کد خبر: 53231
A

کنایه جواد لاریجانی به وزیر سابق راه: گویی آخوندی ارسطویی بوده که به اشتباه وزیر شده است

دبیر ستاد حقوق بشر گفت: اگر متن استعفای آخوندی را ببینید، ظاهرا ارسطویی در بالای ابر‌ها بوده و اشتبا‌ها به عنوان وزیر به کار گرفته شد.

کنایه جواد لاریجانی به وزیر سابق راه: گویی آخوندی ارسطویی بوده که به اشتباه وزیر شده است

به گزارش دیده بان ایران؛ محمد جواد لاریجانی دبیر ستاد حقوق بشر کشورمان در جلسه ماهیانه جامعه مهندسین با بیان اینکه خدا را شاکرم که امشب توفیق یافتم در خدمت شما برادران ایمانی باشم، گفت: بنده به این جمع از گذشته تاکنون یک تعلق خاطر ویژه داشته و دارم، بحث خود را با توجه دادن به موضوع نعمت‌های الهی آغاز می‌کنم این کار یک روش قرآنی است و اولیای الهی آن را به ما تعلیم دادند که در ابتدای هر امری به موضوع نعمت‌های الهی توجه کنیم، این کار ذهن ما را ساماندهی مثبت می‌کند.

دبیر ستاد حقوق بشر بیان داشت: نعمت‌های الهی فراوان و البته برخی پنهان هستند و ظاهرا نعم پنهان نعم مهمتری هستند.

وی گفت: اولین نعمت پنهان نعمت وجود داشتن است در حالی که ضرورت نداشت ما اصلا وجود داشته باشیم نعمت بعدی که خدا به ما اعطا کرد نعمت انسان بودن است یعنی ممکن بود ما وجود داشته باشیم، اما سنگی و شیی مانند آن باشیم و خدا توفیق داد که ما انسان شدیم، "فی احسن تقویم" و صاحب نطق و اراده!

لاریجانی اظهار داشت: نعمت دیگر که از همه نعم مهمتر است نعمت هدایت است این نعمت جزو بالاترین نعم الهی است.

لاریجانی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: سوال این است که اوضاع اقتصادی ما چرا به اینجا رسیده و وضعیت آینده آن چگونه می‌شود باید پاسخ داد وضعیت اقتصادی فعلی ما شامل یک فتنه تمام عیار است که بر عوارض ناشی از ناکارآمدی سوار شده است این فتنه اقتصادی نمونه‌های بسیار دقیقی دارد که نشان می‌دهد همانند فتنه ۸۸ است مثلا آن زمان قصد داشتند به بهانه انتخابات مردم را به خیابان بکشانند و در فتنه اقتصادی قصد دارند که مردم را به بهانه معیشت به خیابان بکشند، آنجا به دروغ می گفتند رای ما کو اینجا مثلا بگویند پول و ارز ما کو؟

وی گفت: اکنون طوری شده است که در روزنامه‌های دولتی هم علت این مفاسد اقتصادی را چنین می‌دانند که قانون اساسی ما ناکارامد است و باید تغییر کند یا مثلا اکنون باید رفراندم شود، دقیقا امثال این حرف‌ها در فتنه ۸۸ هم تکرار می‌شد. هر یک از این دو پدیده راهکار خود را دارد؛ با فتنه یک نوع برخورد لازم است و با عوارض ناکارآمدی نوعی دیگر!

لاریجانی اظهار کرد: براساس بیان حضرت علی (ع) باید چشم فتنه را درآورد و لذا نمی‌توان با فتنه مماشات و مدارا کرد.

وی بیان کرد: نمونه دیگری از مشابهت این دو فتنه (یعنی فتنه سال ۸۸ و فتنه امروز) است تمام کسانی که از بیرون این فتنه‌ها را هدایت می‌کنند عوامل یکسانی هستند منافقین، سلطنت طلبها، دول غربی و برخی از جریانات اصلاحات که در قضیه فتنه ۸۸ در راس کار بودند در قضایای فتنه اقتصادی هم هم اینک سردرمدار هستند.

دبیر ستاد حقوق بشر تاکید کرد: مثلا کسی که در فتنه ۸۸ میدان دار موثر بوده الان نمی‌تواند استعفا دهد و بگوید من کاره‌ای نیستم و کاری نکردم، البته جریان انحرافی هم نقشی اگرچه کوچک در فتنه اقتصادی کنونی ایفا می‌کند.

این کارشناس مسایل استراتژیست در ادامه درباره موضوع ناکارآمدی گفت: مشکل عمده دولت اقای روحانی هم در دولت قبلی و هم در دولت فعلی ناکارآمدی است در قالب کلی اگر پرسیده شود ناکارآمدی دولت ناشی از چیست باید گفت که این ناکارآمدی ناشی از چند ویژگی است، به نظرم سه مشکل عمده به مسئله ناکارامدی موجود و عوارض آن کمک کرده البته مشکل مهمتر از این ناکارامدی مشکل عدم حساسیت دولت به مسئله کارامدی است.

وی اظهار کرد: این دولت مثل دولت‌های قبل قائل به کارآمدی نبود، اما این ویژگی را به صورت مشدد داشت و اولین مشدد آن خود بزرگ بینی آن است یعنی مثلا اگر متن استعفای آخوندی را ببینید فکر می‌کنید ظاهرا ارسطویی در بالای ابر‌ها بوده و اشتبا‌ها به عنوان وزیر به کار گماشته شده است البته ما خوشحال می‌شویم که ارسطو‌ها و فلاسفه در دولت باشند، اما اینجا یک مشکل به وجود می‌آید و این است که کار‌ها و وظایف اجرایی بر زمین می‌ماند.

لاریجانی بیان کرد: ظاهرا دولت کنونی دولتی است که مدعیان ارسطویی را دور خود جمع کرده است در حالی که باید این افراد اهل عمل کردن و اقدام باشند . البته جمع کردن این تعداد ارسطو و افلاطون کار قابل تقدیری است که آقای روحانی انجام داده است!

وی با اشاره به مسئله آلودگی هم تصریح کرد: البته هیچ حکومتی بدون فساد و آلودگی نیست و کشور‌های دنیا هم با این موضوع بیگانه نیستند، در این خصوص راهکار‌هایی در حکومت‌ها برای حل این آلودگی‌ها شناسایی شده، اما این درجه از آلودگی در کشور به نظر من خیلی جدید است.

دبیر ستاد حقوق بشر گفت: سوال این است که چرا کارامدی در این دولت این میزان افت کرده است به نظر من پاسخ به این موضوع چند محور دارد که مشکل کارامدی دولت را مشخص می‌کند.

لاریجانی تاکید کرد: مدل توسعه‌ای که دولت مد نظر دارد این است که ما پول و تکنولوژی غربی‌ها را به ایران بیاوریم البته این فرمول قدیمی و مندرس است به همین خاطر است که دولت به دنبال برجام بوده و هنوز هم هست، چون به این سبک معتقد است و این موضوعات برایش خیلی مهم است بنابراین خیلی‌ها می‌پرسند که چرا دولت اینقدر معطل برجام و FATF است و پاسخ این است، چون دولت معتقد است ایران جز با پول و تکنولوژی غرب آباد نمی‌شود.

وی اظهار کرد: بحث برجام خودش یک بحث مفصلی است که یک جلسه مجزا می‌طلبد، چون بنده معتقدم کمتر کسی است که سند برجام را به طور کامل و دقیق خوانده باشد لذا یک عده کاملا آن را پذیرفته و یک عده هم کاملا آن را رد کردند البته خواندن کامل آن کار سختی است، چون حدود ۲۰۰ صفحه است و باید خط به خط آن را با دقت مطالعه کرد البته این را هم باید بدانیم که خواندن و مطالعه و بررسی این سند یک ضرورت برای فرهیختگان جامعه است و در آینده کشورمان بسیار تاثیرگذار است.

دبیر ستاد حقوق بشر ادامه داد: برجام یک حادثه عظیم است و باید تک تک پیش فرض‌های آن بررسی شود. مثلا باید دانسته شود که چرا گفته می‌شد هم چرخ‌های سانتریفیوژ‌ها بچرخد و هم چرخ‌های اقتصادی یا چرا گفته می‌شود اگر ما این سند را نمی‌پذیرفتیم جنگ می‌شد لذا باید همه این پیش فرض‌ها بررسی و تحلیل شود. در مورد استراتژی برد-برد، در مورد تکنیک همه یا هیچ و بالاخره درباره نحوه مستندسازی و ضمانت ها... مثلا در خصوص این سند باید پرسیده شود که چرا ما مکانیزم ماشه را قبول کردیم این مکانیزم می‌گوید هرکسی از امضا کنندگان برجام حتی اگر ایران به آن اشکالی داشته باشد حق دارد به آن اعتراض کند و اگر توافقی حاصل نشد نهایتا همه چیز به جای اولش باز خواهد گشت حتی اجازه طرح مجدد آن در شورای امنیت داده نشده است.

وی گفت: منظور این است که این مدل توسعه‌ای دامن گیر دولت روحانی است و علت تعلل و همراهی کنونی دولت هم این است که ببیند اروپا برایش چه راهی را باز می‌کند و امیدش به اروپایی هاست.

لاریجانی تاکید کرد: مشکل دیگر دولت این است که موضوع اقتصاد را صرفا به صورت کلان می‌بیند در صورتی که اکنون باید به اقتصاد خرد توجه کرد اکنون اقتصاددان‌های دنیا به این سمت رفته اند. مثلا سه سال است کسانی که جایزه نوبل را برنده می‌شوند مباحث شان مربوط به اقتصاد خرد بوده است، چون در اقتصاد خرد انگیزه و نشاط اجتماعی وارد می‌شود، اما در اقتصاد کلان این گونه نیست.

دبیر ستاد حقوق بشر اظهار کرد: چیزی که اکنون برای ما ضروری است این است که ما دولتمردانی می‌خواهیم که در شرایط فضایی کار نکنند بلکه مرد میدان عمل باشند.

لاریجانی افزود: مثلا ما واحد‌های متعدد تولیدی داریم و برای مدیریت آن یک راه این است که به عنوان مثال مقداری پول برای کل واحد‌ها کنار بگذاریم و آن واحد‌ها را به صورت یکدست و کلی مدیریت کنیم یک راه دیگر این است که مثلا در هر منطقه سه نفر بنشینند و واحد‌ها را به صورت جز به جز بررسی و تحلیل و مدیریت کنند که البته این روش یک روش دشوار است و یک کار جهادی را می‌طلبد.

وی بیان کرد: دولت ما در حال حاضر به دنبال یک اصطلاح در اقتصاد کلان است و به همین دلیل است که علاقه دارد بزرگترین مرغداری یا گاوداری یا امثال آن را در خاورمیانه داشته باشد این روش باعث می‌شود که مدیریت آن کار راحتی باشد، ولی اگر مدیریت واحد‌های متوسط و کوچک محور قرار گیرند، مدیریت کردنش کار سختی است.

لاریجانی تصریح کرد: در حال حاضر آن چیزی که در ادامه این روند مشخص است این است که ما در مقابله با تهاجمات غربی به خصوص خرابکاری‌های اقتصادی آنان آسیب پذیری مان بالا رفته و هرچه زودتر باید علاج کنیم.

وی گفت: موضوع دیگر این است که ما اصلا چرا مورد تهاجم هستیم اصلاح طلبان معتقد هستند علت این تهاجمات این است که ما شبیه خروس جنگی هستیم وقتی ترامپ می‌گوید بیایید مذاکره کنیم ما باید برویم و با او مذاکره کنیم، اما وقتی دائما مرگ بر امریکا می‌گوییم و حماس و حزب الله و سوریه را حمایت می‌کنیم این مشکلات ادامه خواهد داشت این حرف توسط این قبیل افراد دائما گفته می‌شود به خصوص این حرف جدیدا بین بازیگران سینما باب شده چراکه فکر می‌کنند، چون در فیلم خوب بازی می‌کنند باید هر حرفی را بزنند و در هر امری، حرف درستی دارند!!

دبیر ستاد حقوق بشر افزود: در این رابطه باید یک تصویر واضح داشته باشیم در پاسخ به این‌ها باید گفت: اول اینکه همه دنیا با ما بد نیستند مگر این که همه دنیا را واشنگتن پاریس و لندن حساب کنید و دیگر کشور‌ها را آدم حساب نکنیم البته این که ما فقط به دنبال آن قبیل کشور‌ها باشیم مشکل تاریخی ما بوده است و این مشکل را مدرنیته و غرب زدگان –به تعبیر جلال- و روشنفکران مدعی به ایران وارد کرده است پس منظور این است که بدانیم همه دنیا با ما بد نیستند، اما سوال این است که چرا غرب صهیونیسم و امریکا با ما دشمن هستند این موضوع از آن جهت مهم است که بدانیم نباید موتور صهیونیستی فعال این کشور‌ها را نادیده بگیریم و از آن غافل شویم.

لاریجانی اظهار کرد: موتور صهیونیست در داخل امریکا عمدتا با سیاستمداران دمکرات کار می‌کند و اکنون بدون این که با دمکرات‌ها سرشاخ شوند از ترامپ حمایت و جلوی استیضاح او را گرفته اند این روش کاری که ترامپ در پیش گرفته و کشور‌های عربی را دائما تحقیر می‌کند باعث شده اسرائیل در همین چند روز اخیر به کشور‌هایی برود که این رفتن‌ها قبلا سابقه نداشته است و این ورود اسرائیل به برخی کشور‌های عربی به علت فشاری است که ترامپ به کشور‌های عربی وارد می‌کند.

وی در رابطه با پرونده خاشقجی گفت: اینکه یک نفر مثل آقای خاشقجی توسط عربستان سعودی کشته شده موضوع جدیدی نیست، چون دائما مردم کشور‌های مختلف مثل یمن توسط آل سعود کشته می‌شوند، اما سوال این است که چرا این موضوع اینقدر بزرگ شده است و چرا تمام قلم به دست‌های جریان دمکرات آن را گنده کرده اند.

دبیر ستاد حقوق بشر در رابطه با این پرونده تاکید کرد: آقای خاشقجی زمانی که از تشکیلات آل سعود بیرون آمد ارتباط خوبی با دمکرات‌ها برقرار کرد و اخیرا شروع کرده بود به بیان زد و بند‌های مالی بین خانواده ترامپ و آل سعود البته از این نکته غافل نشویم که دولت ترامپ در این سال‌ها به شدت در حال دوشیدن از دولت عربستان است. نه تنها مادی بلکه برای بسط روابط رژیم صهیونیستی با اعراب منطقه!

لاریجانی ادامه داد: این کار‌های خاشقجی اعصاب ترامپ را به هم ریخت و او را عصبانی کرد به خصوص اکنون که جریان انتخابات میان دوره‌ای در امریکا در حال برگزاری است و بسیار هم حساس است.

وی بیان کرد: من تردید ندارم که ترامپ به این پسر (بن سلمان) پیام داد که کلک او را بکن البته این روش کلک او را بکن درباره ترامپ سابقه دار است، چون قبلا هم یک زمانی به وزیر دفاع خود دستور داده بود که کلک چند نفر را بکن، ولی در آنجا، چون وزیر دفاع یک آدم نظامی بود می‌دانست که این کشتن‌ها چه قدر هزینه بردار است و مقاومت کرد و معروف است که به همکاران خود گفت؛ این آدم نفهم! یعنی ترامپ که یک گلوله هم در نکرده (شلیک نکرده) نمی‌داند که کار نظامی در منطقه چقدر هزینه دارد، ظاهرا به گوش ترامپ رسید و در مصاحبه‌ای تهدید کرد که‌این سگ دیوانه (!Mad Dog) جیمز ماتیس هم رفتنی است!!؛ اما این پسر (بن سلمان) اصلا این موضوعات را متوجه نیست.

لاریجانی در ادامه به نقش و اهمیت ایران در منطقه اشاره کرد و گفت: ما در منطقه ویژگی‌هایی به دست آورده ایم که شاید باورش برای خودمان هم سخت باشد چیزی که غرب از آن می‌ترسید این بود که ما تا دریای مدیترانه نفوذ کنیم و آن‌ها از این موضوع بسیار وحشت دارند این که حزب الله در کنار دریای مدیترانه این توانمندی دفاعی را به دست آورده باشد برایشان بسیار وحشتناک است. این موضوع تنها برای امریکا بلکه برای فرانسه هم نگران کننده است، چون حضور ایران در یمن و عراق برای انگلیس نگران کننده است، ولی فرانسه و آمریکا برایشان سوریه و لبنان بسیار مهمتر است. امریکا معتقد است که باید سردمدار دنیا باشد و وقتی می‌بینند یک کشور به اسم ایران همه سیاست‌های آن‌ها را به باد می‌دهد، لذا بسیار وحشت دارند.

وی ادامه داد: این شانی که ما اکنون به دست آورده ایم نتیجه پیگیری یک سیاست درست است و آثار آن در منطقه بسیار عظیم است، اما این کار زمان بر است دستگاه‌های دیپلماسی ما باید این موضوع به عنوان یک قدرت عظیم تلقی کنند و آن را گسترش دهند و روی آن سرمایه گذاری کنند.

دبیر ستاد حقوق بشر تصریح کرد: نکته مهم این است که ما یک دکترین مقاومت داشته ایم که حضرت امام (ره) آن را احیا کرد و مُر حرکت سید الشهدا (ع) است. این دکترین چه در تئوری و چه در عمل توفیقات فراوانی داشته اند و همین طور که به جلو می‌روند خرابی‌ها و فساد‌های کشور‌های منطقه را بیشتر عیان می‌کنند.

لاریجانی گفت: یک زمانی سازمان کنفرانس اسلامی توسط خادم الحرمین برای آزادی فلسطین شکل گرفت، اما اکنون می‌بینیم که این هدف به صورت کاملا برعکس توسط خادم الحرمین دنبال می‌شود و خادم الحرمین دلال رابطه رژیم صهیونی با سایر کشور‌های عربی است. این سخن ترامپ است که صریحا در دفاع از رژیم سعودی در قبال استفاده‌های جاری گفته است!!

وی تصریح کرد: با این دکترین لبنان توانست خود را از شر رژیم صهیونیستی خلاص کند و اکنون برای خودش یک کشور قوی شده است سوریه هم با همین دکترین دوباره روی کار آمد، چون این سوریه واقعا از دست رفته بود لذا دکترین مقاومت برای آن‌ها بسیار راهگشا بوده است.

دبیر ستاد حقوق بشر گفت: نکته مهم این است که این دکترین با مسئله و مکتب اهل بیت (ع) هماهنگ است و اکنون می‌بینیم که دنیا به شدت به دنبال شناخت مکتب اهل بیت (ع) است، چون هیچ وقت در دنیا علاقه به دانستن مکتب اهل بیت (ع) به این میزان نبوده است. اکنون اندیشمندان و سیاستمداران دنیای غرب خیلی علاقه دارد که این مکتب را بشناسد و از آن‌ها بیشتر خود جهان اسلام هستند که به دنبال این مکتب هستند مثلا مردم مصر می‌خواهند بدانند که چرا انقلابشان شکست خورد و یک خلا را در تئوری و حکومت خود احساس می‌کنند.

لاریجانی گفت: من پیش بینی می‌کنم تا ده سال دیگر موج دوم بیداری اسلامی خواهیم داشت که در کشور‌هایی مثل مصر، عربستان و اردن رخ خواهد داد و این بیداری شامل توجه به سمت مکتب اهل بیت (ع) خواهد بود خلاف تعالیم سلفی‌ها که دشمنی با مکتب اهل بیت (ع) را سرمایه کرده اند که اگر این گونه باشد ما از نظر اقدامی می‌توانیم طراحی کنیم که چگونه عمل کنیم./ باشگاه خبرنگاران

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر