کد خبر: 53535
A
دیده بان ایران بررسی می کند؛

13 آبان، CFT ؛ کدخدایی و باقی ماجرا....

صبح امروز درست زمانی که مردم برای شرکت در تظاهرات روز 13 آبان(روز مبارزه با استکبار جهانی) آماده می شدند، سخنگوی شورای نگهبان، عباسعلی کدخدایی، در با انتشار پستی در توئیتر خود اعلام کرد که شورای نگهبان به دلیل این که مصوبه CFT دارای 22 ایراد شرعی و قانونی است آن را مردود و به مجلس عودت داده است.

13 آبان، CFT ؛ کدخدایی و باقی ماجرا....

دیده بان_سپیده اجلالی: صبح امروز درست زمانی که مردم برای شرکت در تظاهرات روز 13 آبان(روز مبارزه با استکبار جهانی) آماده می شدند، سخنگوی شورای نگهبان، عباسعلی کدخدایی، در با انتشار پستی  در توئیتر خود اعلام کرد که شورای نگهبان به دلیل این که مصوبه CFT  دارای 22 ایراد شرعی و قانونی است آن را مردود و به مجلس عودت داده است.

این در حالی است که به گفته کدخدایی، شورای نگهبان در موعد مقرر قانونی ۲۰ روز، نظر خود را درباره CFT  برای مجلس شورای اسلامی ارسال کرد اما خبر آن امروز اعلام شده است. سخنگوی شورای نگهبان البته در توضیح علت تاخیر در اعلام نظر شورا گفته است که این نهاد در انتظار نظر مجمع تشخیص نظام بوده است.

 

اما نعمت احمدی استاد دانشگاه در رابطه با تعلل شورای نگهبان درباره پاسخگویی به مصوبه CFTبه دیده بان ایران گفت: بر اساس اصل 94 قانون اساسی، شورای نگهبان موظف است آن را حداکثر ظرف 10 روز از تاریخ وصول از نظر انطباق بر موازین اسلام و قانون اساسی مورد بررسی قرار دهد و چنانچه آن را مغایر ببیند برای تجدید نظر به مجلس بازگرداند. همچنین در اصل 95 قانون اساسی ذکر شده در مواردی که شورای نگهبان مدت 10 روز را برای رسیدگی و اظهارنظر نهایی کافی نداند، می‌تواند از مجلس شورای اسلامی حداکثر برای ده روز دیگر با ذکر دلیل خواستار تمدید وقت شود. گفتنی است با پایان مدت 10 یا 20 روزه شورای نگهبان و عدم پاسخگویی آن ها به مجلس مصوبه از جانب مجلس تایید و قابل اجرا است. (اینجا)

 

اما نکته مبهم و شبهه برانگیز در انتخاب امروز برای اعلام نظر نهایی شورای نگهبان است. سوال این جاست که چرا شورای نگهبان نظر خود مبنی بر رد لایحه را دقیقا همزمان با ۱۳ آبان اعلام کرده است.

همین موضوع واکنش های بسیاری را از جانب برخی از صاحب نظران و دولتمردان به دنبال داشت تا جایی که بیشتر این افراد معتقد بودند همزمانی رد شدن CFT  از سوی شورای نگهبان با روز 13 آبان عمدی بوده و واکنشی برای اجرای دور جدید تحریم ها است.

محمد مهاجری فعال اصولگرا و عضو شورای سردبیر خبرآنلاین یکی از افرادی بود که به خبر رد CFT توسط شورای نگهبان واکنش نشان داد و در انتقاد نوشت: " رد لایحه CFT توسط شورای نگهبان، آنهم در روز۱۳ آبان، هدیه به ترامپ نیست؟ رئیس جمهور امریکا کینه اش علیه ملت ایران واضح است؛آقایان شورای نگهبان که دوست ملتند با چه توجیهی، ملت را در این وانفسا، تحریم می کنند؟ پای تبعاتش می ایستند یا همراه بقیه دلواپسان پشت مردم را خالی می کنند؟"

 

نمایندگان مجلس هم در این بین نسبت به رد شدن  CFT  ساکت نماندند. به عنوان مثال محمد علی وکیلی، نماینده مردم تهران در مجلس، اعتراض و واکنش خود را جهت رد شدن CFT  این گونه نشان داد: اگر مقام مسئولی مسئولیت عدم تصویب سی اف تی را برای کشور بپذیرد، ما همراهی می‌کنیم و رای مخالف به سی اف تی می‌دهیم. کنایه به این موضوع که علیرغم مخالفت اصولگرایان با این لایحه هیچ کدام از آنها عواقب نپیوستن ایران به این کنوانسیون را نمی پذیرند.

جلال میرزایی نماینده مردم ایلام و عضو کمیسیون انرژی مجلس نیز در این باره تصریح کرد: اینکه درست در روز 13 آبان بحث رد لایحه CFT را اعلام می کنیم تا به اصطلاح پاسخ تحریم‌های آمریکا را داده باشیم اتفاقا این نه پاسخی در خور بلکه یک گل به خودی است. آمریکا مدت ها است در عرصه اقتصادی و سیاسی علیه ما فضاسازی می کند بعد ما با رد این لایحه دقیقا در جهت خواست آنها حرکت می کنیم.

 

این در حالی است که یک عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تقارن اعلام خبر رد این لایحه توسط شورای نگهبان با مراسم 13 آبان را مهم ندانسته و صبح امروز به رسانه ها گفت: این یک اتفاق است. من این را یک اتفاق می‌دانم و چیز خاصی نیست.

 

اما از واکنش دولتمردان در خصوص رد شدن CFT  هم که بگوییم. حسینعلی امیری، معاون پارلمانی رئیس جمهور، نخستین و تنها فردی بود که از سوی دولت نسبت به این موضوع واکنش نشان داد. او به ایرنا گفت: قانون شدن الحاق به CFT لازمه استانداردسازی مناسبات و ارتباطات و تعاملات سیستم بانکی ایران با سیستم موسسات مالی دیگر کشورهای جهان است. دولت نمی خواهد کشور در لیست سیاه FATF قرار بگیرد چون ایران به تعاملات بانکی و مالی با دیگر کشورها معتقد است بنابراین همه سعی خود را می کند تا با اصلاح مصوبه در همین مرحله نظر شورای نگهبان تأمین و الحاق به CFT قانون شود.

 

وی در ادامه بیان کرد: نمایندگان دولت در کمیسیون مربوطه مجلس حاضر می‌شوند و پیشنهادهای کارشناسی خود را برای رفع ایرادهای شورای نگهبان به مصوبه CFT مطرح می‌کنند. دولت همه سعی خود را می‌کند تا با اصلاح مصوبه در همین مرحله نظر شورای نگهبان تأمین و الحاق به CFT قانون شود.

 

حال باید گفت با توجه به اشکالات جامع و کلی که شورای نگهبان در خصوص این مصوبه داشته است باید دید که آیا CFT مطابق نظر وکیلی، نماینده مردم تهران، بدون بررسی مجدد مستقیماً به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارسال خواهد شد یا خیر؟ این در حالی است ایران تنها سه ماه تا دیگر زمان دارد.

 

 

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر