کد خبر: 53278
A

تاملاتی در پیرامون نامه‌ی تند آیت الله یزدی به یک مرجع تقلید

چرا آیت الله یزدی به گونه ای سخن گفته است که انگار از سوی حوزه های علمیه و یا حتی از طرف مقلدان آیت الله شبیری زنجانی نمایندگی دارد و از زبان آنها نامه ی هشدار دهنده می نویسد؟ با توجه به شخصیتی که از آیت الله شبیری زنجانی ارائه می شود، آیا هیچ نکته ی مثبتی برای دیدار ایشان با برخی از شاگردان قدیمی شان نمی توان پیدا کرد؟

تاملاتی در پیرامون نامه‌ی تند آیت الله یزدی به یک مرجع تقلید

به گزارش دیده بان ایران، اکبر نبوی منتقد سینما نوشت: دیدار آیت الله شبیری زنجانی با چند تن از سران جبهه ی اصلاحات چه خطری برای حوزه های علمیه و نهاد مرجعیت داشت که آقای یزدی را چنین برآشفته کرده بود تا ایشان  با چنان لحن هشدار دهنده ای با آن مرجع سخن بگوید؟ چرا آیت الله یزدی به گونه ای سخن گفته است که انگار از سوی حوزه های علمیه و یا حتی از طرف مقلدان آیت الله شبیری زنجانی نمایندگی دارد و از زبان آنها نامه ی هشدار دهنده می نویسد؟ با توجه به شخصیتی که از آیت الله شبیری زنجانی ارائه می شود، آیا هیچ نکته ی مثبتی برای دیدار ایشان با برخی از شاگردان قدیمی شان نمی توان پیدا کرد؟ اگر ایشان بر پایه ی منش و روحیه ای که می گویند از آن برخوردار است، بتواند از برخی از تیزی ها و تندی های شاگردان قدیمی بکاهد و با نصایح پدرانه ی خود، سایه ی محبت و تادیب خود را بر سر آنها بگستراند، اقدامی ناشایست مرتکب شده و سزاوار آن مواجهه ی حیرت انگیز و تفرقه افکنانه است؟ و ...

۱ ـ چه ضرورت های زمانی و ملی برای نگارش نامه ی تند و آمرانه ی آیت الله یزدی به حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی وجود داشت؟ قرار بود چه اتفاقی رخ دهد؟ و آقای یزدی با این نامه ی سرگشاده می خواست جلوی وقوع چه رخدادهایی را بگیرد؟ رخدادهای مفروض، چه مخاطراتی برای کشور و مردم داشته و دارند؟

۲ ـ تا اینجای ماجرا، نامه ی آیت الله یزدی نه تنها دستاورد مثبتی برای آنچه ایشان را نگران کرده، نداشته بلکه تاثیرات به شدت منفی و آسیب زایی پدید آورده است.
نامه ی ایشان، جدلی بی حاصل را در سطح جامعه بنیاد نهاده و موضع و موقف توجهات عمومی را از مسائل و مشکلات اصلی کشور، به موضوعی بی ربط سوق داده است. صف بندی های جدید و کاهنده را در حوزه های علمیه شکل داده است. نهاد مرجعیت را به چالشی بی ثمر و زیان بار کشانده است. موقعیت عالمان دین را در افکار عمومی تضعیف کرده است. به وضعیت و موقعیت جریان سکولار که مدتهاست در حوزه های علمیه یارکشی می کند، سود رسانده است. شمشیر کشی علیه مراجع و علما را تسهیل نموده است. جامعه ی مدرسین را در سراشیبی انشعاب و ضعف قرار داده است. و ...

۳ ـ براستی، کسی چون آیت الله یزدی ( با آن سوابق علمی، اجرایی و مدیریتی) از کدام حلقه ی مشورتی برخوردار است که نمی توانند، پیامدهای مخرب چنین نامه نگاری هایی را به ایشان متذکر شوند و دست و دل اش را برای مواجهه هایی از این دست بلرزانند؟ آیا این مشاوران خیرخواه ایشان و کشور و مردم و حوزه های علمیه اند؟ 

۴ ـ متاسفانه صرفا آیت الله یزدی بازنده ی آن نامه ی بی دلیل و غیرقابل توجیه نیست. در مجموع، مرجعیت دینی، عالمان دین و حوزه های علمیه، باخت سنگینی متحمل شده. باختی که پیامدهای اش تا مدتها باقی خواهد ماند. و همه ی مسوولیت این باخت بی وجه و بی مورد، متوجه آیت الله یزدی است و ایشان نمی تواند از وزن گران آن شانه خالی کند.

۵ ـ آیت الله یزدی بزرگ تر می شود، اگر نامه ای علنی و خطاب به آیت الله شبیری رنجانی منتشر کند و صادقانه و خالصانه از ایشان، علما و افکار عمومی عذرخواهی نماید.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر