کد خبر: 53513
A
وکیل پایه یک دادگستری به دیده بان ایران خبر داد؛

نعمت احمدی: شورای نگهبان دیرتر از موعد قانونی رد CFT را اعلام کرد/ این لایحه تصویب نخواهد شد مگر اینکه رهبری...

نعمت احمدی استاد دانشگاه در رابطه با تعلل شورای نگهبان درباره پاسخگویی به مصوبه CFT بیان کرد :بر اساس اصل 94 قانون اساسی، شورای نگهبان موظف است آن را حداکثر ظرف 10 روز از تاریخ وصول از نظر انطباق بر موازین اسلام و قانون اساسی مورد بررسی قرار دهد و چنانچه آن را مغایر ببیند برای تجدید نظر به مجلس بازگرداند. همچنین در اصل 95 قانون اساسی ذکر شده در مواردی که شورای نگهبان مدت 10 روز را برای رسیدگی و اظهارنظر نهایی کافی نداند، می‌تواند از مجلس شورای اسلامی حداکثر برای ده روز دیگر با ذکر دلیل خواستار تمدید وقت شود. گفتنی است با پایان مدت 10 یا 20 روزه شورای نگهبان و عدم پاسخگویی آن ها به مجلس مصوبه از جانب مجلس تایید و قابل اجرا است.

نعمت احمدی: شورای نگهبان دیرتر از موعد قانونی رد CFT را اعلام کرد/ این لایحه تصویب نخواهد شد مگر اینکه رهبری...

دیده بان ایران: ظهر امروز یکشنبه13 آبان (روز مبارزه با استکبار جهانی) عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان، از اعلام ۲۰ ایراد شرعی و قانون اساسی این شورا نسبت به لایحه CFT که یکی از لوایح چهارگانه FATF است به مجلس شورای اسلامی خبر داد.

این در حالی است که براساس اصل ۹۴ قانون اساسی، شورای نگهبان تنها 10 روز برای اعلام نظر درباره مصوبات مجلس فرصت دارد، اما حالا ۲۵پس از گذشت  روز از تاریخ اعلام وصول CFT در شورای نگهبان، خبر از رد شدن پیوستن ایران به این کنواسیون از جانب شورای نگهبان به گوش می رسد که همین موضوع شبهه برانگیز است.

این در حالی است بهمن کشاورز، حقوقدان، نیز پیشتر در این باره  گفته بود که مواردی وجود داشته که شورای نگهبان در ده روز اولیه و ده روز پس از درخواست مهلت از مجلس، نظر خود را نسبت به متن ارسالی اعلام نکرده و درنتیجه، قانون، تأیید شده محسوب شده است.

 

 

اما نعمت احمدی، استاد دانشگاه و وکیل پایه یک دادگستری، در همین رابطه به خبرنگار دیده بان ایران می گوید: بر اساس اصل 94 قانون اساسی، شورای نگهبان موظف است آن را حداکثر ظرف ده روز از تاریخ وصول از نظر انطباق بر موازین اسلام و قانون اساسی مورد بررسی قرار دهد و چنانچه آن را مغایر ببیند برای تجدید نظر به مجلس بازگرداند.

 

وی ادامه داد: همچنین در اصل 95 قانون اساسی ذکر شده در مواردی که شورای نگهبان مدت ده روز را برای رسیدگی و اظهارنظر نهایی کافی نداند، می‌تواند از مجلس شورای اسلامی حداکثر برای ده روز دیگر با ذکر دلیل خواستار تمدید وقت شود. گفتنی است با پایان مدت 10 یا 20 روزه شورای نگهبان و عدم پاسخگویی آن ها به مجلس مصوبه از جانب مجلس تایید و قابل اجرا است.  

نعمت احمدی با اشاره به این که  شورای نگهبان ۲۰ ایراد شرعی و قانونی نسبت به CFT گرفته است، به دیده بان ایران گفت: با توجه به 20 ایراد شرعی و قانونی که شورای نگهبان نسبت به CFT گرفته است، درحال حاضر این مصوبه به مجلس عودت داده می شود. در این صورت اگر مجلس ایرادات وارد شده از شورای نگهبان را برطرف کند، مجددا این مصوبه به شورای نگهبان جهت بررسی ارسال می شود و در صورت پذیرفتن این مصوبه از سوی شورای نگهبان،CFT  به امضای رئیس جمهور رسیده و برای اجرا به دولت می رود ولی اگر شورای نگهبان بازهم ایراداتی را نسبت به  CFT  بگیرد،(با توجه به اختلاف نظر شورای نگهبان و مجلس) این مصوبه جهت بررسی و تصمیم گیری نهایی از سوی مجلس به مجمع تشخیص مصلحت نظام سوق داده می شود.

 

این حقوقدان همچنین تصریح کرد: به عبارتی برابر اصل 112 قانون اساسی کشور اگر شورای نگهبان پس از بررسی مجلس بازهم این مصوبه را نپذیرد، آنگاه مجمع تشخیص مصلحت نظام داور و تصمیم گیرنده نهایی خواهد بود.

 

این استاد دانشگاه در خصوص این که آیا این مصوبه در نهایت تصویب خواهد شد یا خیر، خاطرنشان کرد: اظهار نظرات متفاوتی که از سوی برخی از افراد درباره FATF، CFT  و پالرمو ارائه می شود بیانگر بی اطلاع بودن از مزایای پیوستن به این کنوانسیون است چرا که اگر این لایحه تصویب شود نه سردار سلیمانی تقدیم دشمن خواهد شد و نه کشور ایران در مقابل آمریکا زانو خواهدزد. گفتنی است آن دسته از کانون های قدرتی که تریبون ها و بلندگوهای دولت و کشور را در اختیار دارند از جمله این افراد هستند.

این وکیل دادگستری در پایان گفت: بنده معتقدم با توجه به ذهنیت ها و کانون های قدرت غیر پاسخگو در کشور وجود دارد، این لایحه تصویب نخواهد شد مگر این که مقام معظم رهبری در این باره اظهار نظر کرده و سرنوشت این مصوبه را روشن نمایند.

 

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

  • ناشناس

    در برجام دولت تمام خطوط قرمز زیر پا گذاشت و شرایط نه گانه رهبری را زیر پا گذاشت اشکالی نداشت ؟ سند 2030 مخفیانه اجرا کردن همین لاریجانی تازه سکولار ؟ حالا یکی دور وز دیر شده به درک؟

ارسال نظر