرهنگ و اجتماع در نوع خود مهم و قابل تأمل بود. وزارتخانه آموزش و پرورش که حوزه نفوذ آن سراسر ایران زمین است،  پایه رشد و تعالی کشور است. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز مسئولیت سنگینی در پاسداشت از فرهنگ غنی اسلامی- ایرانی دارد و وزارت ورزش و جوانان هم متصدی تندرستی جامعه به عنوان پیش‌نیاز یک جامعه سالم است و همچنین تمشیت امور جوانان را عهده‌دار است که موتور محرک به سمت فردای بهتر است. این انتخاب‌ها و کیفیت ترمیم کابینه نشان از تدبیر هوشمندانه رئیس جمهوری دارد که ناشی از شناخت وی از نیازهای جامعه و اهتمام به برآورده کردن مطالبات مردمی است.
 
نمایندگان مجلس هم با درک درست از موقعیت کنونی و ضرورت همدلی و همکاری بین قوا و توجه به اهمیت جایگاه این وزارتخانه‌ها، با رأی اعتماد خود مانع از بروز خلل در کار این نهادهای مهم شدند. آنها به موج سهمگین تهمت همراه با تخریبی که در 10 روز گذشته بیرون از مجلس و با هدف فشار بر بهارستان و علیه وزرای پیشنهادی به راه افتاده بود، توجه نکردند و نشان دادند که دوران اعمال فشارها و تعیین خط مشی برای نمایندگان، خارج از مجلس به سر رسیده است. نمایندگان ملت، دیروز در محیطی آرام و همراستا با شأن و جایگاه خانه ملت، مباحث کارشناسی و نقطه نظرات موافق و مخالف خود را بیان کردند و پس از شنیدن سخنان رئیس جمهوری و وزرای پیشنهادی ، موافقان و مخالفان رأی آگاهانه خود را دادند. همه آنها که از شبکه خبر مراسم رأی اعتماد به وزرا را به صورت زنده دیدند، بسیار کمتر شاهد صحنه‌های به دور از اخلاق و انصاف بودند که در مجلس نهم زیاد اتفاق می‌افتاد. اگرچه برخی تهمت زدن‌ها و ادعاهای نادرست در صحن علنی دیروز مجلس هم مطرح و با پاسخ وزرای پیشنهادی و نمایندگان موافق روبه‌رو شد، اما آنچه در مجلس دهم رخ داد، با آنچه پیش از این در مجلس نهم شاهد بودیم، قابل قیاس نبود. »
 
روایت متفاوت مخالفان دولت
روزنامه جوان در گزارشی با عنوان« آمد، منتقدان را نفهم نامید رفت »  با اشاره به سخنان دیروز رئیس جمهور نوشت:« سرآغاز جلسه علنی دیروز مجلس، حضور حسن روحانی، رئیس‌جمهور اسلامی ایران برای دفاع از سه وزیر پیشنهادی در صحن علنی مجلس شورای اسلامی بود. حضوری که گرچه با تأخیر نیم ساعته همراه بود، اما با استقبال نمایندگان مجلس شورای اسلامی روبه‌رو شد و بازار مطرح کردن تقاضاها از رئیس‌جمهور و همچنین وزرای همراه با وی حسابی داغ بود. برخلاف انتظارات بخش اعظم نطق روحانی به ارائه لیستی از دستاوردهای دولت گذشت تا دفاع از وزرایی که وی به مجلس معرفی کرده بود؛ دستاوردهایی که در سخنرانی‌های قبلی رئیس‌جمهور نیز بیان شده بود. در این میان روحانی حتی به جلسه شب گذشته شورای اجتماعی کشور با مقام معظم رهبری و تأکید ایشان برای مقابله با آسب‌های اجتماعی نیز اشاره کرد. 
 
انقلابی‌نماهای نفهم، تعبیر جدید روحانی درباره منتقدان
روحانی در بخش دیگری از سخنان خود نیز به مسئله برجام اشاره کرد و با شمردن برخی مزایای آن، آزادی انتخاب را بزرگ‌ترین آورده برجام عنوان کرد. البته روحانی در ادامه نتوانست اشاره‌ای به بدعهدی‌های صورت گرفته از سوی غرب در موضوع برجام نکند و از تلاش دولت برای وادار کردن این کشورها برای ادای وظایف خود خبر داد. در این میان رئیس‌جمهور تعریضی نیز به نیروهای انقلابی داشت و گفت: امروز به‌رغم اینکه یک عده انقلابی‌نمایی که مسائل کشور را نمی‌فهمند و درک نمی‌کنند، همه دنیا و سازمان‌های بین‌المللی به این نکته اعتراف دارند که ایران بهترین کشور و امن‌ترین کشور برای سرمایه‌گذاری خارجی است و این اعتراف نهادهای مالی و بین‌المللی پولی و بانکی است. سخنانی که با واکنش برخی نمایندگان روبه‌رو شد. حسینعلی حاجی‌دلیگانی، نماینده مردم شاهین شهر طی تذکری آیین‌نامه‌ای سخنان رئیس‌جمهور را غیرمرتبط با دستور جلسه عنوان کرد. موضوعی که در جلسه عصر دیروز نیز مورد انتقاد قاضی‌پور، نماینده ارومیه قرار گرفت که چرا روحانی در دستور نطق نکرده است. »
 
روزنامه کیهان نیز در گزارشی با عنوان« کلمه‌ها و ترکیب‌های تازه /نگویید اختلاس، بگویید معوقه! » نوشت:« در حالی که در ارتباط با فساد 8000 میلیاردی در صندوق ذخیره فرهنگیان مدیرعامل این صندوق و همسر و فرزندش دستگیر شده‌اند رئیس جمهور در جلسه دیروز مجلس گفت: «اینکه دستگاهی وامی داده و آن فرد در پرداخت وام معوقه داشته و بدهی شده است، برخی رسانه‌ها آن را فساد و اختلاس تلقی می‌کنند!»
 
مدتی قبل خبری دهان به دهان گشت که در صندوق ذخیره فرهنگیان، اختلاسی عظیم صورت گرفته است! طبق معمول، ابتدای کار به تکذیب گذشت ولی با افشای جزئیات بیشتر، مدیرعامل صندوق ذخیره نیز این فساد را قبول کرد و مدعی شد مبلغ آن 3 هزار و 500 میلیارد تومان ناقابل  است!
 
انکار بخش مهمی از مبلغ به یغما رفته، باعث شد اسناد بیشتری منتشر شود و معلوم شد که عدد 8000 میلیارد تومان از صندوق کم شده و به جیب افراد و جریان سیاسی خاصی رفته است!»
 
روزنامه شهروند نیز به اظهارات اخیر رئیس نمایشگاه مطبوعات واکنش نشان داده است.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر