کد خبر: 53174
A
آیت الله غرویان در گفت و گو با دیده بان ایران؛

نامه آیت الله محمد یزدی به آیت الله شبیری زنجانی توهین آمیز بود / لازم است مراجع عالیقدر نسبت به این موضوع واکنش نشان دهند

غرویان مدرس حوزه علمیه قم در پاسخ به این سوال که چرا امروز به جایی رسیده ایم که شخصی غیر مرجع یک مرجع عالیقدر را مورد بازخواست و تهدید قرار می دهد، خاطرنشان کرد: درحال حاضر اغراض سیاسی براخلاق غلبه یافته است و احترام مرجعیت در این نامه رعایت نشده و متاسفانه از کلمات تند، توهین و تهدید آمیز نسبت به یک مرجع تقلید استفاده شده است که تمامی این مسائل برخلاف مصادیقی است که خود این بزرگان در تعلیمات خود از آن ها استفاده می کردند. امام خمینی (ره) نیز همواره یادآور این مسئله بودند که نباید مرجع مورد توهین قرار گیرند.

نامه آیت الله محمد یزدی به آیت الله شبیری زنجانی توهین آمیز بود / لازم است مراجع عالیقدر نسبت به این موضوع واکنش نشان دهند

دیده بان ایران_ سپیده اجلالی: در پی انتشار تصاویری از دیدار اخیر آیت‌الله العظمی شبیری زنجانی با سیدمحمدخاتمی و تنی چند از اصلاح طلبان در فضای مجازی؛ آیت الله محمد یزدی طی نامه‌ای خطاب به ایشان ضمن انتقاد از این دیدار، خواستار رعایت شئون مرجعیت و احترام نظام اسلامی حاکم شد. وی همچنین در انتهای نامه سرگشاده خود برای آیت الله العظمی شبیری زنجانی نوشته است: "ترتیبی اتخاذ فرمایید این گونه مسائل دیگر تکرار نشود!"

این در حالی است که تنها چند ساعت پس از انتشار این نامه، واکنش های زیادی را در پی داشت. تا جاییکه صبح روز (یکشنبه) آیت الله محمد عندلیب همدانی در اعتراض به این نامه از عضویت در جامعه مدرسین استعفا کرد.

اما طی چند ساعت گذشته سوال بسیاری از کاربران در شبکه های مجازی و برخی از طلاب اینجاست که چرا امروز به جایی رسیده ایم که شخصی غیر مرجع یک مرجع عالیقدر را مورد بازخواست و تهدید قرار می دهد. در پاسخ به این سوال آیت الله غرویان به خبرنگار دیده بان ایران می گوید: بنده معتقدم این موضوع از مصادیق بارز غلبه سیاست بر اخلاق در کشور است. حکمت مشمول دو بخش است حکمت نظری و حکمت عملی. حکمت نظری باید در حکمت عملی که همان اخلاق است قرار گیرد. این نکته همان چیزی است که در احادیث پیامبر به وفور از آن یاد می شود.

 

وی ادامه داد: متاسفانه این موضوع مهم، امروز در کشور ما نمود و جایگاه واقعی خود را از دست داده است. به عنوان مثال بزرگانی همچون آیت الله یزدی به طلبه ها و شاگردان خود همواره روایت (وقروا کبارکم یعنی به بزرگان خود احترام بگذارید) را گوشزد می کردند اما در حال حاضر همین معلمان اخلاق، برخلاف  روایات و گفته های خود عمل می کنند که این مسئله کاملاٌ در این نامه مشهود است.

 

این تحلیلگر مسائل سیاسی همچنین خاطرنشان کرد: همانطور که پیشتر عرض کردم اغراض سیاسی براخلاق غلبه یافته است و احترام مرجعیت در این نامه از رعایت نشده است و از کلمات تند، توهین و تهدید آمیز نسبت به یک مرجع تقلید  استفاده شده است که تمامی این مسائل برخلاف مصادیقی است که خود این بزرگان در تعلیمات خود از آن ها استفاده می کردند. امام خمینی (ره) نیز همواره یادآور این مسئله بودند که نباید مرجع مورد توهین قرار گیرند.

 

غرویان با اشاره به سخنان امام (ره) مبنی براین که یک مرجع و یا طلبه باید فراجناحی باشد، اظهار کرد: یک مرجع تقلید ویا یک طلبه مطابق سخنان امام خمینی (ره) باید فراجناحی بوده و در منزل آنان بر روی تمامی اقشار سیاسی اعم از اصلاح طلب و اصولگرا گشوده باشد اما متاسفانه امروزه به دلیل غلبه سیاست بر اخلاق شاهد این نوع نامه های توهین آمیز هستیم.

 

وی در پایان در پاسخ به این سوال که رفتارهای امثال شما آیا باعث ایجاد بدعت در این حوزه می شود یا خیر، تصریح کرد: لازم است مدرسان، مراجع و تمامی کسانی که با حوزه ارتباط دارند نسبت به این موضوع عکس العمل نشان دهند و در واقع پاسخ آیت الله یزدی را بدهند تا بدین وسیله از بروز دوباره چنین مسائلی جلوگیری شود.

 

 

 

 

 

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر