کد خبر: 5275
A

بی بی سی: وزیر خارجه ترکیه از میانجیگری ایران استقبال کرد

مولود چاوش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه از پیشنهاد میانجیگری ایران بین ترکیه و عراق استقبال کرده است.

بی بی سی: وزیر خارجه ترکیه از میانجیگری ایران استقبال کرد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، به نقل از بی بی سی،  چاوش اوغلو که به قطر سفر کرده است، در سخنانی در دوحه با تاکید بر خواسته ترکیه برای داشتن روابط دوستانه با همسایگانش، از حمایت ترکیه از هر گونه تلاش کشورهای دیگر برای کاهش اختلاف میان آنکارا و بغداد بر سر پایگاه بعشیقه در شمال موصل خبر داد.

چاوش اوغلو ضمن تشکر از "قدم های مثبت ایران" از اعلام آمادگی جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران برای میانجیگری میان ترکیه و عراق استقبال کرد.

در هفته های گذشته تنش دیپلماتیک بین آنکارا و بغداد بر سر استقرار نظامیان ترکیه در پایگاه بعشیقه در شمال موصل بالا گرفته است.

به گفته مولود چاوش اوغلو تنش بین عراق و ترکیه بر سر این پایگاه غیرضروری است.

عراق خواهان خروج نظامیان ترکیه است که از سال گذشته در پایگاه بعشیقه مستقر شده اند و حضور آنها را در خاک خودش اشغالگری نامیده ولی ترکیه می گوید بنا به درخواست مقام های عراقی در بعشیقه مستقر شده است.

موضع گیری ترکیه علیه حضور شبه نظامیان شیعه در عملیات موصل و مخالفت عراق با شرکت ترکیه در عملیات موصل از دیگر مواردی است که باعث افزایش تنش میان آنکارا و بغداد شده است.

این در حالی است که استقرار تانک های ترکیه در مرز با عراق، با افزایش نگرانی مقام های عراقی همراه شده است.

ترکیه علت تقویت حضور نظامی اش را در مرز با عراق نگرانی از عملیات شبه نظامیان شیعه در شهر ترکمان نشین تلعفر و گسترش فعالیت های شبه نظامیان کرد پ ک ک در شمال عراق عنوان کرده است.

حیدر عبادی، نخست عراق در واکنش به این اقدام از آمادگی کشورش برای مقابله با ترکیه در صورت ورود نظامیان به خاک عراق خبر داد.

عبادی که در یک کنفرانس خبری صحبت می کرد گفت عراق در پی مقابله نظامی با ترکیه نیست ولی برای جنگ آماده است.

منبع: خبرآنلاین

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر